Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2114
20170602
2114
20170602

Hans Henrik Hom er ein diktar ikkje mange les i dag. Men for eit halv hundre år sidan var han eit heitt namn. Min gamle professor i nederlandsk ved universitetet i Oslo, Kåre Langvik-Johannessen, som var god ven med Holm, skriv dette i Norsk biografisk leksikon: «mottakelsen av diktningen svingte i begynnelsen mellom de dypeste dyp og de høyeste tinder».

Holm provoserte lesarar. Midt i gjennombrotet til modernistisk litteratur i Noreg lanserte Holm diktverk kritikarar meinte kom hundre år forseinka: lange epos med stoff frå folketradisjonane. Holm hadde nemleg i tiår forska på folkekultur i Telemark og Setesdal. Tjukke manus med folklore ville fått forlagsfolk til å himle med augo i dag, for å ikkje tala om den arkaiske språkføringa, på eit mål som nærast ikkje kunne lesast utan ordtydingar. Men den gong var det faktisk Gyldendal som gav ut Holms verk. Fyrst kom det såkalla Folkeeposet i sju band (1933–1972) ut, deretter seksbindsyklusen Bygdir i solrøyk (1949–1951).

Overraskande nok kom kritikken mot denne overvintra folkloremammuten frå den litteraturpolitiske høgresida: Aasmund Brynildsen kalla diktinga hans «pornografi for professorer» – då sikta han til bruken av sjeldsynte filologiske gloser – medan litteraturvitarar på venstresida kunne vera meir velviljuge. Willy Dahl skreiv at om ein slit seg gjennom det ytre, finn ein «poetisk sølv både her og der».

«Kvite fivrild på ei stjørne-eng» er slikt poetisk sylv. I diktet er stjernene sjelene («sålene») våre, dei står midt i ein kamp mellom vonde og gode krefter. Innhaldet er ikkje så originalt, men dei språklege bileta er slåande: Englar som går «manngard» og Gud («Styraren») som pløyer himmelen «med englevengjer». Holm er ein poesiens Nikolai Astrup; som målaren teiknar han med naivistiske, folkoristiske penselstrok. «Stor dikting skaper du ikkje av deg sjølv, men ved at du gjeng inn og fører tradisjonen vidare», skreiv Olav H. Hauge.

Holm gjekk inn i folketradisjonen, midt i det modernes frambrot, og vart den siste diktaren som gjorde det til si livsoppgåve å leva i eitt med «draugar og trolli» «bak fjølli».

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Hans Henrik Hom er ein diktar ikkje mange les i dag. Men for eit halv hundre år sidan var han eit heitt namn. Min gamle professor i nederlandsk ved universitetet i Oslo, Kåre Langvik-Johannessen, som var god ven med Holm, skriv dette i Norsk biografisk leksikon: «mottakelsen av diktningen svingte i begynnelsen mellom de dypeste dyp og de høyeste tinder».

Holm provoserte lesarar. Midt i gjennombrotet til modernistisk litteratur i Noreg lanserte Holm diktverk kritikarar meinte kom hundre år forseinka: lange epos med stoff frå folketradisjonane. Holm hadde nemleg i tiår forska på folkekultur i Telemark og Setesdal. Tjukke manus med folklore ville fått forlagsfolk til å himle med augo i dag, for å ikkje tala om den arkaiske språkføringa, på eit mål som nærast ikkje kunne lesast utan ordtydingar. Men den gong var det faktisk Gyldendal som gav ut Holms verk. Fyrst kom det såkalla Folkeeposet i sju band (1933–1972) ut, deretter seksbindsyklusen Bygdir i solrøyk (1949–1951).

Overraskande nok kom kritikken mot denne overvintra folkloremammuten frå den litteraturpolitiske høgresida: Aasmund Brynildsen kalla diktinga hans «pornografi for professorer» – då sikta han til bruken av sjeldsynte filologiske gloser – medan litteraturvitarar på venstresida kunne vera meir velviljuge. Willy Dahl skreiv at om ein slit seg gjennom det ytre, finn ein «poetisk sølv både her og der».

«Kvite fivrild på ei stjørne-eng» er slikt poetisk sylv. I diktet er stjernene sjelene («sålene») våre, dei står midt i ein kamp mellom vonde og gode krefter. Innhaldet er ikkje så originalt, men dei språklege bileta er slåande: Englar som går «manngard» og Gud («Styraren») som pløyer himmelen «med englevengjer». Holm er ein poesiens Nikolai Astrup; som målaren teiknar han med naivistiske, folkoristiske penselstrok. «Stor dikting skaper du ikkje av deg sjølv, men ved at du gjeng inn og fører tradisjonen vidare», skreiv Olav H. Hauge.

Holm gjekk inn i folketradisjonen, midt i det modernes frambrot, og vart den siste diktaren som gjorde det til si livsoppgåve å leva i eitt med «draugar og trolli» «bak fjølli».

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis