Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

DiktetKultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Ukjent

Foto: Ukjent

2513
20210129

Du bukt som mørkner av ekeløv,

du strand med de hvite skjell,

her kunde jeg ønske at legge mit støv

en sisste blaasende kveld!

 

Da skulde jeg fly som en langbent fugl

bestandig langs disse brott,

trippe i sandet og staa i skjul

under bølgernes hvelv av blaatt.

 

Jeg kom til at sitte paa denne sten

og gi mit vesen til pris

for denne blomstrende nypegren

som svaier i havets bris

 

i denne bakke hvor livets sol

har tendt den evige vaar

med vilde jordbær og kaprifol

og hvite, gressende faar…

Alf Larsen

2513
20210129

Du bukt som mørkner av ekeløv,

du strand med de hvite skjell,

her kunde jeg ønske at legge mit støv

en sisste blaasende kveld!

 

Da skulde jeg fly som en langbent fugl

bestandig langs disse brott,

trippe i sandet og staa i skjul

under bølgernes hvelv av blaatt.

 

Jeg kom til at sitte paa denne sten

og gi mit vesen til pris

for denne blomstrende nypegren

som svaier i havets bris

 

i denne bakke hvor livets sol

har tendt den evige vaar

med vilde jordbær og kaprifol

og hvite, gressende faar…

Alf Larsen

«Du bukt som mørkner» av Alf Larsen (1885–1967), frå I vindens sus (1927), er ein klassikar i norsk litteratur. Men kva tyder eigentleg diktet? Larsen har ein gong vorte kalla «buktenes diktar». Han meinte sjølv han var «havets diktar». Det er likevel noko i den fyrste nemninga, for diktet er eit skjergardsbilete utan havbårer og ulande vind. Rytme og rim –  jambar, daktylar og kryssrim – legg også opp til stemninga i diktet: ei fredsæl eksistensiell fundering, der ved ei bortgøymd bukt, kringsett av høge eiker. I mange religionar er eika eit heilagt tre.

Det er då også eit religiøst tema diktaren tek opp. Larsen var kristen, og diktet utstrålar ei avklåra visse om ein eksistens etter dauden, i «den evige vaar». I den fredsame bukta «kunde jeg ønske at legge mit støv», skriv han. Det er som om vi føler den lune vinden han kjende der, for tinga han påkallar, «blomstrende nypegren» og «vilde jordbær og kaprifol», er ting som mildt og fromt «svaier i havets bris». Det er som om det er støvet hans som svaiar av garde «en sisste blaasende kveld».

Den lette omgangen med dauden kjem særleg fram av jamføringa «som en langbent fugl». Her får vi likevel ein smakebit av storhavet, for denne fuglen – kanskje ein tjeld, kjend for å «trippe i sand» – flyg langs sjøbrot og står under «bølgernes hvelv av blaatt». Men språkbiletet bryt ikkje med den vare stemninga, uttrykt gjennom dansande daktylar, som nok høver betre for ei bukt enn for eit hav.

«Bølgernes hvelv av blaatt» er ein mektig metafor. Fuglen innunder bylgja er som mennesket innunder ein gotisk kyrkjekvelv, som òg er bogeforma. Her er vi inne på ein kristen symbolikk som finst i diktet – utan at han blir påtrengjande. Det er mogeleg siste verslina, «hvite, gressende faar», alluderer til Kristus. Døyparen Johannes omtala Jesus allegorisk som «Guds lam». Lesarane som vil vita meir om denne allegorien, kan studere det storslegne «Gentaltaret», måla av Hubert og Jan van Eyck – utan at det har direkte relevans for diktet.

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

«Du bukt som mørkner» av Alf Larsen (1885–1967), frå I vindens sus (1927), er ein klassikar i norsk litteratur. Men kva tyder eigentleg diktet? Larsen har ein gong vorte kalla «buktenes diktar». Han meinte sjølv han var «havets diktar». Det er likevel noko i den fyrste nemninga, for diktet er eit skjergardsbilete utan havbårer og ulande vind. Rytme og rim –  jambar, daktylar og kryssrim – legg også opp til stemninga i diktet: ei fredsæl eksistensiell fundering, der ved ei bortgøymd bukt, kringsett av høge eiker. I mange religionar er eika eit heilagt tre.

Det er då også eit religiøst tema diktaren tek opp. Larsen var kristen, og diktet utstrålar ei avklåra visse om ein eksistens etter dauden, i «den evige vaar». I den fredsame bukta «kunde jeg ønske at legge mit støv», skriv han. Det er som om vi føler den lune vinden han kjende der, for tinga han påkallar, «blomstrende nypegren» og «vilde jordbær og kaprifol», er ting som mildt og fromt «svaier i havets bris». Det er som om det er støvet hans som svaiar av garde «en sisste blaasende kveld».

Den lette omgangen med dauden kjem særleg fram av jamføringa «som en langbent fugl». Her får vi likevel ein smakebit av storhavet, for denne fuglen – kanskje ein tjeld, kjend for å «trippe i sand» – flyg langs sjøbrot og står under «bølgernes hvelv av blaatt». Men språkbiletet bryt ikkje med den vare stemninga, uttrykt gjennom dansande daktylar, som nok høver betre for ei bukt enn for eit hav.

«Bølgernes hvelv av blaatt» er ein mektig metafor. Fuglen innunder bylgja er som mennesket innunder ein gotisk kyrkjekvelv, som òg er bogeforma. Her er vi inne på ein kristen symbolikk som finst i diktet – utan at han blir påtrengjande. Det er mogeleg siste verslina, «hvite, gressende faar», alluderer til Kristus. Døyparen Johannes omtala Jesus allegorisk som «Guds lam». Lesarane som vil vita meir om denne allegorien, kan studere det storslegne «Gentaltaret», måla av Hubert og Jan van Eyck – utan at det har direkte relevans for diktet.

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis