Til ei myr
Eg har rakla over deg
og budd i ditt gåtemørker
Eg har handfare og opna din tunge
dampande kropp
stått i rålukt og væte
sveitta i ditt gravlagde lys
og skore skiver av dine senute musklar
vend i sol og vind
– verma meg ved din loge
og strøydd oska di for alle vindar
Sandsvalene tråkla over deg
og skjena inn i dei svarte uthola auge
i torvtaket
spoven rista deg or svevnen og gløymsla
med rullande tonar
– men no
gruvlar du deg inn i deg sjølv, ingen
vekkjer deg
I sommarnettene lettar du tidt:
blir eit tjern
og når det imest av dag
dormar du i blakrelys ei stund
før du syner ditt mørke fang.
Audun Nilsskog
Til ei myr
Eg har rakla over deg
og budd i ditt gåtemørker
Eg har handfare og opna din tunge
dampande kropp
stått i rålukt og væte
sveitta i ditt gravlagde lys
og skore skiver av dine senute musklar
vend i sol og vind
– verma meg ved din loge
og strøydd oska di for alle vindar
Sandsvalene tråkla over deg
og skjena inn i dei svarte uthola auge
i torvtaket
spoven rista deg or svevnen og gløymsla
med rullande tonar
– men no
gruvlar du deg inn i deg sjølv, ingen
vekkjer deg
I sommarnettene lettar du tidt:
blir eit tjern
og når det imest av dag
dormar du i blakrelys ei stund
før du syner ditt mørke fang.
Audun Nilsskog
I den førre spalta mi skreiv eg om helgelendingen Astrid Langjord. I dei påfylgjande spaltene tek eg føre meg ei lita rekkje helgelandske diktarar. Fyrst ute er Audun Nilsskog (1930–2002), som kom frå ein kunstnarfamilie i Drevja i Vefsn og som budde på Notodden og Lillehammer seinare i livet.
Debuten, Det svarte berget (1965), inneheld dikt om einsemd, utanforskap i heimbygda og poetisk inspirasjon, men òg åtgåingar av naturen. Det blir fleire av den sistnemnde gruppa dikt i neste samling, Hjulet og hjartet (1975), som diktet attmed er henta frå.
Eit verb som går att i somme dikt av Nilsskog, er nema, som tyder «merke, fornemme». Nilsskog nem fugleskrik, skifte av årstider, sumarkveldar, og han brukar eit rikt ordtilfang i den tolmodige granskinga av naturen. Her liknar han på diktarar som Olav H. Hauge, som han vitja to gonger, og særleg Tarjei Vesaas, som han skreiv eit syrgjedikt til då vesttelen døydde.
I 1986 kom den siste diktsamlinga til Nilsskog ut, I Slipesteinen, som handlar om barndom og oppvokster i Nordland.
Vi har mange vers til høge og majestetiske fjell i norsk diktekunst, men det finst vel knapt noko dikt til myrar. Eit upoetisk tema, ville nok mange tenkje. Men Nilsskog såg stordomen i myra og skreiv «Til ei myr». Diktet utmerkjer seg gjennom skarpe, sanselege åtgåingar av blaute myrar i «rålukt og væte», eller tørre myrar, med «dei svarte uthola auge».
Men korleis kan ei myr bli oske, som fer «for alle vindar»? For å løyse denne gåta må vi forstå diktet også som kulturhistorie. Fyrste verslinene fortel om nokon som går på myra, andre strofe om nokon som skjer i myra for å skaffe seg torv – til brensel, så ein kan verme seg «ved din loge», og til torvtak, der fuglar slår seg ned. Torvtak finst nesten ikkje meir, for «ingen vekkjer deg» lenger. Men likevel ligg myra der «i blakrelys» når det nærmar seg dag.
Eg vil takke Hallvard Kjelen som har tipsa meg om diktarar frå Helgeland.
Ronny Spaans
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
I den førre spalta mi skreiv eg om helgelendingen Astrid Langjord. I dei påfylgjande spaltene tek eg føre meg ei lita rekkje helgelandske diktarar. Fyrst ute er Audun Nilsskog (1930–2002), som kom frå ein kunstnarfamilie i Drevja i Vefsn og som budde på Notodden og Lillehammer seinare i livet.
Debuten, Det svarte berget (1965), inneheld dikt om einsemd, utanforskap i heimbygda og poetisk inspirasjon, men òg åtgåingar av naturen. Det blir fleire av den sistnemnde gruppa dikt i neste samling, Hjulet og hjartet (1975), som diktet attmed er henta frå.
Eit verb som går att i somme dikt av Nilsskog, er nema, som tyder «merke, fornemme». Nilsskog nem fugleskrik, skifte av årstider, sumarkveldar, og han brukar eit rikt ordtilfang i den tolmodige granskinga av naturen. Her liknar han på diktarar som Olav H. Hauge, som han vitja to gonger, og særleg Tarjei Vesaas, som han skreiv eit syrgjedikt til då vesttelen døydde.
I 1986 kom den siste diktsamlinga til Nilsskog ut, I Slipesteinen, som handlar om barndom og oppvokster i Nordland.
Vi har mange vers til høge og majestetiske fjell i norsk diktekunst, men det finst vel knapt noko dikt til myrar. Eit upoetisk tema, ville nok mange tenkje. Men Nilsskog såg stordomen i myra og skreiv «Til ei myr». Diktet utmerkjer seg gjennom skarpe, sanselege åtgåingar av blaute myrar i «rålukt og væte», eller tørre myrar, med «dei svarte uthola auge».
Men korleis kan ei myr bli oske, som fer «for alle vindar»? For å løyse denne gåta må vi forstå diktet også som kulturhistorie. Fyrste verslinene fortel om nokon som går på myra, andre strofe om nokon som skjer i myra for å skaffe seg torv – til brensel, så ein kan verme seg «ved din loge», og til torvtak, der fuglar slår seg ned. Torvtak finst nesten ikkje meir, for «ingen vekkjer deg» lenger. Men likevel ligg myra der «i blakrelys» når det nærmar seg dag.
Eg vil takke Hallvard Kjelen som har tipsa meg om diktarar frå Helgeland.
Ronny Spaans
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida