Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Brukermakt i arkitektkonkurranser

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Denne kyrkja erstattar gamle Våler kirke, som vart totalskadd i brann. Den nye kyrkja har skapt debatt om arkitekturkonkurransar.

Denne kyrkja erstattar gamle Våler kirke, som vart totalskadd i brann. Den nye kyrkja har skapt debatt om arkitekturkonkurransar.

Foto: Wikipedia

Denne kyrkja erstattar gamle Våler kirke, som vart totalskadd i brann. Den nye kyrkja har skapt debatt om arkitekturkonkurransar.

Denne kyrkja erstattar gamle Våler kirke, som vart totalskadd i brann. Den nye kyrkja har skapt debatt om arkitekturkonkurransar.

Foto: Wikipedia

2530
20171222
2530
20171222

ARKITEKTUR

I Dag og Tid 15. desember kritiserer Per Rygh, leder av mer enn 100 arkitektkonkurranser, mine forslag om at brukerne må få større innflytelse i arkitektkonkurranser. Jeg tillater meg å svare, selv om Rygh fastslår at mine «synspunkter kan neppe være særlig gjennomtenkte og røper en betydelig uvitenhet om arkitektur og arkitektkonkurranser».

Ryghs hovedargument er at arkitektur dreier seg om «langt mer enn bare estetikk og fasadekomposisjon». Han nevner bl.a. «funksjonalitet, økonomi, tekniske løsninger, interiør, bærekraft». Legfolk kan ikke «sette seg inn i denne kompleksiteten på noen seriøs måte».

Selvsagt trenger vi fagfolk til å evaluere om konkurranseforslag er i samsvar med tekniske og funksjonelle krav. Noe annet er valg av arkitektonisk stiluttrykk. Det kan ikke aksepteres at gjeldende smak blant arkitekter skal råde uansett hva brukerne måtte mene. Vi er alle eksperter på våre egne preferanser.

Når privatpersoner bygger, kan de stort sett velge arkitekturen de selv foretrekker. Offentlige bygninger finansieres av skattebetalerne, og skal brukes av befolkningen på stedet. Vi bør innføre prosesser som sikrer at brukerne får reell innflytelse over estetikken de må leve med. Gjennom dagens konkurransesystem er dette delegert til en håndplukket jury. Som Rygh bekrefter, vil ikke-arkitektene i juryen ofte følge anbefalingene fra ekspertene, oppnevnt av Norske Arkitekters Landsforbund.

En alternativ modell kan være omtrent som følger: Ved utlysning av konkurranser er det ikke føringer om stilart, med mindre det er bred enighet om at nybygg skal tilpasses eldre nabobebyggelse. I juryen deltar arkitekter med kompetanse innen ulike stilretninger. Juryens oppgave er kvalitetssikre forslagene, slik at kun faglig forsvarlige prosjekter går videre. Deretter legges et passende antall nominerte prosjekter i ulike stilarter ut til folkeavstemning. På denne måten får man en vinner som oppfyller tekniske og funksjonelle krav, og samtidig er i samsvar med befolkningens preferanser.

Landet rundt ser vi i dag et arkitekturopprør mot byggeprosjekter som innbyggere opplever som ødeleggende for stedet. Lokale folkevalgte lytter ikke til befolkningen, og aksepterer nesten hva som helst fra utbyggeres og arkitekters side, bare de får dele litt av æren for «nyskaping, vekst og fremgang».

Det er derfor behov for innføring av direktedemokrati gjennom medvirkningsprosesser som sikrer at befolkningens ønsker for sitt nærmiljø blir respektert.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

ARKITEKTUR

I Dag og Tid 15. desember kritiserer Per Rygh, leder av mer enn 100 arkitektkonkurranser, mine forslag om at brukerne må få større innflytelse i arkitektkonkurranser. Jeg tillater meg å svare, selv om Rygh fastslår at mine «synspunkter kan neppe være særlig gjennomtenkte og røper en betydelig uvitenhet om arkitektur og arkitektkonkurranser».

Ryghs hovedargument er at arkitektur dreier seg om «langt mer enn bare estetikk og fasadekomposisjon». Han nevner bl.a. «funksjonalitet, økonomi, tekniske løsninger, interiør, bærekraft». Legfolk kan ikke «sette seg inn i denne kompleksiteten på noen seriøs måte».

Selvsagt trenger vi fagfolk til å evaluere om konkurranseforslag er i samsvar med tekniske og funksjonelle krav. Noe annet er valg av arkitektonisk stiluttrykk. Det kan ikke aksepteres at gjeldende smak blant arkitekter skal råde uansett hva brukerne måtte mene. Vi er alle eksperter på våre egne preferanser.

Når privatpersoner bygger, kan de stort sett velge arkitekturen de selv foretrekker. Offentlige bygninger finansieres av skattebetalerne, og skal brukes av befolkningen på stedet. Vi bør innføre prosesser som sikrer at brukerne får reell innflytelse over estetikken de må leve med. Gjennom dagens konkurransesystem er dette delegert til en håndplukket jury. Som Rygh bekrefter, vil ikke-arkitektene i juryen ofte følge anbefalingene fra ekspertene, oppnevnt av Norske Arkitekters Landsforbund.

En alternativ modell kan være omtrent som følger: Ved utlysning av konkurranser er det ikke føringer om stilart, med mindre det er bred enighet om at nybygg skal tilpasses eldre nabobebyggelse. I juryen deltar arkitekter med kompetanse innen ulike stilretninger. Juryens oppgave er kvalitetssikre forslagene, slik at kun faglig forsvarlige prosjekter går videre. Deretter legges et passende antall nominerte prosjekter i ulike stilarter ut til folkeavstemning. På denne måten får man en vinner som oppfyller tekniske og funksjonelle krav, og samtidig er i samsvar med befolkningens preferanser.

Landet rundt ser vi i dag et arkitekturopprør mot byggeprosjekter som innbyggere opplever som ødeleggende for stedet. Lokale folkevalgte lytter ikke til befolkningen, og aksepterer nesten hva som helst fra utbyggeres og arkitekters side, bare de får dele litt av æren for «nyskaping, vekst og fremgang».

Det er derfor behov for innføring av direktedemokrati gjennom medvirkningsprosesser som sikrer at befolkningens ønsker for sitt nærmiljø blir respektert.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

BokMeldingar
Odd W. Surén

Dei førehandsdømde og samfunnet

Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen
Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis