JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Lagleg til for hogg

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1988
20240802
1988
20240802

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Livssyn

Eivor Andersen Oftestad synest eg burde skjøna at når ho skriv at nestekjærleiken ikkje var ei naturleg haldning i den norrøne kulturen, så meiner ho tvert imot at det var nett det han var. Grunnen til at eg ikkje forstår det, er at «her ligg Aareskjolds fordommar tjukt på leseglasa».

Tja. Som det står i evangeliet etter Matteus, kapittel 7, vers 3: «Kvi ser du flisi i auga åt bror din, men bjelken i ditt eige auga, den vert du ikkje var?»

Her er meir enn ei flis å spikka, og Oftestad stiller seg lagleg til for hogg. Men eg skal halda meg til spørsmålet om kristendomen som den einaste måten å sikra menneskerettane på. Trass i kyrkjeleg eigenreklame gjennom to tusen år kan det jo tenkjast at det kunne ha vore gjort både enklare og betre enn ved å la Olav Digre lemlesta motstandarane sine. I alle fall er det vanskeleg å finna noka reell etisk forbetring ved religionsskiftet her i nord, der einskildmennesket stod sterkt frå før, og ætta berre var ein av fleire relasjonar å velja mellom. Dessutan var æresomgrepet eit heilt anna enn det som er kjent frå innvandrardebatten i nyare tid: Dei som blei drepne, var alltid menn.

Kor mange nyfødde som faktisk blei sette ut i skogen i heidensk tid, må vurderast i samband med kor mange som døydde av å bli døypte i vinterkalde kyrkjer etter kristninga. Det er heller ikkje heilt uinteressant kor mange det var som mista mor si altfor tidleg fordi ho sjukna bort av å måtta stå på nordsida i kyrkja under gudstenestene. For eitt av dei mangfaldige tabua som kristendomen hadde med frå Midtausten, var at kvinnene var ureine.

På grunn av makttilhøva i Europa ville Noreg knapt ha kunna ta vare på den gamle sivilisasjonen utan å bli offer for dei bestialske korstoga som herja i Austersjø-området i hundreåra etter Olav Digre. Sånn sett var det vel best at det gjekk som det gjekk, med ein lang og bakvend omveg til endeleg å få rett til å velja sjølve om me vil tru på Jesus eller ikkje.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Livssyn

Eivor Andersen Oftestad synest eg burde skjøna at når ho skriv at nestekjærleiken ikkje var ei naturleg haldning i den norrøne kulturen, så meiner ho tvert imot at det var nett det han var. Grunnen til at eg ikkje forstår det, er at «her ligg Aareskjolds fordommar tjukt på leseglasa».

Tja. Som det står i evangeliet etter Matteus, kapittel 7, vers 3: «Kvi ser du flisi i auga åt bror din, men bjelken i ditt eige auga, den vert du ikkje var?»

Her er meir enn ei flis å spikka, og Oftestad stiller seg lagleg til for hogg. Men eg skal halda meg til spørsmålet om kristendomen som den einaste måten å sikra menneskerettane på. Trass i kyrkjeleg eigenreklame gjennom to tusen år kan det jo tenkjast at det kunne ha vore gjort både enklare og betre enn ved å la Olav Digre lemlesta motstandarane sine. I alle fall er det vanskeleg å finna noka reell etisk forbetring ved religionsskiftet her i nord, der einskildmennesket stod sterkt frå før, og ætta berre var ein av fleire relasjonar å velja mellom. Dessutan var æresomgrepet eit heilt anna enn det som er kjent frå innvandrardebatten i nyare tid: Dei som blei drepne, var alltid menn.

Kor mange nyfødde som faktisk blei sette ut i skogen i heidensk tid, må vurderast i samband med kor mange som døydde av å bli døypte i vinterkalde kyrkjer etter kristninga. Det er heller ikkje heilt uinteressant kor mange det var som mista mor si altfor tidleg fordi ho sjukna bort av å måtta stå på nordsida i kyrkja under gudstenestene. For eitt av dei mangfaldige tabua som kristendomen hadde med frå Midtausten, var at kvinnene var ureine.

På grunn av makttilhøva i Europa ville Noreg knapt ha kunna ta vare på den gamle sivilisasjonen utan å bli offer for dei bestialske korstoga som herja i Austersjø-området i hundreåra etter Olav Digre. Sånn sett var det vel best at det gjekk som det gjekk, med ein lang og bakvend omveg til endeleg å få rett til å velja sjølve om me vil tru på Jesus eller ikkje.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis