Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

🎧 Mellom bjørneklem og bjørneteneste

Kjersti Halvorsen skriv underhaldande og uhyggeleg om terror og humanisme.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kjersti Halvorsen frå Lier er ute med sin første roman.

Kjersti Halvorsen frå Lier er ute med sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg

Kjersti Halvorsen frå Lier er ute med sin første roman.

Kjersti Halvorsen frå Lier er ute med sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg

3543
20190816
3543
20190816

Lytt til artikkelen:

Roman

Kjersti
Halvorsen:

Ida tar ansvar

Cappelen Damm

Når ein somme tider seier at noko var frykteleg morosamt, hender det faktisk at ein meiner at det var heilt frykteleg og skikkeleg morosamt. Slik er det med Kjersti Halvorsens debutroman Ida tar ansvar. Tonen er lett og liketil, humoren er språkleg sofistikert og basert på blikk for situasjonar. Men innhaldet blir mørkare og mørkare, og kombinert med denne lystige tonen får heilskapen etter kvart klang av speledåse i skrekkfilm – eit anna kjent, uhyggeleg dobbeltgrep.

Lause kanonar

No høyrest det ut som vi snakkar om ein gotisk roman. Det gjer vi ikkje. Uhygga ligg på eit anna plan. Ida flyttar heimanfrå for å studere psykologi på Blindern i Oslo. Bak henne ligg det eit studieår frå Trondheim, der ho har hatt eit samanbrot. No gyv ho laus på nytt, kjenner seg betre. Ho blir ven med Siri, bur i eit kollektiv der ingen tar ansvar for å halde fellesområda reine, slik det er med kollektiv, ho treffer kjekke og solide Jonas. Og ho treffer den dystre, ubereknelege, upulte og sjølvutnemnt utstøtte Aksel, som har våpen i skåpet og i beste fall tvitydig innhald i ytringane sine.

Romanen utforskar blant anna kva som kan skape grobotn for einsemda og framandkjensla hos unge gutar, som gjer at dei kan ende opp som kvinnehatarar, samfunnsforaktarar og lause kanonar – eller skuleskytarar. Det er godt skildra, og ein går i seg sjølv mens ein les. Problemet er at det gjer Ida òg, som tittelen viser til, og den grenselause humanismen blir urovekkande, etter at vi har fnist av han ei stund. For ei teneste trekt for langt er og blir ei bjørneteneste. Eller ulveteneste, for å sjå til bildebruken i boka.

Vi ser alt gjennom Idas auge, og sidan det alltid ligg ei tolking før attgjevinga av røynda (det gjeld oss alle, men alle er ikkje like nevrotiske som Ida), varierer det kor påliteleg vi synest ho er. Det vil seie – det slår oss plutseleg, langt uti boka, at kanskje vi ikkje kan stole på hennar eigne inntrykk. Då sveivar speledåsen i gang igjen.

Glitrande språk

Halvorsen skriv presist og observant: «Denne kroppen er en angstmaskin. Jeg kunne jobbet i en angstfabrikk og blitt ma°nedens ansatt.» Heile dette strekket om fablinga over om angst kunne tappast og omsettast, kva nytte det kunne gjort i kriminalomsorga eller kjøttproduksjonen, er kosteleg. Ho minner oss på det utrulege i det sjølvsagde, som når ein skal sove: «Sa° merkelig at alle mennesker legger seg ned, trekker dyna over seg og mister bevisstheten.» Det er frigjerande når slitne bilete blir bytt ut med meir tidsriktige: «I USA sirkulerer va°pen som pokemonkort», og direkte imponerande når ho både set bilda elegant saman og ladar dei med relevant tyding for handlinga, som her: «Hvorfor se ut som en million dollar na°r man kan se ut som tretti sølvpenger.»

Debutanten er altså allereie godt medviten om dei litterære grepa sine. Dessutan finn vi uuttalte referansar til forfattarar som Nordahl Grieg, Karl Ove Knausgård, Halldis Moren Vesaas og Ernest Hemingway. I tillegg kjem andre inspirasjonskjelder som på pliktoppfyllande vis er lista opp bak i boka. Ingen referansar kjem inn som name-dropping, men som passande bidrag i teksten. Samtidig syner det ein forfattar som plasserer seg audmjukt i litteraturheimen, ikkje arrogant utanfor han.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og
fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

Roman

Kjersti
Halvorsen:

Ida tar ansvar

Cappelen Damm

Når ein somme tider seier at noko var frykteleg morosamt, hender det faktisk at ein meiner at det var heilt frykteleg og skikkeleg morosamt. Slik er det med Kjersti Halvorsens debutroman Ida tar ansvar. Tonen er lett og liketil, humoren er språkleg sofistikert og basert på blikk for situasjonar. Men innhaldet blir mørkare og mørkare, og kombinert med denne lystige tonen får heilskapen etter kvart klang av speledåse i skrekkfilm – eit anna kjent, uhyggeleg dobbeltgrep.

Lause kanonar

No høyrest det ut som vi snakkar om ein gotisk roman. Det gjer vi ikkje. Uhygga ligg på eit anna plan. Ida flyttar heimanfrå for å studere psykologi på Blindern i Oslo. Bak henne ligg det eit studieår frå Trondheim, der ho har hatt eit samanbrot. No gyv ho laus på nytt, kjenner seg betre. Ho blir ven med Siri, bur i eit kollektiv der ingen tar ansvar for å halde fellesområda reine, slik det er med kollektiv, ho treffer kjekke og solide Jonas. Og ho treffer den dystre, ubereknelege, upulte og sjølvutnemnt utstøtte Aksel, som har våpen i skåpet og i beste fall tvitydig innhald i ytringane sine.

Romanen utforskar blant anna kva som kan skape grobotn for einsemda og framandkjensla hos unge gutar, som gjer at dei kan ende opp som kvinnehatarar, samfunnsforaktarar og lause kanonar – eller skuleskytarar. Det er godt skildra, og ein går i seg sjølv mens ein les. Problemet er at det gjer Ida òg, som tittelen viser til, og den grenselause humanismen blir urovekkande, etter at vi har fnist av han ei stund. For ei teneste trekt for langt er og blir ei bjørneteneste. Eller ulveteneste, for å sjå til bildebruken i boka.

Vi ser alt gjennom Idas auge, og sidan det alltid ligg ei tolking før attgjevinga av røynda (det gjeld oss alle, men alle er ikkje like nevrotiske som Ida), varierer det kor påliteleg vi synest ho er. Det vil seie – det slår oss plutseleg, langt uti boka, at kanskje vi ikkje kan stole på hennar eigne inntrykk. Då sveivar speledåsen i gang igjen.

Glitrande språk

Halvorsen skriv presist og observant: «Denne kroppen er en angstmaskin. Jeg kunne jobbet i en angstfabrikk og blitt ma°nedens ansatt.» Heile dette strekket om fablinga over om angst kunne tappast og omsettast, kva nytte det kunne gjort i kriminalomsorga eller kjøttproduksjonen, er kosteleg. Ho minner oss på det utrulege i det sjølvsagde, som når ein skal sove: «Sa° merkelig at alle mennesker legger seg ned, trekker dyna over seg og mister bevisstheten.» Det er frigjerande når slitne bilete blir bytt ut med meir tidsriktige: «I USA sirkulerer va°pen som pokemonkort», og direkte imponerande når ho både set bilda elegant saman og ladar dei med relevant tyding for handlinga, som her: «Hvorfor se ut som en million dollar na°r man kan se ut som tretti sølvpenger.»

Debutanten er altså allereie godt medviten om dei litterære grepa sine. Dessutan finn vi uuttalte referansar til forfattarar som Nordahl Grieg, Karl Ove Knausgård, Halldis Moren Vesaas og Ernest Hemingway. I tillegg kjem andre inspirasjonskjelder som på pliktoppfyllande vis er lista opp bak i boka. Ingen referansar kjem inn som name-dropping, men som passande bidrag i teksten. Samtidig syner det ein forfattar som plasserer seg audmjukt i litteraturheimen, ikkje arrogant utanfor han.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og
fast bokmeldar i Dag og Tid.

Halvorsen skriv presist og observant.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis