Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei livsreise

Petter Brevik debuterer med ein formsterk roman om tidspunkt i livet ein må områ seg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Petter Brevik debuterte skjønnlitterært med ein tekst i antologien Signaler i 2017.

Petter Brevik debuterte skjønnlitterært med ein tekst i antologien Signaler i 2017.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbluss

Petter Brevik debuterte skjønnlitterært med ein tekst i antologien Signaler i 2017.

Petter Brevik debuterte skjønnlitterært med ein tekst i antologien Signaler i 2017.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbluss

2841
20191220
2841
20191220

Roman

Petter Brevik:

Over veien

Cappelen Damm

Kva gjer ein når ein får beskjed om at ein har ein alvorleg genetisk sjukdom? Ein går vidare, forslagsvis. Men korleis? Anders Vedal, den unge hovudpersonen i Petter Breviks debutroman Over veien, gjer det på ruslemåten: Han tar tinga som dei kjem. Og tar inn tinga på sin veg. Men ikkje utan refleksjon.

Språkets roman

Han snakkar med familielegen David om far sin, som hadde same sjukdommen. Han snakkar med psykologen, der Anders lett avvisande til opplegget, lett imøtekommande, mest får henne til å le. Han omgåst venner, kjende, søster si, mor si, han tar ein tur til Bergen og oppsøker søster til faren, han gjer seg sine tankar om framtid og fortid, mens notida står på.

Dette er handlinga språket kretsar rundt, vel eg å seie. For dette er i første rekke språkets roman. Det er korleis alt er skrive, som gir oss kjensla av kva som eigentleg skjer, på ulike nivå. Og det er ikkje så lett å klippe ut eit kort eksempel for å vise det, det er ein tone som utviklar seg over tid. Dessutan speler konteksten heile tida ei rolle for korleis vi skal forstå ytringane. Av og til blir det både vakre og talande bilde av det, og dei kan givast att, som her, då Anders sit hos psykologen og ser forbi henne og ut av vindauget: «Trær avgrenset parken. Noe ved dem – hvordan de svaiet ute av takt, eller fargene som plutselig var falmet – ga meg inntrykk av å være vitne til en forvandling.»

Undersøkande ferd

Romanen er delt inn i akter, og forteljemåten kan òg minne om dramatikk, der han av og til grensar til scenetilvisingar eller sceneskisseringar. Særleg mot slutten av boka der ei samtalegruppe med personar med ymse psykologiske utfordringar kjem til orde.

Språket er stramt halde, og sjølvsagt utpønska, som alt språk er, men aldri utilgjengeleg. Brevik er berre ikkje alltid så interessert i å hjelpe oss med å halde orden på kven som snakkar, han bruker helst pronomena «han» og «hun», og der det er fleire «han» i spel, som når David snakkar om både Anders, far hans og bestefar hans, krev det ein merksam lesar for å halde dei frå kvarandre. Det verkar ikkje på nokon måte som slurv, men som ein metode, så det får ein godta eller ikkje godta.

Forlaget skriv i omtalen av boka at dette er ei dødsreise, og det er på ein måte det, gitt diagnosen Anders får. Samstundes tenker eg langt meir på det som ei livsreise. Det er ei undersøkande ferd mot noko ukjent, men òg kjent, sidan det finst fedrar som har gått vegen før ein. Romanen blir dermed både interessant som påstand om korleis halde seg til alvorlege vendingar i livet, og som språkarbeid rundt tematikken.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Petter Brevik:

Over veien

Cappelen Damm

Kva gjer ein når ein får beskjed om at ein har ein alvorleg genetisk sjukdom? Ein går vidare, forslagsvis. Men korleis? Anders Vedal, den unge hovudpersonen i Petter Breviks debutroman Over veien, gjer det på ruslemåten: Han tar tinga som dei kjem. Og tar inn tinga på sin veg. Men ikkje utan refleksjon.

Språkets roman

Han snakkar med familielegen David om far sin, som hadde same sjukdommen. Han snakkar med psykologen, der Anders lett avvisande til opplegget, lett imøtekommande, mest får henne til å le. Han omgåst venner, kjende, søster si, mor si, han tar ein tur til Bergen og oppsøker søster til faren, han gjer seg sine tankar om framtid og fortid, mens notida står på.

Dette er handlinga språket kretsar rundt, vel eg å seie. For dette er i første rekke språkets roman. Det er korleis alt er skrive, som gir oss kjensla av kva som eigentleg skjer, på ulike nivå. Og det er ikkje så lett å klippe ut eit kort eksempel for å vise det, det er ein tone som utviklar seg over tid. Dessutan speler konteksten heile tida ei rolle for korleis vi skal forstå ytringane. Av og til blir det både vakre og talande bilde av det, og dei kan givast att, som her, då Anders sit hos psykologen og ser forbi henne og ut av vindauget: «Trær avgrenset parken. Noe ved dem – hvordan de svaiet ute av takt, eller fargene som plutselig var falmet – ga meg inntrykk av å være vitne til en forvandling.»

Undersøkande ferd

Romanen er delt inn i akter, og forteljemåten kan òg minne om dramatikk, der han av og til grensar til scenetilvisingar eller sceneskisseringar. Særleg mot slutten av boka der ei samtalegruppe med personar med ymse psykologiske utfordringar kjem til orde.

Språket er stramt halde, og sjølvsagt utpønska, som alt språk er, men aldri utilgjengeleg. Brevik er berre ikkje alltid så interessert i å hjelpe oss med å halde orden på kven som snakkar, han bruker helst pronomena «han» og «hun», og der det er fleire «han» i spel, som når David snakkar om både Anders, far hans og bestefar hans, krev det ein merksam lesar for å halde dei frå kvarandre. Det verkar ikkje på nokon måte som slurv, men som ein metode, så det får ein godta eller ikkje godta.

Forlaget skriv i omtalen av boka at dette er ei dødsreise, og det er på ein måte det, gitt diagnosen Anders får. Samstundes tenker eg langt meir på det som ei livsreise. Det er ei undersøkande ferd mot noko ukjent, men òg kjent, sidan det finst fedrar som har gått vegen før ein. Romanen blir dermed både interessant som påstand om korleis halde seg til alvorlege vendingar i livet, og som språkarbeid rundt tematikken.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dette er i første rekke språkets roman.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis