Den eigentlege kommunereforma?
ESA
I Dag og Tid 8. desember etterlyser advokat Anita Sundal i Virke tiltak som gjev private bedrifter like gode konkurransevilkår som ho meiner det offentlege har. Bakgrunnen er at ESA vil at offentlege tenester som konkurrerer med private, skal leggast i selskap som betalar skatt og kan gå konkurs. Sundal seier det er misvisande å omtale dette som ei kommunereform.
Sundal kan ha rett, men eg er ikkje overtydd. Korkje ho eller ESA seier nemleg konkret kva tenestetilbod saka gjeld. Dei seier heller ikkje om ei slik reform vil redusere offentlege utgifter, og gje innbyggjarane betre og billigare tenester. Det må advokat Sundal snart svare på. Ho er medlem i På like vilkår-utvalet som regjeringa har bedt utgreie dette.
Eg er spent på konklusjonane. Private leverandørar konkurrerer, eller ynskjer å konkurrere, med det offentlege på stadig fleire område. Som døme, kan ein nemne drift av sjukeheimar, heimetenester, tannlege- og legetilbod, SFO, offentleg transport, hamn, renovasjon og asylmottak. Mange av tenestene er kraftig subsidiert. Det gjeld òg dei private tenestene som kan vere offentleg finansiert.
I På like vilkår-utvalet er det vel ulike meiningar om konkurransesituasjonen og subsidieringa gjer at reformer er naudsynt. Organisasjonstilknyting og fagleg-politisk ståstad kan påverke standpunkta. Arbeidsgjevarorganisasjonane vil seie at EØS-avtalen krev like konkurransevilkår og at offentlege og private må konkurrere om å levere alle desse tenestene. Kommunane vil hevde det motsette og syne til at dei ikkje skal betale skatt for å yte lovpålagde tenester. Arbeidstakarorganisasjonane ser på løns- og arbeidsvilkåra og vil ikkje ha endringar som fører til fleire anbod. Finansdepartementet ynskjer auka inntekter frå kommunane og vil ha skattlegging. Konkurranserettsjuristane vil finstudere rettspraksis på leit etter ein fasit som ikkje finst, og økonomane sine svar vil variere ettersom dei trur at det er tilbodsidereformer eller andre verkemiddel som best sikrar effektivitet i offentleg sektor.
Eg vonar På like vilkår-utvalet vågar å la usemja kome fram. Alternativet er å vere like utydeleg som ESA og Sundal på kva tenesteområde saka gjeld. Då vert det umogeleg å seie kva administrative kostnadar reformer vil føre med seg, og kva samfunnet vil tene eller tape på dei. Innstillinga vil då føye seg inn i rekkja av offentlege utgreiingar der slike spørsmål ikkje vert svart på. Det vert ofte dyrt.
Herdis Helle har doktorgrad
i konkurranserett.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
ESA
I Dag og Tid 8. desember etterlyser advokat Anita Sundal i Virke tiltak som gjev private bedrifter like gode konkurransevilkår som ho meiner det offentlege har. Bakgrunnen er at ESA vil at offentlege tenester som konkurrerer med private, skal leggast i selskap som betalar skatt og kan gå konkurs. Sundal seier det er misvisande å omtale dette som ei kommunereform.
Sundal kan ha rett, men eg er ikkje overtydd. Korkje ho eller ESA seier nemleg konkret kva tenestetilbod saka gjeld. Dei seier heller ikkje om ei slik reform vil redusere offentlege utgifter, og gje innbyggjarane betre og billigare tenester. Det må advokat Sundal snart svare på. Ho er medlem i På like vilkår-utvalet som regjeringa har bedt utgreie dette.
Eg er spent på konklusjonane. Private leverandørar konkurrerer, eller ynskjer å konkurrere, med det offentlege på stadig fleire område. Som døme, kan ein nemne drift av sjukeheimar, heimetenester, tannlege- og legetilbod, SFO, offentleg transport, hamn, renovasjon og asylmottak. Mange av tenestene er kraftig subsidiert. Det gjeld òg dei private tenestene som kan vere offentleg finansiert.
I På like vilkår-utvalet er det vel ulike meiningar om konkurransesituasjonen og subsidieringa gjer at reformer er naudsynt. Organisasjonstilknyting og fagleg-politisk ståstad kan påverke standpunkta. Arbeidsgjevarorganisasjonane vil seie at EØS-avtalen krev like konkurransevilkår og at offentlege og private må konkurrere om å levere alle desse tenestene. Kommunane vil hevde det motsette og syne til at dei ikkje skal betale skatt for å yte lovpålagde tenester. Arbeidstakarorganisasjonane ser på løns- og arbeidsvilkåra og vil ikkje ha endringar som fører til fleire anbod. Finansdepartementet ynskjer auka inntekter frå kommunane og vil ha skattlegging. Konkurranserettsjuristane vil finstudere rettspraksis på leit etter ein fasit som ikkje finst, og økonomane sine svar vil variere ettersom dei trur at det er tilbodsidereformer eller andre verkemiddel som best sikrar effektivitet i offentleg sektor.
Eg vonar På like vilkår-utvalet vågar å la usemja kome fram. Alternativet er å vere like utydeleg som ESA og Sundal på kva tenesteområde saka gjeld. Då vert det umogeleg å seie kva administrative kostnadar reformer vil føre med seg, og kva samfunnet vil tene eller tape på dei. Innstillinga vil då føye seg inn i rekkja av offentlege utgreiingar der slike spørsmål ikkje vert svart på. Det vert ofte dyrt.
Herdis Helle har doktorgrad
i konkurranserett.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Bleik om sausenebba
Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!
Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.
Foto: Ida Gøytil
Idealitet og realitet
Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.
Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.
Foto: Eivind Senneset
Dei førehandsdømde og samfunnet
Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.
Ein tilhengjar støttar det saudiarabiske fotballaget.
Foto: Mohamed Abd El Ghany / Reuters / NTB
Fotball og laksediplomati
Fortener Saudi-Arabia meir merksemd fordi dei skal arrangera endå eit nytt idrettsarrangement? Absolutt. Klarer NFF å endra norsk utanrikspolitikk og handels- og reisemønster med kritikken sin? Truleg ikkje.
Magnus Carlsen og Jan Nepomnjasjtsjij i finalen i lynsjakk i New York nyttårsaftan.
Foto: Michal Walusza / Fide
Ingen vaksne heime
Magnus Carlsen styrer sjakkverda som han vil – på gode og dårlege dagar. Ein time inn i det nye året gav han seg sjølv eit nytt gull i VM i lynsjakk.