Bitre frukter
Lucas Cranach den eldre: «Adam og Eva i Paradis»
Mytane fortel kva forfedrane våre har tenkt om saker som var viktige for dei. Det er lett å leggje dei bort som historisk skrap. Men om vi tek som utgangspunkt at forfedrane var like intelligente og like kloke som oss, kan det vere klokt å høyre på mytane deira for å prøve å finne ut kva dei prøver å seie om livet og verda, og korleis dei forstod alt rundt seg.
Urmyten hos oss er forteljinga om skapinga og syndefallet. Gud hadde store planar for ei god verd, som dei ulydige menneska øydela. Og verda vart som ho vart, ein stad for slit og liding. Djevelen sjølv var aktøren. Om dei åt den forbodne frukta, av kunnskapens tre, skulle dei bli liksom Gud og skjøna godt og vondt. Lova djevelen. Så gjorde dei det, og resten er i historie.
Sidan har vi forsynt oss grådig av kunnskapens tre. Frå moderne vitskap starta i Hellas for 2500 år sidan fram til i dag har kunnskapsmengda auka enormt. Den vitskaplege revolusjonen som starta på 1600-talet, løyste eit kunnskapsras.
Denne nye kunnskapen gav oss makt, over gudar, som vart dytta til side, og over naturen, som vart kalla til teneste for å skape eit betre liv for menneska.
Og no sit vi der med makta vår og byrjar å forstå kva det var djevelen prøvde å seie til Eva: at det følgjer eit stort ansvar med å bli liksom den allmektige og allvitande Gud og skjøne godt og vondt.
Vi slit med problem dei kunnskapsfattige forfedrane våre var sparte for.
Utviklinga i medisinen har drive døden, den siste fienden, attende. Men han finst framleis. Og den gamle, bitre fiendskapen har kjølna. Når livet mot slutten blir smertefullt, uverdig og meiningslaust, bør vi ikkje då gje den gamle fienden ei hjelpande hand og la den døyande sleppe lettare ut av livet? Det er ei tung avgjerd, om liv og død, som forfedrane våre slapp å ta. Kunnskapen vår har skapt situasjonen og valet, ved at livet er blitt så seigliva.
Om vi får vite, som vi kan få vite, at eit foster ikkje er slik vi vil ha det, kan vi velje det bort. Vi har kunnskap til det, å velje mellom liv og død, slik naturen, eller Gud, ein gong kunne åleine.
Vi er mange, som blir eldre, sjukare og dyrare. Helsebudsjetta stig mot himmelen. Kor mykje kan livet og helsa få lov til å koste? Kva kan eit ekstra leveår få lov til å koste, i kroner og øre? Det blir rekna på det. Reknemåten var ukjend for forfedrane våre. Og det handlar om liv og død.
Det kjem stendig nye vedunderlege medisinar. Og dei er dyre. Kva tid blir dei så dyre at bruk må nektast av økonomiske grunnar? For dei som kunne trenge medisinane, handlar det om liv og død.
Vi har utvikla fantastiske teknologiar til å ta naturen i bruk. Vi har utløyst nye energikjelder, og energibruken vår stig mot stjernene. No har klimaet, atmosfæren og resten av miljøet vårt byrja å jamre seg. Dei bed om vår hjelp til å verne seg – og oss – mot oss. Dei bed for livet, også for våre liv. Det er kunnskapen vår som har gitt oss makt til å plage naturen rundt oss.
For 2500 år sidan påstod grekaren Demokrit at alt var samansett av atomar, små udelelege einingar. Det var først i førre hundreåret at vitskapen trengde inn i atoma og løyste kreftene som heldt til der. Og no har vi kunnskap til å svartbrenne og øydeleggje jorda. Så farleg og dramatisk kunnskap har ingen hatt før oss.
Bakteriane og insekta dukka opp på jorda lenge før oss, og vi har lært oss å leve med dei, som vener og fiendar. Som vener er dei nødvendige for mange livsprosessar. Som fiendar er dei farlege. Og vi har utvikla våpen mot dei, antibiotika og andre.
Både bakteriane og insekta er smarte og tolmodige. Dei gjer motstand ved å bli resistente – motstandsdyktige. Og det må det gjerast noko med. Vår suksessrike kunnskap ropar på ny kunnskap for å reparere det kunnskapen vår har stelt i stand.
Om dei åt av kunnskapens tre, skulle augo deira opnast. Dei skulle bli liksom Gud og skjøna godt og vondt. Sa djevelen.
Og det slo til. Vi har, med fruktene frå kunnskapens tre, tatt makta over naturen, og langt på veg over liv og død. Vi har overtatt mykje av det som eingong var rekna som Guds allmakt, medan Gud sjølv langt på veg er komen i skuggen.
Dagleg lærer vi at det er ikkje enkelt og lettvint å handtere denne ferske allmakta, å sitje i Guds sete.
Gud i myten visste nok dette. Det var difor han åtvara Adam mot å ete av kunnskapens tre.
Men åtvaringa var bortkasta. Fruktene var for freistande, som djevelens lovnader.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Mytane fortel kva forfedrane våre har tenkt om saker som var viktige for dei. Det er lett å leggje dei bort som historisk skrap. Men om vi tek som utgangspunkt at forfedrane var like intelligente og like kloke som oss, kan det vere klokt å høyre på mytane deira for å prøve å finne ut kva dei prøver å seie om livet og verda, og korleis dei forstod alt rundt seg.
Urmyten hos oss er forteljinga om skapinga og syndefallet. Gud hadde store planar for ei god verd, som dei ulydige menneska øydela. Og verda vart som ho vart, ein stad for slit og liding. Djevelen sjølv var aktøren. Om dei åt den forbodne frukta, av kunnskapens tre, skulle dei bli liksom Gud og skjøna godt og vondt. Lova djevelen. Så gjorde dei det, og resten er i historie.
Sidan har vi forsynt oss grådig av kunnskapens tre. Frå moderne vitskap starta i Hellas for 2500 år sidan fram til i dag har kunnskapsmengda auka enormt. Den vitskaplege revolusjonen som starta på 1600-talet, løyste eit kunnskapsras.
Denne nye kunnskapen gav oss makt, over gudar, som vart dytta til side, og over naturen, som vart kalla til teneste for å skape eit betre liv for menneska.
Og no sit vi der med makta vår og byrjar å forstå kva det var djevelen prøvde å seie til Eva: at det følgjer eit stort ansvar med å bli liksom den allmektige og allvitande Gud og skjøne godt og vondt.
Vi slit med problem dei kunnskapsfattige forfedrane våre var sparte for.
Utviklinga i medisinen har drive døden, den siste fienden, attende. Men han finst framleis. Og den gamle, bitre fiendskapen har kjølna. Når livet mot slutten blir smertefullt, uverdig og meiningslaust, bør vi ikkje då gje den gamle fienden ei hjelpande hand og la den døyande sleppe lettare ut av livet? Det er ei tung avgjerd, om liv og død, som forfedrane våre slapp å ta. Kunnskapen vår har skapt situasjonen og valet, ved at livet er blitt så seigliva.
Om vi får vite, som vi kan få vite, at eit foster ikkje er slik vi vil ha det, kan vi velje det bort. Vi har kunnskap til det, å velje mellom liv og død, slik naturen, eller Gud, ein gong kunne åleine.
Vi er mange, som blir eldre, sjukare og dyrare. Helsebudsjetta stig mot himmelen. Kor mykje kan livet og helsa få lov til å koste? Kva kan eit ekstra leveår få lov til å koste, i kroner og øre? Det blir rekna på det. Reknemåten var ukjend for forfedrane våre. Og det handlar om liv og død.
Det kjem stendig nye vedunderlege medisinar. Og dei er dyre. Kva tid blir dei så dyre at bruk må nektast av økonomiske grunnar? For dei som kunne trenge medisinane, handlar det om liv og død.
Vi har utvikla fantastiske teknologiar til å ta naturen i bruk. Vi har utløyst nye energikjelder, og energibruken vår stig mot stjernene. No har klimaet, atmosfæren og resten av miljøet vårt byrja å jamre seg. Dei bed om vår hjelp til å verne seg – og oss – mot oss. Dei bed for livet, også for våre liv. Det er kunnskapen vår som har gitt oss makt til å plage naturen rundt oss.
For 2500 år sidan påstod grekaren Demokrit at alt var samansett av atomar, små udelelege einingar. Det var først i førre hundreåret at vitskapen trengde inn i atoma og løyste kreftene som heldt til der. Og no har vi kunnskap til å svartbrenne og øydeleggje jorda. Så farleg og dramatisk kunnskap har ingen hatt før oss.
Bakteriane og insekta dukka opp på jorda lenge før oss, og vi har lært oss å leve med dei, som vener og fiendar. Som vener er dei nødvendige for mange livsprosessar. Som fiendar er dei farlege. Og vi har utvikla våpen mot dei, antibiotika og andre.
Både bakteriane og insekta er smarte og tolmodige. Dei gjer motstand ved å bli resistente – motstandsdyktige. Og det må det gjerast noko med. Vår suksessrike kunnskap ropar på ny kunnskap for å reparere det kunnskapen vår har stelt i stand.
Om dei åt av kunnskapens tre, skulle augo deira opnast. Dei skulle bli liksom Gud og skjøna godt og vondt. Sa djevelen.
Og det slo til. Vi har, med fruktene frå kunnskapens tre, tatt makta over naturen, og langt på veg over liv og død. Vi har overtatt mykje av det som eingong var rekna som Guds allmakt, medan Gud sjølv langt på veg er komen i skuggen.
Dagleg lærer vi at det er ikkje enkelt og lettvint å handtere denne ferske allmakta, å sitje i Guds sete.
Gud i myten visste nok dette. Det var difor han åtvara Adam mot å ete av kunnskapens tre.
Men åtvaringa var bortkasta. Fruktene var for freistande, som djevelens lovnader.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida