Evig fortid, uviss framtid
Inghill Johansen skriv klokt om det uhandgripelege.
Inghill Johansen har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.
Foto: Pernille Marie Walvik
Roman
Inghill Johansen:
Dette er G
Forlaget Oktober
Kor røynleg er tida, og kva er eigentleg tid? I dei kvantemekaniske labyrintane, der få vågar seg inn, men kjem færre ut både før og etter, kan det sjå ut som tid og materie er svingingar i og eigenskapar ved eit endelaust felt, og elementærpartiklane er berre til når dei vert observerte.
Slikt kan føra til svimlande tankar om alt og inkje, heilt til ein forstuvar stortåa mot dørkarmen og tenkjer at det er no eitkvart som eksisterer lell. Så får ein gjerne ein visjon om at framtid, notid og fortid er like lite røynlege, til ein ser dette: Berre fortida har varig status. Eller som Brand sa det: «Evig eies kun det tapte.»
I den nye boka til Inghill Johansen vert det som har vore, presentert som ein serie av ulike notider. Her møter me ei kvinne som fortel om slekta si i byen eller tettstaden G. No er det slik i G, i neste no annleis, og forfattaren får, ved kloke val og presise ord, lesaren til å sjå det uhandgripelege som noko røynleg.
Ein eigen rytme
Om ein tenkjer på alt som vertikale rørsler, er minnet noko som stig, og opplevinga eitkvart fallande, og just stigande og fallande rørsler er det som er temaet i denne fine romanen, anten det gjeld dei magmatiske bergartane i G (slike har storkna før dei nådde yta), eller flytting mellom to etasjar i huset der forteljaren bur. Slik får teksten eit bylgjepreg på innhaldssida, med ein eigen rytme i hendingane, medan stilen er meir jamt flytande og nøkternt observerande.
Det er også ein slags distansert komikk i denne boka, ikkje ved ordspel, barokke scener eller humoristiske skråblikk, men der stilen er presis, observerande og usentimental, er det noko litt naivt i somme av handlingane, det menneskelege er attkjennande i det forteljaren og andre gjer, medan skrifta om det registrerer utan å falla for freistinga til ytterlegare kommentarar.
Forteljaren har til dømes ei syster som under mykje av romanen har strikking av nokre kufter som eit prosjekt, medan forteljaren, som skal få ei slik kufte, har eit like langvarig og til slutt feilaktig eller mislukka prosjekt med å få målt lengda på armane sine. Dei to systrene er merksame på at det er mykje hjartesjukdom i slekta, og gjer ein innsats for å få tak i den klissete og illeluktande japanske osteliknande spesialiteten natto, som dei sidan mislukkast med å gjera til ein del av det daglege kosthaldet.
Ei anna sak som heller ikkje er så vellukka for ho som fører ordet i boka, er salet av ein del av eigedomen hennar, for ikkje å snakka om freistnaden på å kjøpa seg ein ny dagtank til oljeomnen. For ein lesar som sjølv, til dags dato, knapt har gjort ein einaste god handel, gjer det godt å lesa slikt. Så er me altså fleire som har det på det viset.
Stillferdig
Det er ingen konstruerte scener i denne romanen, alt som skjer, verkar absolutt plausibelt. Teksten handlar om mennesket, for det meste i handlingar og opplevingar som ikkje gjer stor skilnad for resten av verda, men som er viktige for dei det gjeld.
Alt er observert på ein viss avstand og med ein stillferdig og fin tone som ein også kan finna i andre bøker av Inghill Johansen. Det som er eigenarta ved skrivemåten, lèt seg ikkje lausriva frå teksten, det har ingen formel, men er å sansa som ein heilt personleg samklang mellom nøktern registrering og det registrerte mennesket i sine små augneblinkar av nye no, evig fortid og uviss framtid.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Inghill Johansen:
Dette er G
Forlaget Oktober
Kor røynleg er tida, og kva er eigentleg tid? I dei kvantemekaniske labyrintane, der få vågar seg inn, men kjem færre ut både før og etter, kan det sjå ut som tid og materie er svingingar i og eigenskapar ved eit endelaust felt, og elementærpartiklane er berre til når dei vert observerte.
Slikt kan føra til svimlande tankar om alt og inkje, heilt til ein forstuvar stortåa mot dørkarmen og tenkjer at det er no eitkvart som eksisterer lell. Så får ein gjerne ein visjon om at framtid, notid og fortid er like lite røynlege, til ein ser dette: Berre fortida har varig status. Eller som Brand sa det: «Evig eies kun det tapte.»
I den nye boka til Inghill Johansen vert det som har vore, presentert som ein serie av ulike notider. Her møter me ei kvinne som fortel om slekta si i byen eller tettstaden G. No er det slik i G, i neste no annleis, og forfattaren får, ved kloke val og presise ord, lesaren til å sjå det uhandgripelege som noko røynleg.
Ein eigen rytme
Om ein tenkjer på alt som vertikale rørsler, er minnet noko som stig, og opplevinga eitkvart fallande, og just stigande og fallande rørsler er det som er temaet i denne fine romanen, anten det gjeld dei magmatiske bergartane i G (slike har storkna før dei nådde yta), eller flytting mellom to etasjar i huset der forteljaren bur. Slik får teksten eit bylgjepreg på innhaldssida, med ein eigen rytme i hendingane, medan stilen er meir jamt flytande og nøkternt observerande.
Det er også ein slags distansert komikk i denne boka, ikkje ved ordspel, barokke scener eller humoristiske skråblikk, men der stilen er presis, observerande og usentimental, er det noko litt naivt i somme av handlingane, det menneskelege er attkjennande i det forteljaren og andre gjer, medan skrifta om det registrerer utan å falla for freistinga til ytterlegare kommentarar.
Forteljaren har til dømes ei syster som under mykje av romanen har strikking av nokre kufter som eit prosjekt, medan forteljaren, som skal få ei slik kufte, har eit like langvarig og til slutt feilaktig eller mislukka prosjekt med å få målt lengda på armane sine. Dei to systrene er merksame på at det er mykje hjartesjukdom i slekta, og gjer ein innsats for å få tak i den klissete og illeluktande japanske osteliknande spesialiteten natto, som dei sidan mislukkast med å gjera til ein del av det daglege kosthaldet.
Ei anna sak som heller ikkje er så vellukka for ho som fører ordet i boka, er salet av ein del av eigedomen hennar, for ikkje å snakka om freistnaden på å kjøpa seg ein ny dagtank til oljeomnen. For ein lesar som sjølv, til dags dato, knapt har gjort ein einaste god handel, gjer det godt å lesa slikt. Så er me altså fleire som har det på det viset.
Stillferdig
Det er ingen konstruerte scener i denne romanen, alt som skjer, verkar absolutt plausibelt. Teksten handlar om mennesket, for det meste i handlingar og opplevingar som ikkje gjer stor skilnad for resten av verda, men som er viktige for dei det gjeld.
Alt er observert på ein viss avstand og med ein stillferdig og fin tone som ein også kan finna i andre bøker av Inghill Johansen. Det som er eigenarta ved skrivemåten, lèt seg ikkje lausriva frå teksten, det har ingen formel, men er å sansa som ein heilt personleg samklang mellom nøktern registrering og det registrerte mennesket i sine små augneblinkar av nye no, evig fortid og uviss framtid.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Det som er eigenarta ved skrivemåten, lèt seg ikkje lausriva frå teksten.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida