Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Leiar

Nord-Noregbanen vert for dyr

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1722
20230929
1722
20230929

Tog er ein fantastisk reisemåte. Særleg om togselskapet er raust og gjev passasjerane litt plass mellom stolane i kupeen og tilgang til ein liten kafé på lange strekningar. Bur du langs ei jernbaneline, er du privilegert. Ikkje minst fordi banen kan erstatta dei mange trafikkfarlege vogntoga langs vegane.

Difor er det fullt forståeleg at mange har ivra for Nord-Noregbanen. Debatten har gått tiår etter tiår. For 30 år sidan handsama Stortinget dei fyrste planane. Banen kunne fått mykje av tungtransporten til og frå Nord-Noreg bort frå vegane og knytt landsdelen nærare Sør-Noreg.

Problemet er at bygging og drift av jernbanar er dyrt i Noreg. Det er grunnen til at Bergensbanen har mykje av den same traseen som i 1909 – og faktisk har lengre reisetid no enn for 50 år sidan.

Det er ikkje som å byggja jarnbane i Tyskland. Mellom Hamburg og Berlin, med eit passasjergrunnlag på fem millionar menneske, la dei jernbanespora 290 kilometer over flat mark og har enda med ei reisetid på ein time og tre kvarter.

Utfordringane til Nord-Noregbanen frå Fauske til Tromsø kunne ikkje vore meir ulike. På veg mot Tromsø, der det bur 64.000 menneske, må ein gjennom det mest krevjande landskapet ein kan tenkja seg for ein jernbanetrasé.

Men det vert for dyrt. Skal ein tru rapporten som Jernbanedirektoratet la fram, vil banen kosta 280 milliardar. Det kan ikkje forsvarast. Kva med argumentet om klimaeffekten? I Store norske leksikon står det jo at banen vil føra til reduserte C02-utslepp.

Tvert imot syner rapporten at banen har negativ innverknad på klimaet. Redusert trailertrafikk vil aldri kunna vega opp for dei store klimagassutsleppa som bygginga av banen vil gje.

Svein Gjerdåker

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Tog er ein fantastisk reisemåte. Særleg om togselskapet er raust og gjev passasjerane litt plass mellom stolane i kupeen og tilgang til ein liten kafé på lange strekningar. Bur du langs ei jernbaneline, er du privilegert. Ikkje minst fordi banen kan erstatta dei mange trafikkfarlege vogntoga langs vegane.

Difor er det fullt forståeleg at mange har ivra for Nord-Noregbanen. Debatten har gått tiår etter tiår. For 30 år sidan handsama Stortinget dei fyrste planane. Banen kunne fått mykje av tungtransporten til og frå Nord-Noreg bort frå vegane og knytt landsdelen nærare Sør-Noreg.

Problemet er at bygging og drift av jernbanar er dyrt i Noreg. Det er grunnen til at Bergensbanen har mykje av den same traseen som i 1909 – og faktisk har lengre reisetid no enn for 50 år sidan.

Det er ikkje som å byggja jarnbane i Tyskland. Mellom Hamburg og Berlin, med eit passasjergrunnlag på fem millionar menneske, la dei jernbanespora 290 kilometer over flat mark og har enda med ei reisetid på ein time og tre kvarter.

Utfordringane til Nord-Noregbanen frå Fauske til Tromsø kunne ikkje vore meir ulike. På veg mot Tromsø, der det bur 64.000 menneske, må ein gjennom det mest krevjande landskapet ein kan tenkja seg for ein jernbanetrasé.

Men det vert for dyrt. Skal ein tru rapporten som Jernbanedirektoratet la fram, vil banen kosta 280 milliardar. Det kan ikkje forsvarast. Kva med argumentet om klimaeffekten? I Store norske leksikon står det jo at banen vil føra til reduserte C02-utslepp.

Tvert imot syner rapporten at banen har negativ innverknad på klimaet. Redusert trailertrafikk vil aldri kunna vega opp for dei store klimagassutsleppa som bygginga av banen vil gje.

Svein Gjerdåker

Emneknaggar

Fleire artiklar

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis