Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Fuglane veit kva fuglane veit

Vidar Sundstøl skriv nydeleg om veksande sorg og langsamt tap.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Vidar Sundstøl debuterte som forfattar i 2005 og har skrive ei rekkje bøker.

Vidar Sundstøl debuterte som forfattar i 2005 og har skrive ei rekkje bøker.

Foto: Baard Henriksen

Vidar Sundstøl debuterte som forfattar i 2005 og har skrive ei rekkje bøker.

Vidar Sundstøl debuterte som forfattar i 2005 og har skrive ei rekkje bøker.

Foto: Baard Henriksen

3606
20230203
3606
20230203

Roman

Vidar Sundstøl:

Nattsang

Tiden Norsk Forlag

Laurdag 27. januar var eg, som vanleg siste helga i januar, med i hagefuglteljinga, der eg mellom anna fekk notert ein trekrypar. Deretter opna eg den nye romanen til Vidar Sundstøl, Nattsang, og las, ganske tidleg i boka, at eg-personen ein gong i barndomen drap ein trekrypar ved å skyta han med luftgevær, og dette sluttskotet for trekryparen vart startskotet for fugleinteressa til skyttaren. Vonleg får han tilgjeving for drapet, for det står jo i Bibelen at det ikkje fell ein sporv til marka utan at Herren veit det, men det står ingenting om trekryparar.

Han som skaut, er no ein vaksen mann, han har fått seg ei kone og ein son, men ekteskapet og familien er oppløyst. Lesaren får nokre glimt av relasjonen mellom far og son, der faren prøver å få guten interessert i ymse saker, utan særleg hell, inntil han får introdusert han for ornitologien. Ei stund har dei dette saman, men no, etter brotet, merker faren at guten ikkje lenger har den same interessa, og at dette, som var eit viktig kontaktpunkt, litt etter litt kverv. Det er såleis ei veksande sorg i livet til faren, eit tap som ovrar seg litt etter litt, og ein kan ana at dei to kjem til å gli heilt frå kvarandre. Men faren, som heile tida fører ordet, seier ingenting om tap eller sorg, det ligg berre føre i konstateringa av korleis ting faktisk er.

Velskriven

Dette er ei eksepsjonelt velskriven bok, der teksten er klår og gjennomtenkt. Det handlar på yta mykje om hovudpersonens interesse for og kunnskap om fuglar, og forståinga hans av naturen, av tid og historie, men sjølv om han berre ymtar sporadisk om tilhøvet til sonen, kjennest det som om det ligg attom alt han opplever, og at han går så djupt inn i det fuglerelaterte og somme tider doserer, nøytralt og klokt, om emnet, av di han då får tankane vekk frå det store tapet. Men så er det jo just ved fuglane det siste sambandet med sonen ligg. Det dei hadde saman, berre dei to.

Det er ikkje godt å seie kva fuglane veit, og kanskje er det like godt at me ikkje veit det. Somme av dei veit vel på eit vis korleis det er å ha ein song på hjernen, og det kan ein jo verta temmeleg ko-ko av, men dei er interessante av di dei er til, og av di fuglar er ei dyregruppe me lett kan observera, dei er så godt som alle stader, i mange utgåver, men dei vert sjeldan individ for oss, om dei då ikkje har eitt eller anna avvik frå det alminnelege for arten dei høyrer til. I romanen er det såleis den daude trekryparen som kjem nærast hovudpersonen. Daud mun du lite duga, står det rett nok i Håvamål, men her er det ved det avviket fuglen kjem så nær hovudpersonen at livet hans vert endra.

Klokt og klårt

Han er mykje ute om nettene, mannen i denne romanen, men viktigare enn kvar han er, er tankane han gjer seg. Ein får lyst til å sitera den eine sida etter den andre, lesa det høgt for einkvan, for det er så klokt og klårt, endå om det er natt i teksten. Det er også ei stor stille i boka, ingen fakter, aldri affekt, ingen konfliktar eller skarpe ord, aldri klagesong eller sjølvmedkjensle, og likevel er alt kjenslevart og mjukt, og ikkje minst innsiktsfullt.

Vidar Sundstøl har all grunn til å vera stolt over denne romanen, som lesaren ikkje opplever som privat, men likevel personleg på ein overtydande måte, og så god at ein helst bør lesa langsamt, for å få teksten til å vara.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Vidar Sundstøl:

Nattsang

Tiden Norsk Forlag

Laurdag 27. januar var eg, som vanleg siste helga i januar, med i hagefuglteljinga, der eg mellom anna fekk notert ein trekrypar. Deretter opna eg den nye romanen til Vidar Sundstøl, Nattsang, og las, ganske tidleg i boka, at eg-personen ein gong i barndomen drap ein trekrypar ved å skyta han med luftgevær, og dette sluttskotet for trekryparen vart startskotet for fugleinteressa til skyttaren. Vonleg får han tilgjeving for drapet, for det står jo i Bibelen at det ikkje fell ein sporv til marka utan at Herren veit det, men det står ingenting om trekryparar.

Han som skaut, er no ein vaksen mann, han har fått seg ei kone og ein son, men ekteskapet og familien er oppløyst. Lesaren får nokre glimt av relasjonen mellom far og son, der faren prøver å få guten interessert i ymse saker, utan særleg hell, inntil han får introdusert han for ornitologien. Ei stund har dei dette saman, men no, etter brotet, merker faren at guten ikkje lenger har den same interessa, og at dette, som var eit viktig kontaktpunkt, litt etter litt kverv. Det er såleis ei veksande sorg i livet til faren, eit tap som ovrar seg litt etter litt, og ein kan ana at dei to kjem til å gli heilt frå kvarandre. Men faren, som heile tida fører ordet, seier ingenting om tap eller sorg, det ligg berre føre i konstateringa av korleis ting faktisk er.

Velskriven

Dette er ei eksepsjonelt velskriven bok, der teksten er klår og gjennomtenkt. Det handlar på yta mykje om hovudpersonens interesse for og kunnskap om fuglar, og forståinga hans av naturen, av tid og historie, men sjølv om han berre ymtar sporadisk om tilhøvet til sonen, kjennest det som om det ligg attom alt han opplever, og at han går så djupt inn i det fuglerelaterte og somme tider doserer, nøytralt og klokt, om emnet, av di han då får tankane vekk frå det store tapet. Men så er det jo just ved fuglane det siste sambandet med sonen ligg. Det dei hadde saman, berre dei to.

Det er ikkje godt å seie kva fuglane veit, og kanskje er det like godt at me ikkje veit det. Somme av dei veit vel på eit vis korleis det er å ha ein song på hjernen, og det kan ein jo verta temmeleg ko-ko av, men dei er interessante av di dei er til, og av di fuglar er ei dyregruppe me lett kan observera, dei er så godt som alle stader, i mange utgåver, men dei vert sjeldan individ for oss, om dei då ikkje har eitt eller anna avvik frå det alminnelege for arten dei høyrer til. I romanen er det såleis den daude trekryparen som kjem nærast hovudpersonen. Daud mun du lite duga, står det rett nok i Håvamål, men her er det ved det avviket fuglen kjem så nær hovudpersonen at livet hans vert endra.

Klokt og klårt

Han er mykje ute om nettene, mannen i denne romanen, men viktigare enn kvar han er, er tankane han gjer seg. Ein får lyst til å sitera den eine sida etter den andre, lesa det høgt for einkvan, for det er så klokt og klårt, endå om det er natt i teksten. Det er også ei stor stille i boka, ingen fakter, aldri affekt, ingen konfliktar eller skarpe ord, aldri klagesong eller sjølvmedkjensle, og likevel er alt kjenslevart og mjukt, og ikkje minst innsiktsfullt.

Vidar Sundstøl har all grunn til å vera stolt over denne romanen, som lesaren ikkje opplever som privat, men likevel personleg på ein overtydande måte, og så god at ein helst bør lesa langsamt, for å få teksten til å vara.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dette er ei eksepsjonelt velskriven bok, der teksten er klår og gjennomtenkt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis