Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2503
20170908
2503
20170908

SIDEMÅL

Spørsmål til partileiar og statsminister Erna Solberg: Politikarane i alle parti er samde om at norsk er eit basisfag i skulen. I ein slik samanheng er det underleg at Høgre vil redusera talet på standpunktkarakterar i faget frå tre til to.

Fram til og med 2008 vart alle avgangselevane prøvde i både hovudmål og sidemål til eksamen. I dag er det slik at avgangselevane for dei som vel studiespesialiserande utdanningsprogram, får tre standpunktkarakterar – karakter i munnleg, i hovudmål og i sidemål. Vidare er det slik at krava er dei same på begge skriftspråka, men til sidemålseksamen er det berre ein del av elevane som vert trekte ut.

Høgrefolk er opptekne av kvalitet i skulen. Det er flott, men det er ikkje flott at Høgre vil tona ned det viktige norskfaget. Frå ein nynorsksynsstad er det særs uheldig at elevane ikkje skal få karakterar i sidemål på vitnemålet.

I programmet til Høgre står det: Høgre vil avvikla ordninga med eigen karakter og eksamen i sidemål på ungdomsskulen og i den vidaregåande skulen.

Med formuleringa om sidemålet/sidemålsstilen gjer Høgre norskfaget mindre viktig enn til dømes engelskfaget. Timetalet over tre år er om lag det same som i norsk: I norsk er timetalet 14 medan i engelsk er det samla timetalet 15. I engelsk får likevel elevane som har faget i tre år, heile fire standpunktkarakterar.

Nynorsk og bokmål er kvalitativt ulike skriftspråk, og ikkje to ulike målformer: I ordval, formverk og setningsbygnad er nynorsk og bokmål ulike. I eit slikt perspektiv må elevane prøvast i begge skriftspråka til eksamen, og ut frå eit jamstellingsperspektiv må krava i dei elevproduserte tekstane, høvesvis hovudmåls- og sidemålsstilen, vera dei same.

På valmøtet, om språksituasjonen i Noreg 21. august 2017, tolka stortingskandidat Liv Kari Eskeland programformuleringa slik: Høgre vil ikkje ta bort sidemålsstilen, men sidemålsstilen skal verta ein del av karaktergrunnlaget når standpunkt- og eksamenskarakteren skal fastsetjast.

Spørsmåla mine til Erna Solberg vert difor:

1. Korleis tolkar du programformuleringa om sidemålsstilen i partiprogrammet?

2. Korleis skal programmet gjennomførast: Skal det vera slik at avgangselevane skal skriva halvparten av tekstproduksjonen under eksamen på nynorsk og halvparten på bokmål? Skal krava til kompetanse vera dei same på dei to tekstdelane?

3. Vil ikkje det beste vera at ordninga som galdt fram til 2008 med to jamstelte eksamensstilar, kom tilbake?

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

SIDEMÅL

Spørsmål til partileiar og statsminister Erna Solberg: Politikarane i alle parti er samde om at norsk er eit basisfag i skulen. I ein slik samanheng er det underleg at Høgre vil redusera talet på standpunktkarakterar i faget frå tre til to.

Fram til og med 2008 vart alle avgangselevane prøvde i både hovudmål og sidemål til eksamen. I dag er det slik at avgangselevane for dei som vel studiespesialiserande utdanningsprogram, får tre standpunktkarakterar – karakter i munnleg, i hovudmål og i sidemål. Vidare er det slik at krava er dei same på begge skriftspråka, men til sidemålseksamen er det berre ein del av elevane som vert trekte ut.

Høgrefolk er opptekne av kvalitet i skulen. Det er flott, men det er ikkje flott at Høgre vil tona ned det viktige norskfaget. Frå ein nynorsksynsstad er det særs uheldig at elevane ikkje skal få karakterar i sidemål på vitnemålet.

I programmet til Høgre står det: Høgre vil avvikla ordninga med eigen karakter og eksamen i sidemål på ungdomsskulen og i den vidaregåande skulen.

Med formuleringa om sidemålet/sidemålsstilen gjer Høgre norskfaget mindre viktig enn til dømes engelskfaget. Timetalet over tre år er om lag det same som i norsk: I norsk er timetalet 14 medan i engelsk er det samla timetalet 15. I engelsk får likevel elevane som har faget i tre år, heile fire standpunktkarakterar.

Nynorsk og bokmål er kvalitativt ulike skriftspråk, og ikkje to ulike målformer: I ordval, formverk og setningsbygnad er nynorsk og bokmål ulike. I eit slikt perspektiv må elevane prøvast i begge skriftspråka til eksamen, og ut frå eit jamstellingsperspektiv må krava i dei elevproduserte tekstane, høvesvis hovudmåls- og sidemålsstilen, vera dei same.

På valmøtet, om språksituasjonen i Noreg 21. august 2017, tolka stortingskandidat Liv Kari Eskeland programformuleringa slik: Høgre vil ikkje ta bort sidemålsstilen, men sidemålsstilen skal verta ein del av karaktergrunnlaget når standpunkt- og eksamenskarakteren skal fastsetjast.

Spørsmåla mine til Erna Solberg vert difor:

1. Korleis tolkar du programformuleringa om sidemålsstilen i partiprogrammet?

2. Korleis skal programmet gjennomførast: Skal det vera slik at avgangselevane skal skriva halvparten av tekstproduksjonen under eksamen på nynorsk og halvparten på bokmål? Skal krava til kompetanse vera dei same på dei to tekstdelane?

3. Vil ikkje det beste vera at ordninga som galdt fram til 2008 med to jamstelte eksamensstilar, kom tilbake?

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

BokMeldingar
Odd W. Surén

Dei førehandsdømde og samfunnet

Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen
Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis