JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

DiktetKultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Erik Thorberg / NTB

Foto: Erik Thorberg / NTB

2140
20211203
2140
20211203

Marie Takvam (1926–2008) voks opp på ein gard i Hjørundfjorden i Ørsta som eldst av fem søsken. Skuleflink og skriveglad forlét ho Vestlandet tidleg, drog til hovudstaden og byrja studera psykologi, debuterte med Dåp under sju stjerner (1952), ei diktsamling som vart lagd merke til, ikkje minst for friske kjærleiksdikt. I alt kom det ti samlingar og to bind med dikt i utval.

Eit omslag skjer midtvegs i forfattarskapen, når ekteskap og barn fører til at ho må gje opp studia . Seinare klagar ho over mødrers usle kår i Oslos nybygde utkantstrok, «dette åtti kvadratmeters liv».

«Mine bryst er ikkje som is/ når du er havet», skreiv ho, forførande, i den første samlinga. Som nyskild i sjuande samling: «Om du visste kva eg tenkte/ ville du springe ut av huset.»

Sterke spenningar, med andre ord, frå ein forfattar som var blendande vakker, hadde barneprogram i radioen, spelte i norske filmar, dikta etter kvart mykje om slekt og død – eit liv som kan følgjast på kloss hald i sonen Magnus Takvams nyutkomne biografi Hun skrev for å kunne leve. Min mor, Marie Takvam.

Eit mangslunge liv omkring feminisme, storpolitikk, naturforureining, iblant til eit glas raudvin for mykje. Det kom to romanar, Dansaren (1975) og Brevet frå Aleksandra (1981). Rognebær (1990) heiter den siste diktsamlinga hennar: «Kven er det eg møter i spegelen om morgonen?/ Er det ikkje den gamle slektningen/ eg var redd som barn?»

Og då er vi parate til å få høyre om den oldemora ho aldri trefte, som Marie Takvam bar som ei bør like til sine gamle dagar.

Jan Erik Vold

Oldemor

Oldemors ansikt stirer mot meg frå veggen.

Det glatte håret med midtskil,

den kvite kragen, den attknepte munnen,

har slege seg ned i huset.

Eg kjende henne aldri,

men ho er i huset dag og natt.

Ho ser på sigarettstumpar,

på tomme ølflasker,

på vill latter som heng under taket

lik spindelvevsslør.

Det hjelper ikkje å ta henne ned

og leggje henne på kottet.

Visst prøvde eg det ein sein kveld.

Straks eg hadde lagt meg,

small kottdøra opp

og då stod ho over senga mi,

stakk meg med synåler,

sa fram bøner,

og jamra ut over heile distriktet

at eg hadde banna.

Marie Takvam

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Marie Takvam (1926–2008) voks opp på ein gard i Hjørundfjorden i Ørsta som eldst av fem søsken. Skuleflink og skriveglad forlét ho Vestlandet tidleg, drog til hovudstaden og byrja studera psykologi, debuterte med Dåp under sju stjerner (1952), ei diktsamling som vart lagd merke til, ikkje minst for friske kjærleiksdikt. I alt kom det ti samlingar og to bind med dikt i utval.

Eit omslag skjer midtvegs i forfattarskapen, når ekteskap og barn fører til at ho må gje opp studia . Seinare klagar ho over mødrers usle kår i Oslos nybygde utkantstrok, «dette åtti kvadratmeters liv».

«Mine bryst er ikkje som is/ når du er havet», skreiv ho, forførande, i den første samlinga. Som nyskild i sjuande samling: «Om du visste kva eg tenkte/ ville du springe ut av huset.»

Sterke spenningar, med andre ord, frå ein forfattar som var blendande vakker, hadde barneprogram i radioen, spelte i norske filmar, dikta etter kvart mykje om slekt og død – eit liv som kan følgjast på kloss hald i sonen Magnus Takvams nyutkomne biografi Hun skrev for å kunne leve. Min mor, Marie Takvam.

Eit mangslunge liv omkring feminisme, storpolitikk, naturforureining, iblant til eit glas raudvin for mykje. Det kom to romanar, Dansaren (1975) og Brevet frå Aleksandra (1981). Rognebær (1990) heiter den siste diktsamlinga hennar: «Kven er det eg møter i spegelen om morgonen?/ Er det ikkje den gamle slektningen/ eg var redd som barn?»

Og då er vi parate til å få høyre om den oldemora ho aldri trefte, som Marie Takvam bar som ei bør like til sine gamle dagar.

Jan Erik Vold

Oldemor

Oldemors ansikt stirer mot meg frå veggen.

Det glatte håret med midtskil,

den kvite kragen, den attknepte munnen,

har slege seg ned i huset.

Eg kjende henne aldri,

men ho er i huset dag og natt.

Ho ser på sigarettstumpar,

på tomme ølflasker,

på vill latter som heng under taket

lik spindelvevsslør.

Det hjelper ikkje å ta henne ned

og leggje henne på kottet.

Visst prøvde eg det ein sein kveld.

Straks eg hadde lagt meg,

small kottdøra opp

og då stod ho over senga mi,

stakk meg med synåler,

sa fram bøner,

og jamra ut over heile distriktet

at eg hadde banna.

Marie Takvam

Emneknaggar

Fleire artiklar

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis