Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Då paven over- tok Romarriket

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gelasius den første var pave i åra 492 til 496.

Gelasius den første var pave i åra 492 til 496.

Foto: Wikipedia

Gelasius den første var pave i åra 492 til 496.

Gelasius den første var pave i åra 492 til 496.

Foto: Wikipedia

4045
20180112
4045
20180112

Historia er kynisk og nådelaus. Glitrande makt og prakt kan ho sorglaust sope bort og slengje på skraphaugen sin. I mi levetid har vi sett det engelske koloniriket forsvinne saman med dei andre europeiske kolonirika. Sovjetunionen, ei dominerande stormakt, er ikkje meir. Hitlers paraderande stormaktsdraumar måtte i skammekroken før dei kom på skraphaugen. Maktgriske japanarar vart sende heim til øyriket sitt.

Som tiåring, i 1918, såg far at fire store keisarrike gjekk under: det russiske tsarveldet, det tyske keisardømmet, det osmanske keisardømmet og det austerriksk-ungarske keisardømmet.

Så kunne historia roleg vandre vidare. Tsarveldet overlèt ho til kommunismen, medan nazismen snart overtok etter den tyske keisaren. Midtausten strevar framleis med arven etter osmanane, som Balkan strevar med arven etter habsburgarane.

Kaldt og roleg regisserer historia drama etter drama, i uendeleg rekkje. Hennar største – og mest sjokkerande – drama ligg nok litt lenger tilbake i tid.

Romarriket dominerte den kjende verda, frå Skottland til Indiahavet, i tusenår. Så rasa det. I 476 fall Roma i hendene på barbarane. Germanaren Odovaker avsette keisaren og tok makta. Det var ute med Vestromarriket og Roma. Austromarriket stod seg eit tusenår til, før det vart rent over ende av dei tyrkiske osmanane. Så var også deira tid ute.

Så skjedde det merkelege. Roma reiste seg snart og plasserte seg på nytt som sentrum i Vest-Europa. Det var paven som var løftestanga i denne uvanlege og underlege prosessen. Paven, biskopen i Roma, vart førstemann blant biskopane i den romersk-katolske kyrkja. Éin grunn til dette var byens historiske prestisje. Ein annan grunn var at myten sa at både Peter og Paulus hadde lide martyrdøden i Roma. Og Peter var då Romas første biskop. Og dei blodige og alvorlege lærestridane i austkyrkja hadde overtydd kyrkja om at kontrollen av læra måtte samlast på ei hand. Paven vart såleis øvste religiøse leiar.

Men han overtok også administrasjonen av byen, ettersom den politiske og administrative rådløysa var stor. Pavestolen styrte byen meir og meir som ei regjering, skriv Erik Gunnes i Aschehougs verdenshistorie. Prestane i hovudkyrkjene i Roma, 28 i talet, fungerte som det gamle senatet. Dei overtok til og med uniformene deira: kvite sokkar og svarte sko.

Keisaren i Konstantinopel fanst framleis, og han gjorde krav på makt i Roma og over Roma. Det førte til konfliktar og til og med krig. Men folket i Roma stod på pavens side når det røynde på. Då keisaren i Konstantinopel sende ei hæravdeling til Roma for å arrestere paven, enda det så ille at leiaren måtte gøyme seg under pavens seng for å berge livet.

Kampen om den politiske makta mellom ein pavestol i stigning og stigande fyrstemakt i landa omkring, skulle prege Europa i hundreåra som kom. Pavestolens ideologi var forma av pave Gelasius i 496 e.Kr. Biskop og konge er to samfunnsmakter med ulikt ansvar. Men det åndelege ansvaret er størst, fordi kyrkja på dommens dag må stå til ansvar også for det kongane har gjort, sa Gelasius, og han fekk støtte av etterfølgjarane sine i pavestolen.

Slik, ved sin religiøse autoritet, kom biskopen i denne fallerte stormaktshovudstaden – paven, som han kalla seg – til å bli ei dominerande politisk makt i heile Vest-Europa. Han blanda seg, med full paveleg rett, inn i ekteskapsproblema til Henrik VIII i England, med det resultatet at England fekk si eiga kyrkjeordning, utan pave. Og då den norske kong Sverre ikkje skikka seg vel etter paveleg meining, kom det ein bannbulle frå Roma.

Den engelske filosofen Thomas Hobbes skriv om pavedømmet: «Det er ikkje noko anna enn ein attergangar av det falne Romarriket, – eit vesen som sit på grava til dette riket med ei krone på hovudet.»

Så kom Luther og Calvin, og kyrkja vart atter delt, i nord og sør, slik ho tusen år før var delt i aust og vest. I mellomtida hadde Roma gjort det kunststykket å bli sentrum i den kjende europeiske verda to gonger.

Det er ein prestasjon byen er åleine om i historia.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Historia er kynisk og nådelaus. Glitrande makt og prakt kan ho sorglaust sope bort og slengje på skraphaugen sin. I mi levetid har vi sett det engelske koloniriket forsvinne saman med dei andre europeiske kolonirika. Sovjetunionen, ei dominerande stormakt, er ikkje meir. Hitlers paraderande stormaktsdraumar måtte i skammekroken før dei kom på skraphaugen. Maktgriske japanarar vart sende heim til øyriket sitt.

Som tiåring, i 1918, såg far at fire store keisarrike gjekk under: det russiske tsarveldet, det tyske keisardømmet, det osmanske keisardømmet og det austerriksk-ungarske keisardømmet.

Så kunne historia roleg vandre vidare. Tsarveldet overlèt ho til kommunismen, medan nazismen snart overtok etter den tyske keisaren. Midtausten strevar framleis med arven etter osmanane, som Balkan strevar med arven etter habsburgarane.

Kaldt og roleg regisserer historia drama etter drama, i uendeleg rekkje. Hennar største – og mest sjokkerande – drama ligg nok litt lenger tilbake i tid.

Romarriket dominerte den kjende verda, frå Skottland til Indiahavet, i tusenår. Så rasa det. I 476 fall Roma i hendene på barbarane. Germanaren Odovaker avsette keisaren og tok makta. Det var ute med Vestromarriket og Roma. Austromarriket stod seg eit tusenår til, før det vart rent over ende av dei tyrkiske osmanane. Så var også deira tid ute.

Så skjedde det merkelege. Roma reiste seg snart og plasserte seg på nytt som sentrum i Vest-Europa. Det var paven som var løftestanga i denne uvanlege og underlege prosessen. Paven, biskopen i Roma, vart førstemann blant biskopane i den romersk-katolske kyrkja. Éin grunn til dette var byens historiske prestisje. Ein annan grunn var at myten sa at både Peter og Paulus hadde lide martyrdøden i Roma. Og Peter var då Romas første biskop. Og dei blodige og alvorlege lærestridane i austkyrkja hadde overtydd kyrkja om at kontrollen av læra måtte samlast på ei hand. Paven vart såleis øvste religiøse leiar.

Men han overtok også administrasjonen av byen, ettersom den politiske og administrative rådløysa var stor. Pavestolen styrte byen meir og meir som ei regjering, skriv Erik Gunnes i Aschehougs verdenshistorie. Prestane i hovudkyrkjene i Roma, 28 i talet, fungerte som det gamle senatet. Dei overtok til og med uniformene deira: kvite sokkar og svarte sko.

Keisaren i Konstantinopel fanst framleis, og han gjorde krav på makt i Roma og over Roma. Det førte til konfliktar og til og med krig. Men folket i Roma stod på pavens side når det røynde på. Då keisaren i Konstantinopel sende ei hæravdeling til Roma for å arrestere paven, enda det så ille at leiaren måtte gøyme seg under pavens seng for å berge livet.

Kampen om den politiske makta mellom ein pavestol i stigning og stigande fyrstemakt i landa omkring, skulle prege Europa i hundreåra som kom. Pavestolens ideologi var forma av pave Gelasius i 496 e.Kr. Biskop og konge er to samfunnsmakter med ulikt ansvar. Men det åndelege ansvaret er størst, fordi kyrkja på dommens dag må stå til ansvar også for det kongane har gjort, sa Gelasius, og han fekk støtte av etterfølgjarane sine i pavestolen.

Slik, ved sin religiøse autoritet, kom biskopen i denne fallerte stormaktshovudstaden – paven, som han kalla seg – til å bli ei dominerande politisk makt i heile Vest-Europa. Han blanda seg, med full paveleg rett, inn i ekteskapsproblema til Henrik VIII i England, med det resultatet at England fekk si eiga kyrkjeordning, utan pave. Og då den norske kong Sverre ikkje skikka seg vel etter paveleg meining, kom det ein bannbulle frå Roma.

Den engelske filosofen Thomas Hobbes skriv om pavedømmet: «Det er ikkje noko anna enn ein attergangar av det falne Romarriket, – eit vesen som sit på grava til dette riket med ei krone på hovudet.»

Så kom Luther og Calvin, og kyrkja vart atter delt, i nord og sør, slik ho tusen år før var delt i aust og vest. I mellomtida hadde Roma gjort det kunststykket å bli sentrum i den kjende europeiske verda to gonger.

Det er ein prestasjon byen er åleine om i historia.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis