Foto: Cato Lein
Svala har ingen kropp
Den stuper i vår erindring
Der er svaler i treet. Der er svaler i skogen
Der er svaler i den gamle låven
Der er svaler i lyset som plutseleg blinkar
i det gamle kyrkjeglaset, mange svale-
hundreår der inne. Svaler. Berre svaler
Og døden reiser sine kyrkjegardar
over alt. Kvite svalekryss i lufta over alt.
Eldrid Lunden
Svala har ingen kropp
Den stuper i vår erindring
Der er svaler i treet. Der er svaler i skogen
Der er svaler i den gamle låven
Der er svaler i lyset som plutseleg blinkar
i det gamle kyrkjeglaset, mange svale-
hundreår der inne. Svaler. Berre svaler
Og døden reiser sine kyrkjegardar
over alt. Kvite svalekryss i lufta over alt.
Eldrid Lunden
I unge år, då eg sverma for klassisk poesi, var ikkje Eldrid Lunden den diktaren som låg øvst på bokstabelen. Eg har notisbøker frå byrjinga av 2000-talet, og no nyleg gjekk eg igjennom dei. Men eg overraska meg sjølv, for eg fann faktisk dette diktet lima inn på ei side med desse orda under: «eit av dei finaste dikta på nynorsk».
Dette diktet er fyrste teksten i serien «Svaletrekket» i Til stades (tekstar om erindring og gløymsle) frå 2000. Lunden er nok mest kjend for andre ting enn dikt om svaler, men ho kan sine ting her òg. Svaler er fascinerande fuglar og mykje bruka i poesien.
Svala er ein stor akrobat i lufta. Ho kan gjera lange glideflukter, trass i at ho er så lita, og gjera bråe manøvrar. Dei som har sett ein flokk svaler på kryss og tvers i lufta, gløymer aldri det synet. Då er vi òg inne på diktet: «Kvite svalekryss i lufta over alt.» Det er som om fuglen «har ingen kropp» med tanke på dei nærast umogelege krumspringa hennar.
Lunden nemner stader der det finst svaler, som i «gamle låver». Kanskje meiner ho låvesvaler? Men eg tenkte på «Fuglene bygger» av Gunnar Reiss-Andersen, der han skriv at floga til måsar og terner er som arkitekturen i kyrkjebygg, som bogar og søyler. Det er mogeleg same synet ligg til grunn for «Berre svaler/ Og døden reiser sine kyrkjegardar over alt.» Svala har òg kvit underside – kvit både som kyrkjekross og som kyrkjer. Orddelinga i «svale-/ hundreår» kan vera ein grafisk illustrasjon av kasta til svalene. Ordet i verslina blir brote midt i, som den uføresette rørsla til svala.
Svaleflog er som kryss, men eit kryss er òg ein kross. Her ligg òg ein likskap som fører oss til undertittelen. Svala byggjer ikkje berre i lufta, «ho stuper i vår erindring». Svalene kan vera glimt som uventa dukkar opp frå historia, frå det som er daudt – og kroppslaust. Det høver med resten av innhaldet i denne diktsamlinga – og med eigenskapane til diktet generelt: Det fangar ljosglimt frå undermedvitet vårt.
Ronny Spaans
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
I unge år, då eg sverma for klassisk poesi, var ikkje Eldrid Lunden den diktaren som låg øvst på bokstabelen. Eg har notisbøker frå byrjinga av 2000-talet, og no nyleg gjekk eg igjennom dei. Men eg overraska meg sjølv, for eg fann faktisk dette diktet lima inn på ei side med desse orda under: «eit av dei finaste dikta på nynorsk».
Dette diktet er fyrste teksten i serien «Svaletrekket» i Til stades (tekstar om erindring og gløymsle) frå 2000. Lunden er nok mest kjend for andre ting enn dikt om svaler, men ho kan sine ting her òg. Svaler er fascinerande fuglar og mykje bruka i poesien.
Svala er ein stor akrobat i lufta. Ho kan gjera lange glideflukter, trass i at ho er så lita, og gjera bråe manøvrar. Dei som har sett ein flokk svaler på kryss og tvers i lufta, gløymer aldri det synet. Då er vi òg inne på diktet: «Kvite svalekryss i lufta over alt.» Det er som om fuglen «har ingen kropp» med tanke på dei nærast umogelege krumspringa hennar.
Lunden nemner stader der det finst svaler, som i «gamle låver». Kanskje meiner ho låvesvaler? Men eg tenkte på «Fuglene bygger» av Gunnar Reiss-Andersen, der han skriv at floga til måsar og terner er som arkitekturen i kyrkjebygg, som bogar og søyler. Det er mogeleg same synet ligg til grunn for «Berre svaler/ Og døden reiser sine kyrkjegardar over alt.» Svala har òg kvit underside – kvit både som kyrkjekross og som kyrkjer. Orddelinga i «svale-/ hundreår» kan vera ein grafisk illustrasjon av kasta til svalene. Ordet i verslina blir brote midt i, som den uføresette rørsla til svala.
Svaleflog er som kryss, men eit kryss er òg ein kross. Her ligg òg ein likskap som fører oss til undertittelen. Svala byggjer ikkje berre i lufta, «ho stuper i vår erindring». Svalene kan vera glimt som uventa dukkar opp frå historia, frå det som er daudt – og kroppslaust. Det høver med resten av innhaldet i denne diktsamlinga – og med eigenskapane til diktet generelt: Det fangar ljosglimt frå undermedvitet vårt.
Ronny Spaans
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida