Midt imellom
Mellomalderen ligg mellom antikken og nytida, og ordet mellom var godt innarbeidt den gongen òg – i norrøn form, rett nok. Seiemåtane «húsa á milli» og «sín í milli» svarar til vårt «husimellom» og «seg imellom». Folk kunne til dømes «skipta einhverju sín í milli»: dela noko mellom seg. Men kvar kjem milli og mellom frå?
Norrønt (í) millum og (í, á) milli skal vera dativformer (høvesvis fleirtal og eintal) av eit ord som tyder ‘midte, midtpunkt’. Me kan difor seia at (i)mellom har grunntydinga ‘i el. på midten av’. Ordbøkene fortel at mellom er i ætt med andre ord som òg har noko med midten å gjera, til dømes mid- («eit midaldra kvinnfolk») og det lågtyske låneordet middel- (jf. middelveg, middelklasse). Me lyt vel òg nemna nokre målføreformer, og her er det mykje å velja mellom: Folk seier til dømes milla, mellæ, mjødlo, milløm, mydlo og møddum. Me skal heller ikkje gløyma dansk mellem, svensk mellan, islandsk á milli og færøysk millum.
Eit gamalt ordtak seier at «geispen gjeng manna-millom», med andre ord at geisping smittar. Slike samansetjingar med mellom er svært tenlege når me skal målbera at noko eller nokon rører seg mellom mange «postar» av same slaget. Husimellom og mannimellom er alt nemnde, men me kan jamvel fara dørimellom, gardimellom, bygdimellom og landimellom. Dersom det vert so stor usemje mellom nokon at dei tek til å delja kvarandre i mellomgolvet og slengja einannan veggimellom, kan det hjelpa at nokon går imellom og skil slåstkjempene før dei vert so skamfarne at dei ligg og sviv mellom liv og daude.
Det er annleis når kjærleiken blømer. Då treng me ikkje eingong seia beint ut at det er kjærleik på ferde: Me kan nøya oss med at å seia at det «er noko mellom dei». Dersom relasjonen er ein løyndom, kan me nytta formuleringar som «det må bli mellom oss» og «mellom oss sagt». Men me skal akta oss for å koma imellom partnarane. Ordtaket «d’er leitt å koma mellom bork og tre» (el. «mellom borken og veden») viste opphavleg til det å koma imellom og uroa relasjonen mellom to elskande eller to vener (jf. Norske Ordsprog). Å falla mellom to stolar er heller ikkje moro, men innimellom hender det likevel. Vonleg er det berre mellombels. I alle fall finst det mange mellomting me kan sysla med i mellomtida.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Mellomalderen ligg mellom antikken og nytida, og ordet mellom var godt innarbeidt den gongen òg – i norrøn form, rett nok. Seiemåtane «húsa á milli» og «sín í milli» svarar til vårt «husimellom» og «seg imellom». Folk kunne til dømes «skipta einhverju sín í milli»: dela noko mellom seg. Men kvar kjem milli og mellom frå?
Norrønt (í) millum og (í, á) milli skal vera dativformer (høvesvis fleirtal og eintal) av eit ord som tyder ‘midte, midtpunkt’. Me kan difor seia at (i)mellom har grunntydinga ‘i el. på midten av’. Ordbøkene fortel at mellom er i ætt med andre ord som òg har noko med midten å gjera, til dømes mid- («eit midaldra kvinnfolk») og det lågtyske låneordet middel- (jf. middelveg, middelklasse). Me lyt vel òg nemna nokre målføreformer, og her er det mykje å velja mellom: Folk seier til dømes milla, mellæ, mjødlo, milløm, mydlo og møddum. Me skal heller ikkje gløyma dansk mellem, svensk mellan, islandsk á milli og færøysk millum.
Eit gamalt ordtak seier at «geispen gjeng manna-millom», med andre ord at geisping smittar. Slike samansetjingar med mellom er svært tenlege når me skal målbera at noko eller nokon rører seg mellom mange «postar» av same slaget. Husimellom og mannimellom er alt nemnde, men me kan jamvel fara dørimellom, gardimellom, bygdimellom og landimellom. Dersom det vert so stor usemje mellom nokon at dei tek til å delja kvarandre i mellomgolvet og slengja einannan veggimellom, kan det hjelpa at nokon går imellom og skil slåstkjempene før dei vert so skamfarne at dei ligg og sviv mellom liv og daude.
Det er annleis når kjærleiken blømer. Då treng me ikkje eingong seia beint ut at det er kjærleik på ferde: Me kan nøya oss med at å seia at det «er noko mellom dei». Dersom relasjonen er ein løyndom, kan me nytta formuleringar som «det må bli mellom oss» og «mellom oss sagt». Men me skal akta oss for å koma imellom partnarane. Ordtaket «d’er leitt å koma mellom bork og tre» (el. «mellom borken og veden») viste opphavleg til det å koma imellom og uroa relasjonen mellom to elskande eller to vener (jf. Norske Ordsprog). Å falla mellom to stolar er heller ikkje moro, men innimellom hender det likevel. Vonleg er det berre mellombels. I alle fall finst det mange mellomting me kan sysla med i mellomtida.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida