Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Har du fyr?

Til fyret er eit meisterverk om æva, augneblinken og den kjenslelause tida.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Virginia Woolf (1882–1941) debuterte som forfattar i 1915 og skreiv fleire vidgjetne bøker.

Virginia Woolf (1882–1941) debuterte som forfattar i 1915 og skreiv fleire vidgjetne bøker.

Foto: Wikipedia

Virginia Woolf (1882–1941) debuterte som forfattar i 1915 og skreiv fleire vidgjetne bøker.

Virginia Woolf (1882–1941) debuterte som forfattar i 1915 og skreiv fleire vidgjetne bøker.

Foto: Wikipedia

3626
20210409
3626
20210409

Roman

Virginia Woolf:

Til fyret

Omsett av Brit Bildøen
Skald forlag

Den dagen ein ikkje ynskjer å oppnå noko som helst, er ein, mildt sagt, over middagshøgda. Eit eller anna mål i livet eller berre i kvardagen kjem i alle høve godt med, skal ein få noko gjort. Har ein tenkt at ein ikkje skal gjera noko i det heile, er no det eit slags mål, det også, men eit lysande fyrtårn for eksistensen kan det knapt kallast.

I romanen Til fyret av Virginia Woolf, no nyomsett til nynorsk av Brit Bildøen og publisert i den storarta klassikarserien frå Skald Forlag, er det seks år gamle James Ramsay som gjerne vil til eit fyrtårn ein stad utanfor øya Skye i Hebridane. Han har alt no eit mål i livet, eit fyrtårn, dit vil han. Mor hans, fru Ramsay, seier at det kanskje kan verta noko av i morgon, medan herr Ramsay straks slår fast at det ikkje vert lagleg vêr, noko som får unge James til å kjenna eit glødande hat mot faren.

Refleksjonar

Familien Ramsay ferierer med andre på Skye, og romanen handlar stort sett om refleksjonar og assosiasjonar fleire av desse personane gjer seg, om seg sjølv, om ulike aspekt ved verda, og om kvarandre. Dette gjeld første og siste bolk av boka, der tida mest står stille. Men i den midtre delen rasar tida av stad, og perspektivet, som elles har hoppa frå hovud til hovud, ligg no dels hjå det tomme feriehuset i storm og vinter, og på ein måte just hjå tida, som utan kjensler skiplar alle menneskelege voner, seint eller snart, medan me i stutte bulletinar får høyra at den eine etter den andre av hovudpersonane er død. Frå første til tredje delen går det ti år, og turen til fyret vert det endeleg noko av, for somme av dei attlevande.

Dette er ein forvitneleg roman som med stort kunstnarleg medvit skildrar menneskesinnet som dynamiske og omskiftelege landskap. Kvar person har mange tankar i hovudet samstundes, og alle gruvlar på sitt. Fru Ramsay er mellom mykje anna oppteken av at middagen skal verta vellukka, medan den egosentriske filosofen herr Ramsay ottast at livsverket hans, bøkene han har skrive, ikkje vil stå seg for eller i æva. Han visualiserer ein mogleg karrierestig som reisa frå A til Z, og han meiner at han har nådd fram til Q. Men korleis kjem ein seg til R? Han finn diverre ikkje noko quick response (som er det QR står for i dag) på det spørsmålet, men han er no sysselsett.

Vakkert språk

Språket i del éin og del tre er vakkert utpensla, detaljrikt og kontemplativt, kort og godt teknisk briljant skrivekunst, men ved den uhyggjelege dynamikken i andre delen får romanen tilført noko meir, eit blikk frå utsida som brutalt konstaterande syner oss kor uviktig det er, alt dette som personane i boka fyller tankane med. Slik går tida framom, utanom, bort og vidare utan stopp, og lesaren får kan hende ein glimt av ei framtidig øydemark, der alt som er storveges no, er sletta or alle minne.

Lesaren vert iallfall påverka av stilen i boka, men kjenner heldigvis att seg sjølv i heilt private assosiasjonar, som når herr Ramsay på veg til fyret mumlar nokre verseliner som får somme – eg nemner ikkje namn – til å minnast det einaste kjende fragmentet frå meisterverket Den sorgfulle sjømann av den amerikanske poeten Donald Duck: «O skjenk meg en grav i det isgrønne hav, la bølgene kvele min gråt!» Det kjem vel ikkje frå Virginia Woolf? Kor som er står Til fyret til laud, og vel så det, i denne nye omsetjinga av Brit Bildøen.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Virginia Woolf:

Til fyret

Omsett av Brit Bildøen
Skald forlag

Den dagen ein ikkje ynskjer å oppnå noko som helst, er ein, mildt sagt, over middagshøgda. Eit eller anna mål i livet eller berre i kvardagen kjem i alle høve godt med, skal ein få noko gjort. Har ein tenkt at ein ikkje skal gjera noko i det heile, er no det eit slags mål, det også, men eit lysande fyrtårn for eksistensen kan det knapt kallast.

I romanen Til fyret av Virginia Woolf, no nyomsett til nynorsk av Brit Bildøen og publisert i den storarta klassikarserien frå Skald Forlag, er det seks år gamle James Ramsay som gjerne vil til eit fyrtårn ein stad utanfor øya Skye i Hebridane. Han har alt no eit mål i livet, eit fyrtårn, dit vil han. Mor hans, fru Ramsay, seier at det kanskje kan verta noko av i morgon, medan herr Ramsay straks slår fast at det ikkje vert lagleg vêr, noko som får unge James til å kjenna eit glødande hat mot faren.

Refleksjonar

Familien Ramsay ferierer med andre på Skye, og romanen handlar stort sett om refleksjonar og assosiasjonar fleire av desse personane gjer seg, om seg sjølv, om ulike aspekt ved verda, og om kvarandre. Dette gjeld første og siste bolk av boka, der tida mest står stille. Men i den midtre delen rasar tida av stad, og perspektivet, som elles har hoppa frå hovud til hovud, ligg no dels hjå det tomme feriehuset i storm og vinter, og på ein måte just hjå tida, som utan kjensler skiplar alle menneskelege voner, seint eller snart, medan me i stutte bulletinar får høyra at den eine etter den andre av hovudpersonane er død. Frå første til tredje delen går det ti år, og turen til fyret vert det endeleg noko av, for somme av dei attlevande.

Dette er ein forvitneleg roman som med stort kunstnarleg medvit skildrar menneskesinnet som dynamiske og omskiftelege landskap. Kvar person har mange tankar i hovudet samstundes, og alle gruvlar på sitt. Fru Ramsay er mellom mykje anna oppteken av at middagen skal verta vellukka, medan den egosentriske filosofen herr Ramsay ottast at livsverket hans, bøkene han har skrive, ikkje vil stå seg for eller i æva. Han visualiserer ein mogleg karrierestig som reisa frå A til Z, og han meiner at han har nådd fram til Q. Men korleis kjem ein seg til R? Han finn diverre ikkje noko quick response (som er det QR står for i dag) på det spørsmålet, men han er no sysselsett.

Vakkert språk

Språket i del éin og del tre er vakkert utpensla, detaljrikt og kontemplativt, kort og godt teknisk briljant skrivekunst, men ved den uhyggjelege dynamikken i andre delen får romanen tilført noko meir, eit blikk frå utsida som brutalt konstaterande syner oss kor uviktig det er, alt dette som personane i boka fyller tankane med. Slik går tida framom, utanom, bort og vidare utan stopp, og lesaren får kan hende ein glimt av ei framtidig øydemark, der alt som er storveges no, er sletta or alle minne.

Lesaren vert iallfall påverka av stilen i boka, men kjenner heldigvis att seg sjølv i heilt private assosiasjonar, som når herr Ramsay på veg til fyret mumlar nokre verseliner som får somme – eg nemner ikkje namn – til å minnast det einaste kjende fragmentet frå meisterverket Den sorgfulle sjømann av den amerikanske poeten Donald Duck: «O skjenk meg en grav i det isgrønne hav, la bølgene kvele min gråt!» Det kjem vel ikkje frå Virginia Woolf? Kor som er står Til fyret til laud, og vel så det, i denne nye omsetjinga av Brit Bildøen.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Språket i del éin og del tre er kort og godt teknisk briljant skrivekunst.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis