Gift og motgift
Sterk skildring av vald i nære relasjonar.
Dikt for ungdom
Åse Ombus-tvedt og Marianne Gretteberg Engedal (ill.):
Når er jeg gammel nok til å skyte faren min?
Ena, Vigmostad Bjørke
Ein gong vart Åse Ombustvedt vitne til ein urovekkande situasjon i ein matbutikk. Ein far greip hardt om kjeven til son sin, bikka hovudet hans bakover og tvinga guten til å møte blikket hans. Scena inspirerte henne til å skrive denne diktsamlinga.
Skal ein snakke om det vanskelege eller kapsle det inn og halde maska? Sjølv om temaet er vald i nære relasjonar, er den indre konflikten guten strir med, meir allmenn. I dikta finst ei oppriktig oppmoding om å setje ord på det ein strir med, same kva det er. Alle treng nokon å snakke med.
At faren slår, er underforstått, vi får aldri lese om valden. Heller ikkje i illustrasjonane er valdshaldningane utbroderte. Raseriet til faren vert heller tvillaust slått fast gjennom raude element i det svartkvite ansiktet. Djevelhorn, raude lyn frå augo og tårer av blod nedover kjakane gjev valden eit ansikt og peikar mot eit anna tema i tekstane: Kvifor slår faren? Fordi han sjølv vart slått. No har sonen lært seg å slå, han slår dei andre på skulen.
Arvesynda kveilar seg som ein giftslange gjennom generasjonane. Motgifta er ord og det å vere open.
Dikt for ungdom, står det på omslaget. Denne avgrensinga burde boka vore spart for. Forteljarstemma er rett nok truverdig i høve til målgruppa, men forma vil vere krevjande for mange. Korleis skal ein lese teksten? Som enkeltståande dikt? Som ei samanhengande historie? Kva har eigentleg hendt heime?
Best fungerer boka som ei påminning, kanskje helst til den vaksne lesaren, om å sjå forbi usympatiske flir og frekk framferd og bry seg om barnet som finst bak maska.
Janne Karin Støylen
Janne Karin Støylen er bonde og litteraturvitar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt for ungdom
Åse Ombus-tvedt og Marianne Gretteberg Engedal (ill.):
Når er jeg gammel nok til å skyte faren min?
Ena, Vigmostad Bjørke
Ein gong vart Åse Ombustvedt vitne til ein urovekkande situasjon i ein matbutikk. Ein far greip hardt om kjeven til son sin, bikka hovudet hans bakover og tvinga guten til å møte blikket hans. Scena inspirerte henne til å skrive denne diktsamlinga.
Skal ein snakke om det vanskelege eller kapsle det inn og halde maska? Sjølv om temaet er vald i nære relasjonar, er den indre konflikten guten strir med, meir allmenn. I dikta finst ei oppriktig oppmoding om å setje ord på det ein strir med, same kva det er. Alle treng nokon å snakke med.
At faren slår, er underforstått, vi får aldri lese om valden. Heller ikkje i illustrasjonane er valdshaldningane utbroderte. Raseriet til faren vert heller tvillaust slått fast gjennom raude element i det svartkvite ansiktet. Djevelhorn, raude lyn frå augo og tårer av blod nedover kjakane gjev valden eit ansikt og peikar mot eit anna tema i tekstane: Kvifor slår faren? Fordi han sjølv vart slått. No har sonen lært seg å slå, han slår dei andre på skulen.
Arvesynda kveilar seg som ein giftslange gjennom generasjonane. Motgifta er ord og det å vere open.
Dikt for ungdom, står det på omslaget. Denne avgrensinga burde boka vore spart for. Forteljarstemma er rett nok truverdig i høve til målgruppa, men forma vil vere krevjande for mange. Korleis skal ein lese teksten? Som enkeltståande dikt? Som ei samanhengande historie? Kva har eigentleg hendt heime?
Best fungerer boka som ei påminning, kanskje helst til den vaksne lesaren, om å sjå forbi usympatiske flir og frekk framferd og bry seg om barnet som finst bak maska.
Janne Karin Støylen
Janne Karin Støylen er bonde og litteraturvitar.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida