Med lita skrift
Menneskja greidde seg lenge utan skrift, men moderne samfunn greier seg ikkje utan skriftmål og skriftstykke av ymse slag. Og som ordtaket seier: «Det som er skrive, er gøymt; det som er sagt, er gløymt.» Skrifta kan ta vare på tankar, utsegner og hendingar og leggja dei fram for oss mange år seinare. Både stort og smått kan skriftfestast, jamfør denne 700 år gamle runeinnskrifta frå Bryggen i Bergen: «Gyda seier du (skal) gå heim.»
Skrive- og skrift-orda våre skriv seg frå det latinske verbet scribere (eig. ‘rissa inn med griffel’), men orda er som regel komne til oss gjennom andre mål. Substantivet skrifte (jf. skriftemål, skriftefar) er påverka av gamalengelsk scrift, som i kyrkjemål vart nytta om ‘det å skriva ut kyrkjebot; syndevedkjenning’. Ordet tedde seg ofte i den faste vendinga «gan to scrifte» (‘gå til skrifte’), og både tydinga og vendinga kom inn i norrønt: «ganga til skripta(r)». E-en i skrifte er ein leivning av denne kasusendinga. I utgangspunktet er skrifte same ordet som skrift, og Aasen handsama dei som eitt ord (jf. oppslagsordet skrift i Norsk Ordbog). I den same ætta finn me skriva, skribla, manuskript, skribent og deskriptiv.
Det er ofte skriftlærde folk med skriveklåe som skriv historiebøker, men me kan fint skriva historie utan å vera skrivekunnige. Skriving er like fullt ein viktig del av skulelaupet, og elevane skal helst ha pen handskrift og få skrivefeil. Dessutan må dei hugsa skrivesakene sine, reinskriva kladden før innlevering og skriva sjølve i staden for å skriva av andre. Me kan elles skriva noko opp eller ned, og me kan skriva oss på ei liste og inn i eit lag. Me kan skriva under på noko, skriva med blyant, skriva til nokon og skriva om ei sak, og me kan skriva ut ein sjekk, ein pasient og ei skrivebok. Dessutan finst det omskrivingar, framskrivingar og ansvarsfråskriving.
I den heilage skrifta kan me lesa om skrifta på veggen, men det er mange som nøyer seg med å lesa matoppskrifter eller overskriftene i avisa. Andre sluker alt det skriftlege tilfanget dei kjem over: nidskrift, festskrift, fylgjeskriv, kontoutskrifter og etterlatne skrifter. Slike folk er sjølvskrivne i skriftstyra. Om dei skriv med bokstavar for hand, kan me kjenna dei på skrifta. Men kva om dei nyttar punktskrift?
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Menneskja greidde seg lenge utan skrift, men moderne samfunn greier seg ikkje utan skriftmål og skriftstykke av ymse slag. Og som ordtaket seier: «Det som er skrive, er gøymt; det som er sagt, er gløymt.» Skrifta kan ta vare på tankar, utsegner og hendingar og leggja dei fram for oss mange år seinare. Både stort og smått kan skriftfestast, jamfør denne 700 år gamle runeinnskrifta frå Bryggen i Bergen: «Gyda seier du (skal) gå heim.»
Skrive- og skrift-orda våre skriv seg frå det latinske verbet scribere (eig. ‘rissa inn med griffel’), men orda er som regel komne til oss gjennom andre mål. Substantivet skrifte (jf. skriftemål, skriftefar) er påverka av gamalengelsk scrift, som i kyrkjemål vart nytta om ‘det å skriva ut kyrkjebot; syndevedkjenning’. Ordet tedde seg ofte i den faste vendinga «gan to scrifte» (‘gå til skrifte’), og både tydinga og vendinga kom inn i norrønt: «ganga til skripta(r)». E-en i skrifte er ein leivning av denne kasusendinga. I utgangspunktet er skrifte same ordet som skrift, og Aasen handsama dei som eitt ord (jf. oppslagsordet skrift i Norsk Ordbog). I den same ætta finn me skriva, skribla, manuskript, skribent og deskriptiv.
Det er ofte skriftlærde folk med skriveklåe som skriv historiebøker, men me kan fint skriva historie utan å vera skrivekunnige. Skriving er like fullt ein viktig del av skulelaupet, og elevane skal helst ha pen handskrift og få skrivefeil. Dessutan må dei hugsa skrivesakene sine, reinskriva kladden før innlevering og skriva sjølve i staden for å skriva av andre. Me kan elles skriva noko opp eller ned, og me kan skriva oss på ei liste og inn i eit lag. Me kan skriva under på noko, skriva med blyant, skriva til nokon og skriva om ei sak, og me kan skriva ut ein sjekk, ein pasient og ei skrivebok. Dessutan finst det omskrivingar, framskrivingar og ansvarsfråskriving.
I den heilage skrifta kan me lesa om skrifta på veggen, men det er mange som nøyer seg med å lesa matoppskrifter eller overskriftene i avisa. Andre sluker alt det skriftlege tilfanget dei kjem over: nidskrift, festskrift, fylgjeskriv, kontoutskrifter og etterlatne skrifter. Slike folk er sjølvskrivne i skriftstyra. Om dei skriv med bokstavar for hand, kan me kjenna dei på skrifta. Men kva om dei nyttar punktskrift?
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida