Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Meininga, finst ho?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Creazione di Adamo», då Gud skapte Adam, som Michelangelo måla i taket på Det sixtinske kapell, ca. 1512.

«Creazione di Adamo», då Gud skapte Adam, som Michelangelo måla i taket på Det sixtinske kapell, ca. 1512.

«Creazione di Adamo», då Gud skapte Adam, som Michelangelo måla i taket på Det sixtinske kapell, ca. 1512.

«Creazione di Adamo», då Gud skapte Adam, som Michelangelo måla i taket på Det sixtinske kapell, ca. 1512.

3713
20190104
3713
20190104

I Det eviga leendet fortel Pär Lagerkvist ei historie om noko som hende i æva, der dei døde var samla. Det ulma ei misnøye som braut ut i noko som likna eit opprør. Mange som var der, streva i livet tungt med å finne ut kva som var meininga med livet. Det fann dei ikkje ut, og no var dei arge og frustrerte. Dei hissa opp alle dei andre, og dei blei til slutt samde om å finne Gud og stille han til ansvar. Dei kravde eit svar. Kva var meininga med det heile? Milliardane gav seg på vandring for å finne Gud og få eit svar.

Det blir ei underleg vandring. Milliardane vandrar, i tusenår på tusenår. I æva er det store avstandar og mykje tid. Dei kjem ikkje fram. Rundt dei er det berre audt og tomt.

Så, endeleg, ser dei langt borte eit lite lys, frå noko som liknar ei fjøslykt. Under lykta står ein gammal gubbe og sagar ved. Dei ser at det er Gud. Dei nærmar seg han.

Etter ei tid kjem dei til saka, det dei er ute etter.

– Kva har du meint med oss, spør dei.

Gamlingen blir skremd, hjelpelaus og redd av alle milliardane rundt seg.

– Eg er ein enkel mann, seier han, med audmjuk røyst.

– Eg har ikkje meint livet som noko merkeleg, held han fram, med same audmjuke røysta.

Då blir milliardane rasande og opprørte. Ikkje noko merkeleg. Dei godtek ikkje svaret, og dei går laus på han og vil ha eit skikkeleg svar.

Og Guds svar kjem omsider, stille og audmjukt:

– Eg har gjort så godt eg kunne.

Det utløyser nytt raseri. Dei fortel Gud kor vondt livet har vore, men at dei alltid har trudd at lidinga i livet hadde ei meining. Dei fortel om gleda. Var ho også meiningslaus? Var livet berre meiningslaust?

Milliardane øser seg opp og skrik mot han, og han svarar berre forsiktig:

– Eg har gjort så godt eg kunne.

Omsider legg han til:

– Eg har berre meint at de aldri skulle måtte nøye dykk med ingenting.

Då slår dei til for alvor. Det finst mange mellom milliardane som døydde som små born. No driv dei småborna fram til Gud og ropar bittert og hardt:

– Kva har du meint med desse skuldlause små?

Då får gamlingen tårar i augo og stryk borna over hovudet.

– Med dei har eg ingenting meint. Då var eg berre lukkeleg, sa han.

Då kjem tårene i augo til dei sinte milliardane. Sinnet og frustrasjonen må vike. Dei byrjar å tale saman og fortel om sitt eige liv, livet dei har bak seg. Dei har funne fram til kvarandre.

Og så startar den lange vandringa tilbake til utgangspunktet. No skal dei skiljast etter den lange vandringa. Dei fekk ikkje det svaret dei søkte hos Gud. Men dei fekk eit anna svar. Ein av leiarane sette ord på opplevinga:

– Eg erkjenner deg, kjære liv, som det einaste tenkelege blant alt som ikkje kan tenkjast.

Den svarfattige guden hadde sendt dei tilbake til sine eigne liv.

Så var ferda slutt. Teiande skildest dei frå kvarandre for kvar og ein å finne sin eigen heimstad der dei skulle halde fram med å leve.

Så langt Pär Lagerkvist, som streva med livet og livets meining gjennom heile forfattarskapen.

I all kjend historie har mennesket søkt etter meining i verda og i eige liv. Naturen er full av uforståelege under, som vårt eige liv er det. Fødselen er underleg, som døden er gåtefull.

Eit velbrukt svar på kravet om meining har vore å skape gudar som held det heile i sine hender, frå ei skaping til ei avslutning. Desse gudane leverer meining, meir eintydig meining enn Gud leverte i Pär Lagerkvists novelle.

Men med gudane har det stort sett gått nokså ille. Heile gudefamiliar er avsette og kasta på røysa: Dei romerske, dei greske, dei norrøne og mange fleire. Og dei tok meininga med seg då dei fór.

Mennesket har fortrengt gudane og nedlagt dei fleste. Så må menneska åleine streve med meininga med livet, utan gudehjelp.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

I Det eviga leendet fortel Pär Lagerkvist ei historie om noko som hende i æva, der dei døde var samla. Det ulma ei misnøye som braut ut i noko som likna eit opprør. Mange som var der, streva i livet tungt med å finne ut kva som var meininga med livet. Det fann dei ikkje ut, og no var dei arge og frustrerte. Dei hissa opp alle dei andre, og dei blei til slutt samde om å finne Gud og stille han til ansvar. Dei kravde eit svar. Kva var meininga med det heile? Milliardane gav seg på vandring for å finne Gud og få eit svar.

Det blir ei underleg vandring. Milliardane vandrar, i tusenår på tusenår. I æva er det store avstandar og mykje tid. Dei kjem ikkje fram. Rundt dei er det berre audt og tomt.

Så, endeleg, ser dei langt borte eit lite lys, frå noko som liknar ei fjøslykt. Under lykta står ein gammal gubbe og sagar ved. Dei ser at det er Gud. Dei nærmar seg han.

Etter ei tid kjem dei til saka, det dei er ute etter.

– Kva har du meint med oss, spør dei.

Gamlingen blir skremd, hjelpelaus og redd av alle milliardane rundt seg.

– Eg er ein enkel mann, seier han, med audmjuk røyst.

– Eg har ikkje meint livet som noko merkeleg, held han fram, med same audmjuke røysta.

Då blir milliardane rasande og opprørte. Ikkje noko merkeleg. Dei godtek ikkje svaret, og dei går laus på han og vil ha eit skikkeleg svar.

Og Guds svar kjem omsider, stille og audmjukt:

– Eg har gjort så godt eg kunne.

Det utløyser nytt raseri. Dei fortel Gud kor vondt livet har vore, men at dei alltid har trudd at lidinga i livet hadde ei meining. Dei fortel om gleda. Var ho også meiningslaus? Var livet berre meiningslaust?

Milliardane øser seg opp og skrik mot han, og han svarar berre forsiktig:

– Eg har gjort så godt eg kunne.

Omsider legg han til:

– Eg har berre meint at de aldri skulle måtte nøye dykk med ingenting.

Då slår dei til for alvor. Det finst mange mellom milliardane som døydde som små born. No driv dei småborna fram til Gud og ropar bittert og hardt:

– Kva har du meint med desse skuldlause små?

Då får gamlingen tårar i augo og stryk borna over hovudet.

– Med dei har eg ingenting meint. Då var eg berre lukkeleg, sa han.

Då kjem tårene i augo til dei sinte milliardane. Sinnet og frustrasjonen må vike. Dei byrjar å tale saman og fortel om sitt eige liv, livet dei har bak seg. Dei har funne fram til kvarandre.

Og så startar den lange vandringa tilbake til utgangspunktet. No skal dei skiljast etter den lange vandringa. Dei fekk ikkje det svaret dei søkte hos Gud. Men dei fekk eit anna svar. Ein av leiarane sette ord på opplevinga:

– Eg erkjenner deg, kjære liv, som det einaste tenkelege blant alt som ikkje kan tenkjast.

Den svarfattige guden hadde sendt dei tilbake til sine eigne liv.

Så var ferda slutt. Teiande skildest dei frå kvarandre for kvar og ein å finne sin eigen heimstad der dei skulle halde fram med å leve.

Så langt Pär Lagerkvist, som streva med livet og livets meining gjennom heile forfattarskapen.

I all kjend historie har mennesket søkt etter meining i verda og i eige liv. Naturen er full av uforståelege under, som vårt eige liv er det. Fødselen er underleg, som døden er gåtefull.

Eit velbrukt svar på kravet om meining har vore å skape gudar som held det heile i sine hender, frå ei skaping til ei avslutning. Desse gudane leverer meining, meir eintydig meining enn Gud leverte i Pär Lagerkvists novelle.

Men med gudane har det stort sett gått nokså ille. Heile gudefamiliar er avsette og kasta på røysa: Dei romerske, dei greske, dei norrøne og mange fleire. Og dei tok meininga med seg då dei fór.

Mennesket har fortrengt gudane og nedlagt dei fleste. Så må menneska åleine streve med meininga med livet, utan gudehjelp.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis