Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

I tjukt og tynt

Trass i nokre humpar er debutanten Kjersti Bergersen på rett veg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kjersti Bergersen er utdanna psykolog og arbeider som forlagsredaktør.

Kjersti Bergersen er utdanna psykolog og arbeider som forlagsredaktør.

Foto: Oda Berby

Kjersti Bergersen er utdanna psykolog og arbeider som forlagsredaktør.

Kjersti Bergersen er utdanna psykolog og arbeider som forlagsredaktør.

Foto: Oda Berby

3655
20230106
3655
20230106

Noveller

Kjersti Bergersen:

Palliasjon

Aschehoug

Før eller sidan hamnar mange av oss hos psykologen. Hos debutanten Kjersti Bergersen startar vi der. I den første av åtte noveller i samlinga Palliasjon er vi på innsida av hovudet til ei kvinne som ligg eit hestehovud føre psykologen i sjølvransaking, og i ransaking av psykologen sjølv. Sidan skal vi titte inn novellevindauget til ei dødssjuk kvinne, til par i ulik grad av samhald og lausriving, til rolla barn kan spele i t, anten ein har dei eller ikkje, og til små og store kriser og livsval.

Eg må med ein gong seie at eg ikkje blei heilt overtydd i møte med opningsnovella. Det er noko oppbrukt over dette med utstrekt sjølvmedvit hos psykologen. Eg synest heller ikkje denne teksten fortel meg mykje, anna enn å by på ein ganske pressa orkidémetafor. Så kjem det seg utover i samlinga, og i den siste novella, «Ariel», som eg ikkje kan seie noko om av fare for å røpe sentrale vendingar, har Bergersen mi fulle merksemd.

Utsnitt frå røyndomen

Forfattaren skriv knapt og nøkternt, nokre av tekstane er små kammerspel: utsnitt frå røyndomen. Det er fint skildra når kvinna på palliativ avdeling ser ut av vindauget på ei dramatisk hending med ei mor og ein son. I «Trappevask» dirrar det i ein spent streng mellom ein mann og ei kvinne. Det er elegant når det i Den usynlige mannen sakte, men sikkert demrar for oss kva som bur i hovudpersonen Thomas, som er blitt forlaten av kona.

Men sjølv om eg kjem om bord etter kvart, er det ting som skurrar undervegs, beklagar at eg hoppar tilbake til nedovertommelen akkurat når de trudde eg var ferdig med det. Det eine er at eg av og til saknar ei meir litterær løysing på situasjonar. På ein stad i opningsnovella, hos psykologen, ønsker eg meg for eksempel meir show, don’t tell: «Han tillater seg å smile, kjenner meg godt nok nå til å vite at jeg har selvironi. Det vil si, jeg er i stand til å pakke selvforakten min inn i humor, sånn at den blir sosialt akseptabel.» Dette er jo svært pratete, og overforklarande, til novelle å vere. Då er det meir spennande når det i same teksten finst ein observasjon frå kvinna over psykologen: «Han lener seg fremover, det er avslørende, han tror vi nærmer oss et avgjørende øyeblikk.» Om eg aldri så mykje er lei av kløktige psykolog-avsløringar frå pasientar.

Det andre er at ein kunne gått ein runde til med språket. Det verkar unødvendig å ty til klisjear som: «Grønne trær virker som noe helt uoppnåelig, som å vinne i lotto.» Av og til kjennest også bildebruken tafatt utført: «Utenfor vinduet har himmelen samme farge som lettmelk.» Andre gongar er ordstablinga klønete: «Så spennende det fikk meg til å føle meg.»

Naserynking tipp topp

Sjølv om eg meiner dette er gyldige innvendingar, er det påpeikingar i ein elles lovande debut. Etter kvart som eg les, blir eg meir opptatt av det tilsynelatande trivielle, men mangfaldige, menneskelege universet Bergersen teiknar opp. I novella «Ung» rynkar eg på nasen over kvinna som mister interessa for mannen fordi han begynner å sjå gammal ut, eg tenker: Det er jo uhøyrt! Ja, det er det, og derfor forsvarer det sin plass i litteraturen. Vi er ikkje betre, alltid, kanskje, det er berre å skamme seg.

Eg trur Bergersen vil ha mykje å fare med i framtida, særleg om ho «tar i» litt meir, som ho gjer i den siste novella. Når eg uunngåeleg visualiserer mi eiga lesaroppleving, ser eg den første novella som litt flat, og den siste som spent opp over ein brei horisont. Vertikal er ho òg.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Noveller

Kjersti Bergersen:

Palliasjon

Aschehoug

Før eller sidan hamnar mange av oss hos psykologen. Hos debutanten Kjersti Bergersen startar vi der. I den første av åtte noveller i samlinga Palliasjon er vi på innsida av hovudet til ei kvinne som ligg eit hestehovud føre psykologen i sjølvransaking, og i ransaking av psykologen sjølv. Sidan skal vi titte inn novellevindauget til ei dødssjuk kvinne, til par i ulik grad av samhald og lausriving, til rolla barn kan spele i t, anten ein har dei eller ikkje, og til små og store kriser og livsval.

Eg må med ein gong seie at eg ikkje blei heilt overtydd i møte med opningsnovella. Det er noko oppbrukt over dette med utstrekt sjølvmedvit hos psykologen. Eg synest heller ikkje denne teksten fortel meg mykje, anna enn å by på ein ganske pressa orkidémetafor. Så kjem det seg utover i samlinga, og i den siste novella, «Ariel», som eg ikkje kan seie noko om av fare for å røpe sentrale vendingar, har Bergersen mi fulle merksemd.

Utsnitt frå røyndomen

Forfattaren skriv knapt og nøkternt, nokre av tekstane er små kammerspel: utsnitt frå røyndomen. Det er fint skildra når kvinna på palliativ avdeling ser ut av vindauget på ei dramatisk hending med ei mor og ein son. I «Trappevask» dirrar det i ein spent streng mellom ein mann og ei kvinne. Det er elegant når det i Den usynlige mannen sakte, men sikkert demrar for oss kva som bur i hovudpersonen Thomas, som er blitt forlaten av kona.

Men sjølv om eg kjem om bord etter kvart, er det ting som skurrar undervegs, beklagar at eg hoppar tilbake til nedovertommelen akkurat når de trudde eg var ferdig med det. Det eine er at eg av og til saknar ei meir litterær løysing på situasjonar. På ein stad i opningsnovella, hos psykologen, ønsker eg meg for eksempel meir show, don’t tell: «Han tillater seg å smile, kjenner meg godt nok nå til å vite at jeg har selvironi. Det vil si, jeg er i stand til å pakke selvforakten min inn i humor, sånn at den blir sosialt akseptabel.» Dette er jo svært pratete, og overforklarande, til novelle å vere. Då er det meir spennande når det i same teksten finst ein observasjon frå kvinna over psykologen: «Han lener seg fremover, det er avslørende, han tror vi nærmer oss et avgjørende øyeblikk.» Om eg aldri så mykje er lei av kløktige psykolog-avsløringar frå pasientar.

Det andre er at ein kunne gått ein runde til med språket. Det verkar unødvendig å ty til klisjear som: «Grønne trær virker som noe helt uoppnåelig, som å vinne i lotto.» Av og til kjennest også bildebruken tafatt utført: «Utenfor vinduet har himmelen samme farge som lettmelk.» Andre gongar er ordstablinga klønete: «Så spennende det fikk meg til å føle meg.»

Naserynking tipp topp

Sjølv om eg meiner dette er gyldige innvendingar, er det påpeikingar i ein elles lovande debut. Etter kvart som eg les, blir eg meir opptatt av det tilsynelatande trivielle, men mangfaldige, menneskelege universet Bergersen teiknar opp. I novella «Ung» rynkar eg på nasen over kvinna som mister interessa for mannen fordi han begynner å sjå gammal ut, eg tenker: Det er jo uhøyrt! Ja, det er det, og derfor forsvarer det sin plass i litteraturen. Vi er ikkje betre, alltid, kanskje, det er berre å skamme seg.

Eg trur Bergersen vil ha mykje å fare med i framtida, særleg om ho «tar i» litt meir, som ho gjer i den siste novella. Når eg uunngåeleg visualiserer mi eiga lesaroppleving, ser eg den første novella som litt flat, og den siste som spent opp over ein brei horisont. Vertikal er ho òg.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis