Flyvertinneblues
Globus er ein velskriven roman som imponerer med presise detaljar.
Sarah Smith Ogunbona har teke forfattarstudiet i Bø og Litterär gestaltning i Göteborg.
Foto: Isak Martinsson
Roman
Sarah Smith Ogunbona:
Globus
Oktober
Nokre forfattarar meiner at ein berre kan skriva godt om slikt ein veit noko om, medan andre tykkjer det er best å skriva om det ein ikkje kan. Bjørneboe hevda at båe synspunkt var riktige, og du skal radt sjå at det finst somme som trur båe er feil. Nokon fasit ligg ikkje føre, og godt er det. Såleis har det seg at medan sjakken i teorien kan ha fleire moglege parti enn det er atom i det observerbare universet, finst det fleire moglege romanar enn det er atom også i det universet som ikkje lèt seg observera. Dei fleste av desse partia og romanane er truleg heller dårlege, men debutromanen til Sarah Smith Ogunbona er heldigvis god, og det kan ha samanheng med at ho veit kva ho skriv om.
Romanen handlar om den unge kvinna Hazel. Ho har ei norsk mor som ikkje er så mykje til mor, og ein energisk nigeriansk far som meiner at Hazel og storesystera Cornelia bør tenkja meir på utdanning enn på pengar, men det er ikkje Hazel heilt samd i, så ho ser til å skaffa seg ein jobb som flyvertinne.
Utførleg
Ogunbona skriv utførleg om kvardagen til ei flyvertinne. Detaljane i arbeidet er skildra med slik presisjon at det vert kunst av det, just slik bruksrettleiinga til slåmaskina var stor poesi for Isak Sellanraa i Markens grøde av Hamsun, i alle høve slik Olav H. Hauge las boka. Romanen Globus har mindre av plott og utvikling enn det ein finn hjå Hamsun, men truverdet er minst like stort. Og sjølv om Ogunbona er aller best der ho registrerer heilt nøytralt, slik at romanen vert eit kunstverk der han ikkje prøver hardt på å vera det, er også kommentarane gode, og då særleg ved det dei ikkje seier direkte, som i denne passasjen tidleg i boka: «Mamma og pappa sluttet på et tidspunkt å være glad i hverandre, og jeg var mer glad i Cornelia enn hun var i meg. Det er vel sånn det er i en familie. Ingen er glad i alle, men alle er glad i noen. På den måten kan man si at jeg vokste opp omgitt av kjærlighet.»
Slik held det stadig fram for Hazel, ho har ikkje nokon kjærast og heller ikkje nemnande gir etter å skaffa seg ein slik. Dette høver godt med den nøkterne observasjonen av arbeidsoppgåver og anna i livet hennar, og dei vantande emosjonane er sjeldan sakna.
Utfordring
Hazel vart for det meste oppseda av Cornelia, og det på ein sakleg og lite kjenslevar måte. Cornelia har på si side ein kjærast, og no er ho også gravid. Ho sender Hazel meldingar om utviklinga til fosteret, medan Hazel er meir oppteken av ein cyste ho har oppdaga i underlivet, og av små og store utfordringar i jobben som flyvertinne. Mangt av dette er slikt ein ikkje tenkjer over som passasjer, og som det er lærerikt å få innblikk i. Passasjerane er i grunnen det verste med jobben, i tillegg til strevet med å halda uniforma presentabel. Særleg er dette ei sut for Hazel, mellom anna av di ho er litt større her og der enn ho tykkjer ho bør vera, i alle høve samanlikna med den kollegaen ho likar best, ei som har ein liten kropp, men eit stort namn, nemleg Europa. Og når uniformsreglementet seier at strømpebuksene skal vera hudfarga, er det nok berre Hazel som undrar seg over kva det skal tyda. Såleis syner Ogunbona oss at mangt av det me ser på som sjølvsagt, kan vera fundert på stereotypiar og til dels fordomar.
Dette er kort sagt ein svært god debut av ein forfattar som har funne eit språk som står perfekt til hovudpersonen.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Sarah Smith Ogunbona:
Globus
Oktober
Nokre forfattarar meiner at ein berre kan skriva godt om slikt ein veit noko om, medan andre tykkjer det er best å skriva om det ein ikkje kan. Bjørneboe hevda at båe synspunkt var riktige, og du skal radt sjå at det finst somme som trur båe er feil. Nokon fasit ligg ikkje føre, og godt er det. Såleis har det seg at medan sjakken i teorien kan ha fleire moglege parti enn det er atom i det observerbare universet, finst det fleire moglege romanar enn det er atom også i det universet som ikkje lèt seg observera. Dei fleste av desse partia og romanane er truleg heller dårlege, men debutromanen til Sarah Smith Ogunbona er heldigvis god, og det kan ha samanheng med at ho veit kva ho skriv om.
Romanen handlar om den unge kvinna Hazel. Ho har ei norsk mor som ikkje er så mykje til mor, og ein energisk nigeriansk far som meiner at Hazel og storesystera Cornelia bør tenkja meir på utdanning enn på pengar, men det er ikkje Hazel heilt samd i, så ho ser til å skaffa seg ein jobb som flyvertinne.
Utførleg
Ogunbona skriv utførleg om kvardagen til ei flyvertinne. Detaljane i arbeidet er skildra med slik presisjon at det vert kunst av det, just slik bruksrettleiinga til slåmaskina var stor poesi for Isak Sellanraa i Markens grøde av Hamsun, i alle høve slik Olav H. Hauge las boka. Romanen Globus har mindre av plott og utvikling enn det ein finn hjå Hamsun, men truverdet er minst like stort. Og sjølv om Ogunbona er aller best der ho registrerer heilt nøytralt, slik at romanen vert eit kunstverk der han ikkje prøver hardt på å vera det, er også kommentarane gode, og då særleg ved det dei ikkje seier direkte, som i denne passasjen tidleg i boka: «Mamma og pappa sluttet på et tidspunkt å være glad i hverandre, og jeg var mer glad i Cornelia enn hun var i meg. Det er vel sånn det er i en familie. Ingen er glad i alle, men alle er glad i noen. På den måten kan man si at jeg vokste opp omgitt av kjærlighet.»
Slik held det stadig fram for Hazel, ho har ikkje nokon kjærast og heller ikkje nemnande gir etter å skaffa seg ein slik. Dette høver godt med den nøkterne observasjonen av arbeidsoppgåver og anna i livet hennar, og dei vantande emosjonane er sjeldan sakna.
Utfordring
Hazel vart for det meste oppseda av Cornelia, og det på ein sakleg og lite kjenslevar måte. Cornelia har på si side ein kjærast, og no er ho også gravid. Ho sender Hazel meldingar om utviklinga til fosteret, medan Hazel er meir oppteken av ein cyste ho har oppdaga i underlivet, og av små og store utfordringar i jobben som flyvertinne. Mangt av dette er slikt ein ikkje tenkjer over som passasjer, og som det er lærerikt å få innblikk i. Passasjerane er i grunnen det verste med jobben, i tillegg til strevet med å halda uniforma presentabel. Særleg er dette ei sut for Hazel, mellom anna av di ho er litt større her og der enn ho tykkjer ho bør vera, i alle høve samanlikna med den kollegaen ho likar best, ei som har ein liten kropp, men eit stort namn, nemleg Europa. Og når uniformsreglementet seier at strømpebuksene skal vera hudfarga, er det nok berre Hazel som undrar seg over kva det skal tyda. Såleis syner Ogunbona oss at mangt av det me ser på som sjølvsagt, kan vera fundert på stereotypiar og til dels fordomar.
Dette er kort sagt ein svært god debut av ein forfattar som har funne eit språk som står perfekt til hovudpersonen.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Dette er kort sagt ein svært god debut.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida