Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Det som står att etter deg

Stødig roman om det som tykkjest viktig for mennesket.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Morten Bjerga debuterte i 1990. Romanen som kom ut i haust, er den tredje han har skrive.

Morten Bjerga debuterte i 1990. Romanen som kom ut i haust, er den tredje han har skrive.

Foto: Grete Hetland / Samlaget

Morten Bjerga debuterte i 1990. Romanen som kom ut i haust, er den tredje han har skrive.

Morten Bjerga debuterte i 1990. Romanen som kom ut i haust, er den tredje han har skrive.

Foto: Grete Hetland / Samlaget

3649
20171124
3649
20171124

Roman

Morten Bjerga:

Lars O. Bru og havet

Samlaget

Andsynes æva vert mannelivet meiningslaust, men for den einskilde kjennest det viktig å prova at ein har gjort ein skilnad i verda, helst til det gode. Ein stad i Rogaland i mai 1949 sit såleis den snart åtti år gamle Lars O. Bru og skriv ned slikt han hugsar frå livet sitt som fiskar, småbonde og handelsmann i skiftande tider. Han bur i lag med ei av døtrene sine, Elen Malena, som snart er femti år gamal og framleis ugift, noko han har dårleg samvit for. Han ottast at han har laga uturvande hindringar for henne. Han meiner dessutan at han var ein Kain mot broren og den beste kameraten sin, Børre.

To nivå

Morten Bjerga har med Lars O. Bru og havet skrive ein roman med to parallelle og ulike stilnivå, det eine ein romantekst som for det meste ligg tett på hovudpersonen Lars O. Bru, den andre utdrag frå det den same mannen skriv, memoarar knytte til den praktiske delen av livet. Denne delen av boka er slåande autentisk og minner om slikt ein kan finna i slektsbøker, der ein godt vaksen person med klårt minne og sans for fakta skriv detaljert om aktivitetar i farne tider. Tekstar av det slaget er ofte forvitneleg lesnad. Forfattaren tenkjer ikkje på seg sjølv som diktar, men som ein protokollførar, og går til arbeidet med alvor og høgtideleg mine: Alle må vera stille, for no skal han far / ho mor skriva soga si.

Eg reknar med at Bjerga har nytta ein eksisterande memoartekst til dei avsnitta der Lars O. Bru skriv om fiske av ymse slag: om båtar han sette motor i, om frakt av poteter til Austlandet og mykje anna. Dersom han ikkje har lånt desse tekstane, men dikta dei opp sjølv, lyt eg sitera den ufriviljuge stuntpoeten Heidi Weng med desse orda: Eg bøyer meg i hatten.

Skarp kontrast

No skortar det ikkje på presisjonen i resten av boka heller, men ho er skriven med eit tydeleg skjønnlitterært mål og handlar i mangt om det som elles er usynleg for verda, nemleg det indre livet. Såleis kommenterer romanen det faktiske, og fyller ut der memoarane er knusktørre og nøkterne, somme tider slik at det vert ein skarp kontrast. Lars O. Bru skriv mellom anna, eller kan hende berre, for å finna det som står att etter han, men han skriv ikkje det han tenkjer, berre slikt han hugsar, det absolutt konkrete og etterrettelege. Resten, til dømes nokre ryggtak med Gud, og gruvling over om han har gjort det rette og vore eit godt menneske, kjem aldri fram i det han skriv. Han går altså til skrivearbeidet med dei beste intensjonane, men som person vert han borte bak alle detaljane.

Boka drøfter ikkje dette, men lesaren vert merksam på fenomenet og lurer på om det ikkje hadde vore betre for Lars O. Bru om han freista å skriva subjektivt om livet sitt, og ikkje streva for å oppfylla eit ideal om objektivitet. No nemner han aldri eit slikt ideal, men det er tydeleg å lesa i dei interessante, faktabaserte tekstbolkane. Nokre gonger prøver han å få Elen Malena i tale, det er eitkvart han vil snakka med henne om, men han kjem ikkje på anna enn å be om tilgjeving av di han stod i vegen for henne. I dette finn eg det beste av skjønnlitterær kvalitet i romanen. Lars O. Bru skriv så godt han kan, akkurat slik det var. Han teiknar eit figurativt portrett av tida si, med fotografisk grannsemd, men det indre kaoset, som han då truleg anar tydelegare enn nokon gong, kjem ikkje med i biletet.

Lars O. Bru og havet er kort og godt ein god og stilsikker roman.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Morten Bjerga:

Lars O. Bru og havet

Samlaget

Andsynes æva vert mannelivet meiningslaust, men for den einskilde kjennest det viktig å prova at ein har gjort ein skilnad i verda, helst til det gode. Ein stad i Rogaland i mai 1949 sit såleis den snart åtti år gamle Lars O. Bru og skriv ned slikt han hugsar frå livet sitt som fiskar, småbonde og handelsmann i skiftande tider. Han bur i lag med ei av døtrene sine, Elen Malena, som snart er femti år gamal og framleis ugift, noko han har dårleg samvit for. Han ottast at han har laga uturvande hindringar for henne. Han meiner dessutan at han var ein Kain mot broren og den beste kameraten sin, Børre.

To nivå

Morten Bjerga har med Lars O. Bru og havet skrive ein roman med to parallelle og ulike stilnivå, det eine ein romantekst som for det meste ligg tett på hovudpersonen Lars O. Bru, den andre utdrag frå det den same mannen skriv, memoarar knytte til den praktiske delen av livet. Denne delen av boka er slåande autentisk og minner om slikt ein kan finna i slektsbøker, der ein godt vaksen person med klårt minne og sans for fakta skriv detaljert om aktivitetar i farne tider. Tekstar av det slaget er ofte forvitneleg lesnad. Forfattaren tenkjer ikkje på seg sjølv som diktar, men som ein protokollførar, og går til arbeidet med alvor og høgtideleg mine: Alle må vera stille, for no skal han far / ho mor skriva soga si.

Eg reknar med at Bjerga har nytta ein eksisterande memoartekst til dei avsnitta der Lars O. Bru skriv om fiske av ymse slag: om båtar han sette motor i, om frakt av poteter til Austlandet og mykje anna. Dersom han ikkje har lånt desse tekstane, men dikta dei opp sjølv, lyt eg sitera den ufriviljuge stuntpoeten Heidi Weng med desse orda: Eg bøyer meg i hatten.

Skarp kontrast

No skortar det ikkje på presisjonen i resten av boka heller, men ho er skriven med eit tydeleg skjønnlitterært mål og handlar i mangt om det som elles er usynleg for verda, nemleg det indre livet. Såleis kommenterer romanen det faktiske, og fyller ut der memoarane er knusktørre og nøkterne, somme tider slik at det vert ein skarp kontrast. Lars O. Bru skriv mellom anna, eller kan hende berre, for å finna det som står att etter han, men han skriv ikkje det han tenkjer, berre slikt han hugsar, det absolutt konkrete og etterrettelege. Resten, til dømes nokre ryggtak med Gud, og gruvling over om han har gjort det rette og vore eit godt menneske, kjem aldri fram i det han skriv. Han går altså til skrivearbeidet med dei beste intensjonane, men som person vert han borte bak alle detaljane.

Boka drøfter ikkje dette, men lesaren vert merksam på fenomenet og lurer på om det ikkje hadde vore betre for Lars O. Bru om han freista å skriva subjektivt om livet sitt, og ikkje streva for å oppfylla eit ideal om objektivitet. No nemner han aldri eit slikt ideal, men det er tydeleg å lesa i dei interessante, faktabaserte tekstbolkane. Nokre gonger prøver han å få Elen Malena i tale, det er eitkvart han vil snakka med henne om, men han kjem ikkje på anna enn å be om tilgjeving av di han stod i vegen for henne. I dette finn eg det beste av skjønnlitterær kvalitet i romanen. Lars O. Bru skriv så godt han kan, akkurat slik det var. Han teiknar eit figurativt portrett av tida si, med fotografisk grannsemd, men det indre kaoset, som han då truleg anar tydelegare enn nokon gong, kjem ikkje med i biletet.

Lars O. Bru og havet er kort og godt ein god og stilsikker roman.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Lars O. Bru og havet er kort og godt ein god og stil-sikker roman.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis