Foto: NTB scanpix
Skip i opplag
Gamle vagabond,
du som har luntet over de blå beitene på kloden
og fråtset i saftige horisonter –
hva nå?
Som et dyr i bur stirrer du forbi oss uten å se
fordi blikket er snudd innover; i jernet, i rommene
der ekkoet av erobrerhjertet ditt ennå sitter
i turbiner og propellaksling, og hvor
den gamle lukten av siste kakaolast
fra Lower Buchanan
har tapetsert skottene.
Hørlig bare for deg trommer et uavlatelig
regnvær av føtter
på brovingene dine, som lik utspilte nesebor
værer den salte havluften fra lendene
på din søster brisen.
Alt er ennå til på innsiden av virkeligheten.
Bare når middagsfloa strammer ankerkjettingen
for hardt
våkner du
til den drepende stillheten
som tusler rundt i lugarene,
i gangene, bestikken og på dekk –
denne uvirksomhetens vaktmann
som langsomt suger meningen ut av deg.
Kolbein Falkeid
Skip i opplag
Gamle vagabond,
du som har luntet over de blå beitene på kloden
og fråtset i saftige horisonter –
hva nå?
Som et dyr i bur stirrer du forbi oss uten å se
fordi blikket er snudd innover; i jernet, i rommene
der ekkoet av erobrerhjertet ditt ennå sitter
i turbiner og propellaksling, og hvor
den gamle lukten av siste kakaolast
fra Lower Buchanan
har tapetsert skottene.
Hørlig bare for deg trommer et uavlatelig
regnvær av føtter
på brovingene dine, som lik utspilte nesebor
værer den salte havluften fra lendene
på din søster brisen.
Alt er ennå til på innsiden av virkeligheten.
Bare når middagsfloa strammer ankerkjettingen
for hardt
våkner du
til den drepende stillheten
som tusler rundt i lugarene,
i gangene, bestikken og på dekk –
denne uvirksomhetens vaktmann
som langsomt suger meningen ut av deg.
Kolbein Falkeid
Gamle skipsvrak har noko fascinerande ved seg. Eg minnest sjølv eit skipsvak frå barndomen på Helgeland. Ein kamerat og eg kleiv opp på baugen, som stakk opp av vasskorpa, og så kika vi ned mot resten av skipet, som kvarv ned i ein marbakke, ned i det mystiske djupet.
Skipsvrak er òg eit kjent motiv i litteraturen, som det meisterlege «Vraget» av Alf Larsen. I kunsten kjenner vi sjølvsagt til det mektige «The Fighting Temeraire» av William Turner (1839), som viser eit gamalt seglskip frå napoleonskrigane på veg til kondemnering.
«Skip i opplag» av Kolbein Falkeid, frå Reisenotater (1973), er like mektig og fascinerande. I dette diktet er det òg tale om eit farty som har spegla framandt vatn i skroget. Vi høyrer om eksotiske stader som Lower Buchanan, der skipet har vore og henta kakaolast. Skipet har kryssa dei sju hava med eit «erobrerhjerte».
Som Turner er Falkeid ein meister i fargar, han diktar med språklege bilete og sanselege metaforar. «De blå beitene på kloden» er havet, medan «uvirksomhetens vakt» er tida som langsamt bryt ned vraket. Om skipet kjenner seg «i live» og trur det enno fer på storhavet, fordi tromming av regnet lyder som føtene til skipsfolk, så minner den «ytre røyndomen» om realitetane. Skipet blir rykt ut av svevnen når floa slit i ankerkjettingen.
På Wikipedia heiter det at Falkeid fylgjer ein «hverdagsnær lyrikk i modernistisk tradisjon». Dette er ein for snever term. Det er i grunnen tradisjonen etter Homers Odysseen som talar gjennom Falkeid, som særleg er knytt til lengsel, melankoli og havet – eller meir korrekt: oseanet. Falkeid fører i dette diktet, som han gjer elles i forfattarskapen, «de store strendenes samtale», som tittelen på ein antologi over Falkeids dikting heiter.
Kolbein Falkeid fylte 85 år i desember. Diktspalta gratulerer denne seglaren i norsk lyrikk med dagen!
Ronny Spaans
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Gamle skipsvrak har noko fascinerande ved seg. Eg minnest sjølv eit skipsvak frå barndomen på Helgeland. Ein kamerat og eg kleiv opp på baugen, som stakk opp av vasskorpa, og så kika vi ned mot resten av skipet, som kvarv ned i ein marbakke, ned i det mystiske djupet.
Skipsvrak er òg eit kjent motiv i litteraturen, som det meisterlege «Vraget» av Alf Larsen. I kunsten kjenner vi sjølvsagt til det mektige «The Fighting Temeraire» av William Turner (1839), som viser eit gamalt seglskip frå napoleonskrigane på veg til kondemnering.
«Skip i opplag» av Kolbein Falkeid, frå Reisenotater (1973), er like mektig og fascinerande. I dette diktet er det òg tale om eit farty som har spegla framandt vatn i skroget. Vi høyrer om eksotiske stader som Lower Buchanan, der skipet har vore og henta kakaolast. Skipet har kryssa dei sju hava med eit «erobrerhjerte».
Som Turner er Falkeid ein meister i fargar, han diktar med språklege bilete og sanselege metaforar. «De blå beitene på kloden» er havet, medan «uvirksomhetens vakt» er tida som langsamt bryt ned vraket. Om skipet kjenner seg «i live» og trur det enno fer på storhavet, fordi tromming av regnet lyder som føtene til skipsfolk, så minner den «ytre røyndomen» om realitetane. Skipet blir rykt ut av svevnen når floa slit i ankerkjettingen.
På Wikipedia heiter det at Falkeid fylgjer ein «hverdagsnær lyrikk i modernistisk tradisjon». Dette er ein for snever term. Det er i grunnen tradisjonen etter Homers Odysseen som talar gjennom Falkeid, som særleg er knytt til lengsel, melankoli og havet – eller meir korrekt: oseanet. Falkeid fører i dette diktet, som han gjer elles i forfattarskapen, «de store strendenes samtale», som tittelen på ein antologi over Falkeids dikting heiter.
Kolbein Falkeid fylte 85 år i desember. Diktspalta gratulerer denne seglaren i norsk lyrikk med dagen!
Ronny Spaans
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida