🎧 Mellom bjørneklem og bjørneteneste
Kjersti Halvorsen skriv underhaldande og uhyggeleg om terror og humanisme.
Kjersti Halvorsen frå Lier er ute med sin første roman.
Foto: Anna-Julia Granberg
Lytt til artikkelen:
Roman
Kjersti
Halvorsen:
Ida tar ansvar
Cappelen Damm
Når ein somme tider seier at noko var frykteleg morosamt, hender det faktisk at ein meiner at det var heilt frykteleg og skikkeleg morosamt. Slik er det med Kjersti Halvorsens debutroman Ida tar ansvar. Tonen er lett og liketil, humoren er språkleg sofistikert og basert på blikk for situasjonar. Men innhaldet blir mørkare og mørkare, og kombinert med denne lystige tonen får heilskapen etter kvart klang av speledåse i skrekkfilm – eit anna kjent, uhyggeleg dobbeltgrep.
Lause kanonar
No høyrest det ut som vi snakkar om ein gotisk roman. Det gjer vi ikkje. Uhygga ligg på eit anna plan. Ida flyttar heimanfrå for å studere psykologi på Blindern i Oslo. Bak henne ligg det eit studieår frå Trondheim, der ho har hatt eit samanbrot. No gyv ho laus på nytt, kjenner seg betre. Ho blir ven med Siri, bur i eit kollektiv der ingen tar ansvar for å halde fellesområda reine, slik det er med kollektiv, ho treffer kjekke og solide Jonas. Og ho treffer den dystre, ubereknelege, upulte og sjølvutnemnt utstøtte Aksel, som har våpen i skåpet og i beste fall tvitydig innhald i ytringane sine.
Romanen utforskar blant anna kva som kan skape grobotn for einsemda og framandkjensla hos unge gutar, som gjer at dei kan ende opp som kvinnehatarar, samfunnsforaktarar og lause kanonar – eller skuleskytarar. Det er godt skildra, og ein går i seg sjølv mens ein les. Problemet er at det gjer Ida òg, som tittelen viser til, og den grenselause humanismen blir urovekkande, etter at vi har fnist av han ei stund. For ei teneste trekt for langt er og blir ei bjørneteneste. Eller ulveteneste, for å sjå til bildebruken i boka.
Vi ser alt gjennom Idas auge, og sidan det alltid ligg ei tolking før attgjevinga av røynda (det gjeld oss alle, men alle er ikkje like nevrotiske som Ida), varierer det kor påliteleg vi synest ho er. Det vil seie – det slår oss plutseleg, langt uti boka, at kanskje vi ikkje kan stole på hennar eigne inntrykk. Då sveivar speledåsen i gang igjen.
Glitrande språk
Halvorsen skriv presist og observant: «Denne kroppen er en angstmaskin. Jeg kunne jobbet i en angstfabrikk og blitt ma°nedens ansatt.» Heile dette strekket om fablinga over om angst kunne tappast og omsettast, kva nytte det kunne gjort i kriminalomsorga eller kjøttproduksjonen, er kosteleg. Ho minner oss på det utrulege i det sjølvsagde, som når ein skal sove: «Sa° merkelig at alle mennesker legger seg ned, trekker dyna over seg og mister bevisstheten.» Det er frigjerande når slitne bilete blir bytt ut med meir tidsriktige: «I USA sirkulerer va°pen som pokemonkort», og direkte imponerande når ho både set bilda elegant saman og ladar dei med relevant tyding for handlinga, som her: «Hvorfor se ut som en million dollar na°r man kan se ut som tretti sølvpenger.»
Debutanten er altså allereie godt medviten om dei litterære grepa sine. Dessutan finn vi uuttalte referansar til forfattarar som Nordahl Grieg, Karl Ove Knausgård, Halldis Moren Vesaas og Ernest Hemingway. I tillegg kjem andre inspirasjonskjelder som på pliktoppfyllande vis er lista opp bak i boka. Ingen referansar kjem inn som name-dropping, men som passande bidrag i teksten. Samtidig syner det ein forfattar som plasserer seg audmjukt i litteraturheimen, ikkje arrogant utanfor han.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og
fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
Roman
Kjersti
Halvorsen:
Ida tar ansvar
Cappelen Damm
Når ein somme tider seier at noko var frykteleg morosamt, hender det faktisk at ein meiner at det var heilt frykteleg og skikkeleg morosamt. Slik er det med Kjersti Halvorsens debutroman Ida tar ansvar. Tonen er lett og liketil, humoren er språkleg sofistikert og basert på blikk for situasjonar. Men innhaldet blir mørkare og mørkare, og kombinert med denne lystige tonen får heilskapen etter kvart klang av speledåse i skrekkfilm – eit anna kjent, uhyggeleg dobbeltgrep.
Lause kanonar
No høyrest det ut som vi snakkar om ein gotisk roman. Det gjer vi ikkje. Uhygga ligg på eit anna plan. Ida flyttar heimanfrå for å studere psykologi på Blindern i Oslo. Bak henne ligg det eit studieår frå Trondheim, der ho har hatt eit samanbrot. No gyv ho laus på nytt, kjenner seg betre. Ho blir ven med Siri, bur i eit kollektiv der ingen tar ansvar for å halde fellesområda reine, slik det er med kollektiv, ho treffer kjekke og solide Jonas. Og ho treffer den dystre, ubereknelege, upulte og sjølvutnemnt utstøtte Aksel, som har våpen i skåpet og i beste fall tvitydig innhald i ytringane sine.
Romanen utforskar blant anna kva som kan skape grobotn for einsemda og framandkjensla hos unge gutar, som gjer at dei kan ende opp som kvinnehatarar, samfunnsforaktarar og lause kanonar – eller skuleskytarar. Det er godt skildra, og ein går i seg sjølv mens ein les. Problemet er at det gjer Ida òg, som tittelen viser til, og den grenselause humanismen blir urovekkande, etter at vi har fnist av han ei stund. For ei teneste trekt for langt er og blir ei bjørneteneste. Eller ulveteneste, for å sjå til bildebruken i boka.
Vi ser alt gjennom Idas auge, og sidan det alltid ligg ei tolking før attgjevinga av røynda (det gjeld oss alle, men alle er ikkje like nevrotiske som Ida), varierer det kor påliteleg vi synest ho er. Det vil seie – det slår oss plutseleg, langt uti boka, at kanskje vi ikkje kan stole på hennar eigne inntrykk. Då sveivar speledåsen i gang igjen.
Glitrande språk
Halvorsen skriv presist og observant: «Denne kroppen er en angstmaskin. Jeg kunne jobbet i en angstfabrikk og blitt ma°nedens ansatt.» Heile dette strekket om fablinga over om angst kunne tappast og omsettast, kva nytte det kunne gjort i kriminalomsorga eller kjøttproduksjonen, er kosteleg. Ho minner oss på det utrulege i det sjølvsagde, som når ein skal sove: «Sa° merkelig at alle mennesker legger seg ned, trekker dyna over seg og mister bevisstheten.» Det er frigjerande når slitne bilete blir bytt ut med meir tidsriktige: «I USA sirkulerer va°pen som pokemonkort», og direkte imponerande når ho både set bilda elegant saman og ladar dei med relevant tyding for handlinga, som her: «Hvorfor se ut som en million dollar na°r man kan se ut som tretti sølvpenger.»
Debutanten er altså allereie godt medviten om dei litterære grepa sine. Dessutan finn vi uuttalte referansar til forfattarar som Nordahl Grieg, Karl Ove Knausgård, Halldis Moren Vesaas og Ernest Hemingway. I tillegg kjem andre inspirasjonskjelder som på pliktoppfyllande vis er lista opp bak i boka. Ingen referansar kjem inn som name-dropping, men som passande bidrag i teksten. Samtidig syner det ein forfattar som plasserer seg audmjukt i litteraturheimen, ikkje arrogant utanfor han.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og
fast bokmeldar i Dag og Tid.
Halvorsen skriv presist og observant.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida