Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Dødsbra

Cesilie Holck skriv både gripande og harselerande om døden.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Cesilie Holck debutert som forfattar med ei kortprosasamling i 2009.

Cesilie Holck debutert som forfattar med ei kortprosasamling i 2009.

Foto: Aschehoug

Cesilie Holck debutert som forfattar med ei kortprosasamling i 2009.

Cesilie Holck debutert som forfattar med ei kortprosasamling i 2009.

Foto: Aschehoug

3090
20200214
3090
20200214

Roman

Cesilie Holck:

Til døds

Aschehoug

La meg starte med den einaste innvendinga eg har: papiret. Det er for tjukt, eg kjenner at eg ikkje likar å bla i boka. Papiret er visstnok av typen 100 g Munken Premium Cream 1,3, og det høyrest jo fjongt ut, det er berre tydelegvis ikkje mitt favorittpapir. Før visste eg ikkje at eg hadde ein papirtype som ikkje var min favoritt, så det var jo lærerikt.

Derimot likar eg alt som står papiret. Cesilie Holcks fjerde utgjeving, Til døds, er ei sterk sjukdomshistorie, og familiehistorie, med eit språk som dirrar, insisterer, skrønar og tek nye vegar. Språket sjølv reflekterer frå første stund både det tragiske og det komiske – for det finst òg komikk i mørke situasjonar, og det finst humor hos sjuke og pårørande.

Kva skal ein for eksempel kalle denne setninga, tragisk eller komisk?: «Tesla-eieren krasjer i fjellveggen og blir til en grøt av sotede vinduer, halvfordøyd hummer, klorhvite tenner og brasilianskvokset anus.»

Dei presise omvegane

Faren til Yvonne har vore fråverande i mange år, før han på ny tar kontakt med dottera. Han har lungekreft og flyttar inn på hybelen hennar for å døy. Yvonne gjer så godt ho kan for å stø han, i sigarettrøykskya som sviv rundt stolen hans, og med eit uavklart forhold til kven dei to no er, saman, etter alle desse åra. Men dei er begge likeframme personar som ikkje er redde for å kalle døden ein spade, og dei er ikkje redde for å omgåast døden med tjøresvart humor. Likevel er den sørgjelege ramma, at faren skal dø og at døden er endeleg, dominerande. Det ligg ein desperasjon under, som viser seg blant anna i den språklege intensiteten, i det at språket stadig prøver å romme situasjonen, men kjem til kort og må ta ein avstikkar. Så er det dei språklege avstikkarane og omvegane som endar opp med å bli presise.

Om døden skriv Holck: «Den tenker ikke konsekvenser, sier aldri unnskyld, er størst og vet best i alt.» Når skamma rundt den sjølvforskylde sjukdommen lungekreft blir lagd vekt på, heiter det: «Til og med hans egen kropp har fordommer mot ham». Og det følgjande er eit fint og talande bilde på tidas rolle i situasjonen, i spennet mellom venting og æve: «(Jeg) Dytter i dagene bakfra for å få dem til å rikke på seg. Vi er et merkverdig tog, evigheten fremst, du hakk i hæl, dagene etter deg, jeg etter dagene, nettene etter meg.»

Overskot

Cesilie Holck er ikkje redd for å gå inn i det tunge. Og i denne romanen er det blytungt å vere, innhaldsmessig. Men då eg legg boka frå meg, kjenner eg først og fremst på eit overskot. Overskotet er skapt av det boblande, spenstige og uoppdragne språket, av dei litterære prestasjonane og innsiktene til forfattaren: «Sorgen er brutal; den bryter en ned til enkeltbestanddeler og bygger en opp igjen til et mer stakkato menneske.» Til døds er endå ei eigenarta, litterær bragd av Cesilie Holck.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Cesilie Holck:

Til døds

Aschehoug

La meg starte med den einaste innvendinga eg har: papiret. Det er for tjukt, eg kjenner at eg ikkje likar å bla i boka. Papiret er visstnok av typen 100 g Munken Premium Cream 1,3, og det høyrest jo fjongt ut, det er berre tydelegvis ikkje mitt favorittpapir. Før visste eg ikkje at eg hadde ein papirtype som ikkje var min favoritt, så det var jo lærerikt.

Derimot likar eg alt som står papiret. Cesilie Holcks fjerde utgjeving, Til døds, er ei sterk sjukdomshistorie, og familiehistorie, med eit språk som dirrar, insisterer, skrønar og tek nye vegar. Språket sjølv reflekterer frå første stund både det tragiske og det komiske – for det finst òg komikk i mørke situasjonar, og det finst humor hos sjuke og pårørande.

Kva skal ein for eksempel kalle denne setninga, tragisk eller komisk?: «Tesla-eieren krasjer i fjellveggen og blir til en grøt av sotede vinduer, halvfordøyd hummer, klorhvite tenner og brasilianskvokset anus.»

Dei presise omvegane

Faren til Yvonne har vore fråverande i mange år, før han på ny tar kontakt med dottera. Han har lungekreft og flyttar inn på hybelen hennar for å døy. Yvonne gjer så godt ho kan for å stø han, i sigarettrøykskya som sviv rundt stolen hans, og med eit uavklart forhold til kven dei to no er, saman, etter alle desse åra. Men dei er begge likeframme personar som ikkje er redde for å kalle døden ein spade, og dei er ikkje redde for å omgåast døden med tjøresvart humor. Likevel er den sørgjelege ramma, at faren skal dø og at døden er endeleg, dominerande. Det ligg ein desperasjon under, som viser seg blant anna i den språklege intensiteten, i det at språket stadig prøver å romme situasjonen, men kjem til kort og må ta ein avstikkar. Så er det dei språklege avstikkarane og omvegane som endar opp med å bli presise.

Om døden skriv Holck: «Den tenker ikke konsekvenser, sier aldri unnskyld, er størst og vet best i alt.» Når skamma rundt den sjølvforskylde sjukdommen lungekreft blir lagd vekt på, heiter det: «Til og med hans egen kropp har fordommer mot ham». Og det følgjande er eit fint og talande bilde på tidas rolle i situasjonen, i spennet mellom venting og æve: «(Jeg) Dytter i dagene bakfra for å få dem til å rikke på seg. Vi er et merkverdig tog, evigheten fremst, du hakk i hæl, dagene etter deg, jeg etter dagene, nettene etter meg.»

Overskot

Cesilie Holck er ikkje redd for å gå inn i det tunge. Og i denne romanen er det blytungt å vere, innhaldsmessig. Men då eg legg boka frå meg, kjenner eg først og fremst på eit overskot. Overskotet er skapt av det boblande, spenstige og uoppdragne språket, av dei litterære prestasjonane og innsiktene til forfattaren: «Sorgen er brutal; den bryter en ned til enkeltbestanddeler og bygger en opp igjen til et mer stakkato menneske.» Til døds er endå ei eigenarta, litterær bragd av Cesilie Holck.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det ligg ein desperasjon under, som
viser seg blant anna i den språklege
intensiteten.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis