JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Ein by historia har herja med

Rafah var ein by med store arr alt før Gaza-krigen braut ut i fjor.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2324
20240510
2324
20240510

Historia til Rafah strekkjer seg fleire tusen år attende: Byen er nemnd i egyptiske kjelder frå 1200 før Kristus. I moderne tid var Rafah og resten av Gaza ein del av Det osmanske riket fram til første verdskrigen og kom deretter under det britiske mandatområdet Palestina. I 1948 vart Rafah okkupert av Egypt, inntil Israel erobra alt land fram til Suez-kanalen i krigen i 1967.

Etter at Israel trekte seg ut av Sinai i 1982, vart Rafah delt i to. Ein del av byen vart liggande i Egypt, den andre på den okkuperte Gaza-stripa. Alle hus langs den nye grensa midt i byen vart rivne, slik at Israel og Egypt fekk laga breie buffersonar på kvar si side. Båe landa har seinare forsterka kontrollen langs grensa, mellom anna med stålgjerde som strekker seg mange meter ned i bakken for å blokkere for tunnelar.

I Rafah ligg den einaste grenseovergangen mellom Gaza og Egypt, og fram til 2005 hadde Israel kontroll med trafikken. Deretter skulle palestinarane sjølve kontrollere grensa i samarbeid med Egypt og inspektørar frå EU, men dette avgrensa sjølvstyret varte berre inntil Hamas kom til makta i Gaza. Sidan 2007 har Israel og Egypt samarbeidd om grensekontrollen i Rafah, og det meste av tida har grensa vore stengd. Under grensa har det blitt grave fleire hundre smuglartunnelar, trass i iherdige forsøk frå både Israel og Egypt på å stogge trafikken. Egyptarane har mellom anna brukt giftgass, vatn og sprengstoff for å øydelegge tunnelane.

I Rafah finst òg eit minne om eit tid med håp. Under fredsprosessen mellom Israel og palestinarane på 90-talet vart det vedteke at palestinarane skulle få ein eigen flyplass. Japan, Egypt, Saudi-Arabia, Spania og Tyskland stilte med pengar, og i 1998 opna Yasser Arafat International Airport litt utanfor Rafah by. President Bill Clinton var til stades under opningsseremonien saman med Arafat. Flyplassen i Rafah kom til å bli «ein magnet for fly frå heile Midtausten og resten av verda», spådde Clinton. Dette skulle vere byrjinga på «ei framtid der palestinarar kan reise direkte til fjerne verdshjørne».

Slik gjekk det ikkje. Flyplassen i Rafah var berre i drift i tre år, før han vart øydelagd av israelske bomber og bulldosarar under den andre intifadaen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Historia til Rafah strekkjer seg fleire tusen år attende: Byen er nemnd i egyptiske kjelder frå 1200 før Kristus. I moderne tid var Rafah og resten av Gaza ein del av Det osmanske riket fram til første verdskrigen og kom deretter under det britiske mandatområdet Palestina. I 1948 vart Rafah okkupert av Egypt, inntil Israel erobra alt land fram til Suez-kanalen i krigen i 1967.

Etter at Israel trekte seg ut av Sinai i 1982, vart Rafah delt i to. Ein del av byen vart liggande i Egypt, den andre på den okkuperte Gaza-stripa. Alle hus langs den nye grensa midt i byen vart rivne, slik at Israel og Egypt fekk laga breie buffersonar på kvar si side. Båe landa har seinare forsterka kontrollen langs grensa, mellom anna med stålgjerde som strekker seg mange meter ned i bakken for å blokkere for tunnelar.

I Rafah ligg den einaste grenseovergangen mellom Gaza og Egypt, og fram til 2005 hadde Israel kontroll med trafikken. Deretter skulle palestinarane sjølve kontrollere grensa i samarbeid med Egypt og inspektørar frå EU, men dette avgrensa sjølvstyret varte berre inntil Hamas kom til makta i Gaza. Sidan 2007 har Israel og Egypt samarbeidd om grensekontrollen i Rafah, og det meste av tida har grensa vore stengd. Under grensa har det blitt grave fleire hundre smuglartunnelar, trass i iherdige forsøk frå både Israel og Egypt på å stogge trafikken. Egyptarane har mellom anna brukt giftgass, vatn og sprengstoff for å øydelegge tunnelane.

I Rafah finst òg eit minne om eit tid med håp. Under fredsprosessen mellom Israel og palestinarane på 90-talet vart det vedteke at palestinarane skulle få ein eigen flyplass. Japan, Egypt, Saudi-Arabia, Spania og Tyskland stilte med pengar, og i 1998 opna Yasser Arafat International Airport litt utanfor Rafah by. President Bill Clinton var til stades under opningsseremonien saman med Arafat. Flyplassen i Rafah kom til å bli «ein magnet for fly frå heile Midtausten og resten av verda», spådde Clinton. Dette skulle vere byrjinga på «ei framtid der palestinarar kan reise direkte til fjerne verdshjørne».

Slik gjekk det ikkje. Flyplassen i Rafah var berre i drift i tre år, før han vart øydelagd av israelske bomber og bulldosarar under den andre intifadaen.

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis