JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Sannhet og fakta

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
President Nicolas Maduro røyster i Caracas i Venezuela 28. juli. Kven han røysta på, treng ingen undast på. Uvissa gjeld dei andre.

President Nicolas Maduro røyster i Caracas i Venezuela 28. juli. Kven han røysta på, treng ingen undast på. Uvissa gjeld dei andre.

Foto: Fausto Torrealba / Reuters / NTB

President Nicolas Maduro røyster i Caracas i Venezuela 28. juli. Kven han røysta på, treng ingen undast på. Uvissa gjeld dei andre.

President Nicolas Maduro røyster i Caracas i Venezuela 28. juli. Kven han røysta på, treng ingen undast på. Uvissa gjeld dei andre.

Foto: Fausto Torrealba / Reuters / NTB

3606
20240809
3606
20240809

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Demokrati

Det er sjelden en avisleder klarer det kunststykke å formulere med få ord hvordan løgnregimene i verden nå har klart å sette stevne en allianse som peker nese til den vestlige sivilisasjon. Lederen «Dei skamlause» av Johan Brox er en tekst som treffer tidsånden blant verdens røverstater rett i solar plexus. Brox sier rett ut til deg og meg, og all verden: «Sjå, det var ei oppsummering av valet i Venezuela så god som nokon, stadfest av ‘the usual suspect’ i Russland, Iran, Nord-Korea, Cuba, Kina, Nicaragua, som ilte til med å gratulera señor Maduro med resultatet. Mot betre vitende.»

I gammel tid hadde ettermæle ovstor betydning for folk flest. Ikke minst for folk med skaldeevner. Skaldene, den tids pressefolk, hadde drukket av Suttungs mjød, ble det sagt. Johan Brox har med dette opparbeidet seg et ord stiir – ords stråleglans – ettermæle – som han kan bevare som tillegg i sin personlige journalistiske CV. Som den gode avismann han er, tar han med hjelperne: Ida Lødemel Tvedt, Naomi Klein og ikke å forglemme Hannah Arendt.

Filosofen Hannah Arendt sier det treffende et annet sted: (Hannah Arendt: Politikk i dystre tider, Pax Forlag 2019, side 369). «Sett fra politikkens perspektiv har sannhet et despotisk vesen. Den er derfor hatet av tyranner, som med rette frykter konkurransen fra en tvingende kraft de ikke kan monopolisere og sannheten frister også en temmelig skjør tilværelse i regimer som er basert på samtykke og avskyr tvang. Fakta er hinsides enighet og samtykke, og alt snakk om dem – alle meningsutvekslinger basert på korrekt informasjon – bidrar overhodet ikke til deres eksistens. Uønskede meninger kan imøtegås, avvises eller gjøres til gjenstand for kompromisser, men uønskede fakta er i besittelse av en umulig irriterende stahet som det er umulig å rokke ved, unntatt gjennom ren og skjær løgn.»

Journalister, som i et demokratisk land er sett på som viktige sannhetsvitner og faktaobservatører, kan ikke lenger føle seg trygge i despotiet Russland.

På tross av presse-ufrihet og politisk barbari ruver Russland i Europas åndshistorie.

En som fortjener å nevnes, er Aleksander Herzen (1812–1870), som tilbrakte størstedelen av sine manndomsår i utlendighet. Han regnes som Russlands frie presses far. Da det atter var gjort plass i fengselet for han etter månedslange fengselsopphold og årelange forvisninger, hadde han ingen lyst til å «krysse grensen til mørkets, vilkårlighetens, den stille kvals, den ensomme døds, den kneblede lidelsens kongerike». Han foretrakk å bli i Vest-Europa. (Carl Stief: «Herzen – en russisk sosialist». Verdens litteraturhistorie, bind 8. Realismen J.W. Cappelens Forlag.)

Jeg vil gjerne avslutte med noen ord etter Ivar Magnus Ravnum, som stiller følgende retoriske spørsmål i Dagbladet, lørdag den 10. desember 1988, i minneteksten «Dikter i ulvetid»: Hva ville du si hvis du fikk litteraturens posisjon plassert og definert på følgende måte: «Det er bare hos oss man har respekt for diktningen, man slår i hjel for dens skyld!» Videre skriver han: «I år er det 50 år siden forfatteren av disse ord, Osip Mandelstam, døde. ‘Russlands største dikter i dette århundret’, ifølge fjorårets nobelprisvinner i litteratur, Joseph Brodsky.»

Russlandkjenneren og gjendikteren/oversetteren Ivar Magnus Ravnum tar med blant minneordene 1. strofe av diktet «Notre Dame» av Osip Mandelstam.

«Der romerdommens justis lot/ fremmedfolket kue/ Står en basilika – og i gleden/ som den første i sitt slag./ Liksom Adams nerver spennes mot/ den nye dag./ Spiller musklene i korsets lette bue» («Steinen», 1913).

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Demokrati

Det er sjelden en avisleder klarer det kunststykke å formulere med få ord hvordan løgnregimene i verden nå har klart å sette stevne en allianse som peker nese til den vestlige sivilisasjon. Lederen «Dei skamlause» av Johan Brox er en tekst som treffer tidsånden blant verdens røverstater rett i solar plexus. Brox sier rett ut til deg og meg, og all verden: «Sjå, det var ei oppsummering av valet i Venezuela så god som nokon, stadfest av ‘the usual suspect’ i Russland, Iran, Nord-Korea, Cuba, Kina, Nicaragua, som ilte til med å gratulera señor Maduro med resultatet. Mot betre vitende.»

I gammel tid hadde ettermæle ovstor betydning for folk flest. Ikke minst for folk med skaldeevner. Skaldene, den tids pressefolk, hadde drukket av Suttungs mjød, ble det sagt. Johan Brox har med dette opparbeidet seg et ord stiir – ords stråleglans – ettermæle – som han kan bevare som tillegg i sin personlige journalistiske CV. Som den gode avismann han er, tar han med hjelperne: Ida Lødemel Tvedt, Naomi Klein og ikke å forglemme Hannah Arendt.

Filosofen Hannah Arendt sier det treffende et annet sted: (Hannah Arendt: Politikk i dystre tider, Pax Forlag 2019, side 369). «Sett fra politikkens perspektiv har sannhet et despotisk vesen. Den er derfor hatet av tyranner, som med rette frykter konkurransen fra en tvingende kraft de ikke kan monopolisere og sannheten frister også en temmelig skjør tilværelse i regimer som er basert på samtykke og avskyr tvang. Fakta er hinsides enighet og samtykke, og alt snakk om dem – alle meningsutvekslinger basert på korrekt informasjon – bidrar overhodet ikke til deres eksistens. Uønskede meninger kan imøtegås, avvises eller gjøres til gjenstand for kompromisser, men uønskede fakta er i besittelse av en umulig irriterende stahet som det er umulig å rokke ved, unntatt gjennom ren og skjær løgn.»

Journalister, som i et demokratisk land er sett på som viktige sannhetsvitner og faktaobservatører, kan ikke lenger føle seg trygge i despotiet Russland.

På tross av presse-ufrihet og politisk barbari ruver Russland i Europas åndshistorie.

En som fortjener å nevnes, er Aleksander Herzen (1812–1870), som tilbrakte størstedelen av sine manndomsår i utlendighet. Han regnes som Russlands frie presses far. Da det atter var gjort plass i fengselet for han etter månedslange fengselsopphold og årelange forvisninger, hadde han ingen lyst til å «krysse grensen til mørkets, vilkårlighetens, den stille kvals, den ensomme døds, den kneblede lidelsens kongerike». Han foretrakk å bli i Vest-Europa. (Carl Stief: «Herzen – en russisk sosialist». Verdens litteraturhistorie, bind 8. Realismen J.W. Cappelens Forlag.)

Jeg vil gjerne avslutte med noen ord etter Ivar Magnus Ravnum, som stiller følgende retoriske spørsmål i Dagbladet, lørdag den 10. desember 1988, i minneteksten «Dikter i ulvetid»: Hva ville du si hvis du fikk litteraturens posisjon plassert og definert på følgende måte: «Det er bare hos oss man har respekt for diktningen, man slår i hjel for dens skyld!» Videre skriver han: «I år er det 50 år siden forfatteren av disse ord, Osip Mandelstam, døde. ‘Russlands største dikter i dette århundret’, ifølge fjorårets nobelprisvinner i litteratur, Joseph Brodsky.»

Russlandkjenneren og gjendikteren/oversetteren Ivar Magnus Ravnum tar med blant minneordene 1. strofe av diktet «Notre Dame» av Osip Mandelstam.

«Der romerdommens justis lot/ fremmedfolket kue/ Står en basilika – og i gleden/ som den første i sitt slag./ Liksom Adams nerver spennes mot/ den nye dag./ Spiller musklene i korsets lette bue» («Steinen», 1913).

Emneknaggar

Fleire artiklar

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis