Pedagogikk i skoddeheimen
«Vi er i gang med å fornye fagene i skolen», seier Utdanningsdirektoratet i ein video på nettsidene sine. Det skal vera visst. Problemet er at arbeidet med dei nye læreplanane i skulen har kome særs skeivt ut med uklare og altfor vidfemnande kompetansemål.
For oss utanfor avgjersleprosessen er det vanskeleg å skjøna kva Utdanningsdirektoratet i det heile vil med fornyinga av faga i skulen. Utgreiingane og rapportane som vedtaka skal gjerast på bakgrunn av, frå dei fyrste offentlege utgreiingane i 2014 til i dag, er i praksis uleselege.
Setning for setning skjønar ein i og for seg kva som står der, men til slutt vert det pedagogiske internspråket så overveldande at ein gjev opp. Det er som å koma inn i ein skoddeheim av ord med setningar som «det er behov for å støtte deres kapasitet og kompetanse i implementeringsprosessen» og «opplæringens verdigrunnlag skal prege dybdelæringsprosesser».
Norsk skule kan ikkje drøftast med eit slikt internspråk. Språket verkar framandgjerande og ekskluderer folk frå å delta i ordskiftet. Det må då kunne gjerast enklare! Det er sikkert mykje å seia om tidlegare læreplanar, men dei kunne iallfall lesast – med konkrete og tydelege setningar og med ord frå alminneleg bruk.
Og det hastar, for Utdanningsdirektoratet legg opp til nye høyringar av læreplanane alt på nyåret. Deretter går det fort, vedtaksprosessen er lagd opp med stramme fristar. Dei endelege læreplanane skal fastsetjast alt hausten 2019.
Som Rune Slagstad seier i avisa i dag, verkar det som om politikarane har overlate til Utdanningsdirektoratet å forma norsk skulepolitikk. Slik kan vi ikkje ha det. No må Stortinget ta ansvar og sikra eit skikkeleg ordskifte om viktige vegval for norsk skule.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
«Vi er i gang med å fornye fagene i skolen», seier Utdanningsdirektoratet i ein video på nettsidene sine. Det skal vera visst. Problemet er at arbeidet med dei nye læreplanane i skulen har kome særs skeivt ut med uklare og altfor vidfemnande kompetansemål.
For oss utanfor avgjersleprosessen er det vanskeleg å skjøna kva Utdanningsdirektoratet i det heile vil med fornyinga av faga i skulen. Utgreiingane og rapportane som vedtaka skal gjerast på bakgrunn av, frå dei fyrste offentlege utgreiingane i 2014 til i dag, er i praksis uleselege.
Setning for setning skjønar ein i og for seg kva som står der, men til slutt vert det pedagogiske internspråket så overveldande at ein gjev opp. Det er som å koma inn i ein skoddeheim av ord med setningar som «det er behov for å støtte deres kapasitet og kompetanse i implementeringsprosessen» og «opplæringens verdigrunnlag skal prege dybdelæringsprosesser».
Norsk skule kan ikkje drøftast med eit slikt internspråk. Språket verkar framandgjerande og ekskluderer folk frå å delta i ordskiftet. Det må då kunne gjerast enklare! Det er sikkert mykje å seia om tidlegare læreplanar, men dei kunne iallfall lesast – med konkrete og tydelege setningar og med ord frå alminneleg bruk.
Og det hastar, for Utdanningsdirektoratet legg opp til nye høyringar av læreplanane alt på nyåret. Deretter går det fort, vedtaksprosessen er lagd opp med stramme fristar. Dei endelege læreplanane skal fastsetjast alt hausten 2019.
Som Rune Slagstad seier i avisa i dag, verkar det som om politikarane har overlate til Utdanningsdirektoratet å forma norsk skulepolitikk. Slik kan vi ikkje ha det. No må Stortinget ta ansvar og sikra eit skikkeleg ordskifte om viktige vegval for norsk skule.
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida