Svimeslegen svimreskolt
Folk har støtt slege kvarandre i svime. Dei har delja laus og sytt for at mottakaren har svima av eller jamvel dauda. Sviming og døying liknar på visse punkt, til dømes kan dei få folk til å deisa i golvet, men det er ein grunnleggjande skilnad mellom dei: I det fyrste tilfellet vert medvitet borte, i det andre tilfellet kverv sjølve livet. Ein annan skilnad er at folk flest berre døyr éin gong. Sviming er ikkje avgrensa på same måten, og det finst folk som går og svimar heile livet.
Mengda med svimeord er kanskje ikkje svimlande, men ho er imponerande nok: Svima, svime («i svime»), svimla, svimmel, svimra og svimren høyrer alle til den same ætta. Nokre av desse orda vart nytta i norrønt òg. Me kjenner seiemåtar som «ljósta í svíma» (‘slå i svime’) og «einhvern svimrar» (‘det svimrar for ein, ein vert svimmel’). Seinare har besvima òg vorte vanleg, og for mange er det eit svimeslag å møta dette låneordet i nynorske tekster.
Me har ei rad nemningar for det å svima av og vera svimmel, jamfør uvita, dåna, ørske, ør og hovudgalen (ofte uttala huugælen, huggærn). Desse orda er alle gode på sitt vis, men ingen av dei har ei so råkande grunntyding som svima, svimla osb. Opphavet deira skal vera ei indoeuropeisk rot som tyder ‘dreiing’. Det tek oss rett til kjernen i saka. Danske Matthias Moth (1649–1719) skriv i ordboka si at svime er «at være fortumled i hovedet at det er ligesom mand sâe at stuen løb om med en, at en [er] ferdig til at falde». Svimelse definerte han slik: «snurren i hovedet ligesom mand var rusende.» Stutt sagt: Det dreiar seg om dreiing, og det er difor me gjerne seier at det «går rundt» for oss.
Slik «snurren i hovudet» kan ha mange årsaker. Om du står rett opp og ned i lang tid, hopar blodet seg opp i underkroppen, og på Youtube finst det ein haug med videosnuttar av folk som svimar av midt i ein bryllaupsseremoni eller ei skuleavslutning. Svimlande høgder og andre sterke inntrykk kan òg få det til å svimra for augo. Merk likevel at me kan svima utan å vera svimle. Dersom nokon vimsar eller verkar åndsfråverande og sløve, kan me seia at dei svimar, går i (halv)svime eller går rundt som ei svimeslegen høne – eller me kan gjera det lett og kalla dei svimling («din svimling!»), svimledall, svimreskolt og liknande.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folk har støtt slege kvarandre i svime. Dei har delja laus og sytt for at mottakaren har svima av eller jamvel dauda. Sviming og døying liknar på visse punkt, til dømes kan dei få folk til å deisa i golvet, men det er ein grunnleggjande skilnad mellom dei: I det fyrste tilfellet vert medvitet borte, i det andre tilfellet kverv sjølve livet. Ein annan skilnad er at folk flest berre døyr éin gong. Sviming er ikkje avgrensa på same måten, og det finst folk som går og svimar heile livet.
Mengda med svimeord er kanskje ikkje svimlande, men ho er imponerande nok: Svima, svime («i svime»), svimla, svimmel, svimra og svimren høyrer alle til den same ætta. Nokre av desse orda vart nytta i norrønt òg. Me kjenner seiemåtar som «ljósta í svíma» (‘slå i svime’) og «einhvern svimrar» (‘det svimrar for ein, ein vert svimmel’). Seinare har besvima òg vorte vanleg, og for mange er det eit svimeslag å møta dette låneordet i nynorske tekster.
Me har ei rad nemningar for det å svima av og vera svimmel, jamfør uvita, dåna, ørske, ør og hovudgalen (ofte uttala huugælen, huggærn). Desse orda er alle gode på sitt vis, men ingen av dei har ei so råkande grunntyding som svima, svimla osb. Opphavet deira skal vera ei indoeuropeisk rot som tyder ‘dreiing’. Det tek oss rett til kjernen i saka. Danske Matthias Moth (1649–1719) skriv i ordboka si at svime er «at være fortumled i hovedet at det er ligesom mand sâe at stuen løb om med en, at en [er] ferdig til at falde». Svimelse definerte han slik: «snurren i hovedet ligesom mand var rusende.» Stutt sagt: Det dreiar seg om dreiing, og det er difor me gjerne seier at det «går rundt» for oss.
Slik «snurren i hovudet» kan ha mange årsaker. Om du står rett opp og ned i lang tid, hopar blodet seg opp i underkroppen, og på Youtube finst det ein haug med videosnuttar av folk som svimar av midt i ein bryllaupsseremoni eller ei skuleavslutning. Svimlande høgder og andre sterke inntrykk kan òg få det til å svimra for augo. Merk likevel at me kan svima utan å vera svimle. Dersom nokon vimsar eller verkar åndsfråverande og sløve, kan me seia at dei svimar, går i (halv)svime eller går rundt som ei svimeslegen høne – eller me kan gjera det lett og kalla dei svimling («din svimling!»), svimledall, svimreskolt og liknande.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida