Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2015
20170901
2015
20170901

TRANSPORT

Det blir absurd når Idar Mo talar om tog, no sist som ein svar på Håvard Rems tog-reportasje. Han jamfører kostnaden for moderne jarnbane med den nytten vi har av toget i dag på det skrale linenettet som finst. Han reknar på kostnader utan å ta med gevinsten. Med auka bruk av tog, blir ein kost/nytte-analyse mykje annleis. Tog er løysinga på kaoset som elles ville vorte rundt Oslo med aukande biltrafikk. På kjøpet får vi betre byutvikling og miljø samstundes som det fører til energisparing og reduserte utslepp av CO2, NOx og svevestøv.

Mo hevdar at tog er meir «... energi- og ressursbrukande samanlikna med alle andre former for transport». Ein motorveg på Austlandet med fire felt, midtrabatt, gjerde og parallell anleggsveg er gjerne 100 meter brei og går delvis gjennom rike jordbruksområde. Dessutan blir gamlevegen liggjande som før, slik at ingenting blir ført attende. Ny jarnbane derimot blir ofte lagt i tunnel, og blir på langt nær så arealkrevjande som ein motorveg. Gamal bane gjennom jordbruksjord kan bli sletta og arealet ført attende til jordbruket. Ein motorveg er ein barriere for viltet, medan ny jarnbane gjev rom for passasje oppå dei mange tunnelane.

Farten på den jarnbana som blir bygd i Noreg i dag, er berre 200–250 km/t som ikkje er høgfartsbane i europeisk forstand, men dette er snøgt nok for norske tilhøve. Om konseptet blir utvida utover i landet, vil reisetida kunne bli to­–tre timar for Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim. Toget ville då fange opp både vegtrafikk og flytrafikk – ja, for flytrafikken ville toget praktisk tala gjera «reint bord». Med tog får vi svært energieffektiv transport utan å måtte «eta av bioenergifatet» der det alt er vorte «matmangel». Det viser seg at folk likar toget betre enn andre transportformer, sjølv der anna transport kan konkurrere i tid. Det er hugnad i å reise med tog, så vi kan godt kalle det for eit privilegium. Med rett politikk blir det eit privilegium for dei mange.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

TRANSPORT

Det blir absurd når Idar Mo talar om tog, no sist som ein svar på Håvard Rems tog-reportasje. Han jamfører kostnaden for moderne jarnbane med den nytten vi har av toget i dag på det skrale linenettet som finst. Han reknar på kostnader utan å ta med gevinsten. Med auka bruk av tog, blir ein kost/nytte-analyse mykje annleis. Tog er løysinga på kaoset som elles ville vorte rundt Oslo med aukande biltrafikk. På kjøpet får vi betre byutvikling og miljø samstundes som det fører til energisparing og reduserte utslepp av CO2, NOx og svevestøv.

Mo hevdar at tog er meir «... energi- og ressursbrukande samanlikna med alle andre former for transport». Ein motorveg på Austlandet med fire felt, midtrabatt, gjerde og parallell anleggsveg er gjerne 100 meter brei og går delvis gjennom rike jordbruksområde. Dessutan blir gamlevegen liggjande som før, slik at ingenting blir ført attende. Ny jarnbane derimot blir ofte lagt i tunnel, og blir på langt nær så arealkrevjande som ein motorveg. Gamal bane gjennom jordbruksjord kan bli sletta og arealet ført attende til jordbruket. Ein motorveg er ein barriere for viltet, medan ny jarnbane gjev rom for passasje oppå dei mange tunnelane.

Farten på den jarnbana som blir bygd i Noreg i dag, er berre 200–250 km/t som ikkje er høgfartsbane i europeisk forstand, men dette er snøgt nok for norske tilhøve. Om konseptet blir utvida utover i landet, vil reisetida kunne bli to­–tre timar for Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim. Toget ville då fange opp både vegtrafikk og flytrafikk – ja, for flytrafikken ville toget praktisk tala gjera «reint bord». Med tog får vi svært energieffektiv transport utan å måtte «eta av bioenergifatet» der det alt er vorte «matmangel». Det viser seg at folk likar toget betre enn andre transportformer, sjølv der anna transport kan konkurrere i tid. Det er hugnad i å reise med tog, så vi kan godt kalle det for eit privilegium. Med rett politikk blir det eit privilegium for dei mange.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

BokMeldingar
Odd W. Surén

Dei førehandsdømde og samfunnet

Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen
Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis