Meisterverk eller svada?
Knut Ødegård presenterer sin unge favoritt i norsk lyrikk på Syse gard.
Foto: Sveinung Sundfør Sivertsen
Når poetane får velje
Laurdag 9. september, Syse gard
«Jenta fra verdensrommet vender tilbake»,
«Hvorfor ligger det havørner på skinnegangen»,
«Æ sutte på inntørka rognebær».
Slik lyder setningar frå diktarar på festivalen,
frå Mona Høvring, Cecilie Løveid og Bendik Vada
– Meisterverk eller reinspikka svada?
Men vi skal ikkje skode hunden på håra,
det vi høyrer, er ikkje poetisk tåke.
Vi må skilja mellom språk- og røynslepoesi,
Dei fyrstnemnde granskar grensene til språket:
språkpoetar utforskar språklege lydar
og lærer oss å ikkje ta noko for gjeve.
Røynslepoetar skriv om det levde liv,
gjennom diktarens sinn og sansar
i ei dikting som er meir kommunikativ.
Festivalen bør ha ein balanse
mellom desse hovudvegane i lyrikken.
Og slik var det heldigvis på Syse gard,
der unge diktarar med vidt ulik stemme
las fram ein lyrikk, både klår og var:
Øyvind Rangøy, Bendik Vada og Julianne Rui.
Dei vart presenterte av eldre diktarar:
Cecilie Løveid, Knut Ødegård og Tone Hødnebø.
Det var elles fyrste gongen Ødegård,
Hauges gamle forlagssjef,
hadde fått ei innbyding til Ulvik.
Diktaren fortalde at han hadde sjelesår,
for opphaldet vekte minne om ei tid
då einsporing og sosialistisk politikk
og ikkje tradisjon og metafysikk
avgjorde korleis diktinga skulle bli.
Vi må òg tala om ein annan type balanse
som poesidagane i Hardanger må passe på.
Hauge var både nasjonal og internasjonal:
Det må speglast att i Ulvik poesifestival.
Finsksvenske Catharina Gripenberg
og danske Asta Nordenhof las dikt.
Men eg sakna fleire utanlandske namn.
Når kjem Søren Ulrik Thomsen?
Og ein siste ting: i år kom Seljefløyta,
Olav H. Hauges ungdomsmanuskript,
ut på den norske bokmarknaden
– eit storhende i norsk litteratur.
Det var ingen som vil tala til gunst
for den unge Hauges forsøk på diktekunst.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Når poetane får velje
Laurdag 9. september, Syse gard
«Jenta fra verdensrommet vender tilbake»,
«Hvorfor ligger det havørner på skinnegangen»,
«Æ sutte på inntørka rognebær».
Slik lyder setningar frå diktarar på festivalen,
frå Mona Høvring, Cecilie Løveid og Bendik Vada
– Meisterverk eller reinspikka svada?
Men vi skal ikkje skode hunden på håra,
det vi høyrer, er ikkje poetisk tåke.
Vi må skilja mellom språk- og røynslepoesi,
Dei fyrstnemnde granskar grensene til språket:
språkpoetar utforskar språklege lydar
og lærer oss å ikkje ta noko for gjeve.
Røynslepoetar skriv om det levde liv,
gjennom diktarens sinn og sansar
i ei dikting som er meir kommunikativ.
Festivalen bør ha ein balanse
mellom desse hovudvegane i lyrikken.
Og slik var det heldigvis på Syse gard,
der unge diktarar med vidt ulik stemme
las fram ein lyrikk, både klår og var:
Øyvind Rangøy, Bendik Vada og Julianne Rui.
Dei vart presenterte av eldre diktarar:
Cecilie Løveid, Knut Ødegård og Tone Hødnebø.
Det var elles fyrste gongen Ødegård,
Hauges gamle forlagssjef,
hadde fått ei innbyding til Ulvik.
Diktaren fortalde at han hadde sjelesår,
for opphaldet vekte minne om ei tid
då einsporing og sosialistisk politikk
og ikkje tradisjon og metafysikk
avgjorde korleis diktinga skulle bli.
Vi må òg tala om ein annan type balanse
som poesidagane i Hardanger må passe på.
Hauge var både nasjonal og internasjonal:
Det må speglast att i Ulvik poesifestival.
Finsksvenske Catharina Gripenberg
og danske Asta Nordenhof las dikt.
Men eg sakna fleire utanlandske namn.
Når kjem Søren Ulrik Thomsen?
Og ein siste ting: i år kom Seljefløyta,
Olav H. Hauges ungdomsmanuskript,
ut på den norske bokmarknaden
– eit storhende i norsk litteratur.
Det var ingen som vil tala til gunst
for den unge Hauges forsøk på diktekunst.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida