Kva eit menneske er
Mor forsvinner er ein sterk romandebut om viktige spørsmål og uvisse svar.
Romandebutant Truls Unholt er forleggjar i Teori og praksis forlag.
Foto: Paal Audestad
Roman
Truls Unholt:
Mor forsvinner
Tiden Norsk Forlag
Det menneskelege kan ikkje isolerast som ein einskild eigenskap, og kanskje er det ikkje viktig å finna ein endeleg definisjon. Men når me vert vitne til at ein person vert tappa for alt det som gjorde vedkommande til eit individ for oss, dukkar spørsmål om fenomenet opp av seg sjølv. Det er det Truls Unholt skriv om i debutromanen sin.
Han skriv om mor si, ei eldre kvinne råka av demens, og han skriv om seg sjølv, ein vaksen mann som forsøker å forstå sjukdomen hennar. I dette arbeidet stiller han sterkt, for han har store mentale ressursar, både som forfattar og romanfigur. Det er truleg difor han skriv boka meir som essay enn som roman. Han diktar ikkje, i alle høve ikkje på anna vis enn slik me alle gjer, utan å tenkja på det som dikting, i tolkinga av dei andre i verda. Såleis presenterer han i dette verket skarpe tankar om folk han observerer, og han meiner han veit kvar dei skal plasserast.
Godt orientert
Mor forsvinner er ei uvanleg debutbok, særleg av di forfattaren er så godt orientert. Han er formmedviten, han har nytta tida si til lesing, og han forstår det han har lese. Han resonnerer framifrå om nær sagt alt mellom himmel og jord, og nokre gonger verkar assosiasjonane til og frå det sentrale temaet ein tanke konstruerte. Boka fungerer dermed på to plan, ho er god som essayistikk når forfattaren har resonnert seg langt inn i monologar om samfunnsfenomen som ikkje har mykje med saka å gjera, og god som roman i dei til dels gripande scenene med mora, som ikkje forstår sin eigen situasjon. Der dei essayistiske avsnitta er drøftingar om mennesket som fell frå sin eigen identitet, er me framleis i romanen, og der er Unholt aller best. Når han drøftar andre emne, med like stor innsikt og godt vokabular, hender det stundom at lesaren undrar seg litt over den skråsikre presentasjonen av premissane, som når Unholt ser ut til å meina at mange kastar seg på bølgja av saker det er populært å engasjera seg i, av di dei har dårleg samvit for noko dei ikkje har skuld i. Det kan ein ikkje vita, for ein kan til tider få ein lei mistanke om at somme har slik rettferdssans at dei er viljuge til å kjempa for rettane til grupper dei ikkje høyrer til i.
Ambisiøst
Unholt allierer seg med store namn, men det er ikkje tom namnedryping, han nyttar verk frå vitskap og litteratur som fundament for prosjektet sitt. Det er ambisiøst gjort og tenkt, men den som vil ta han på anna enn at han byter om støpsel og stikkontakt, og skriv prosjektere i staden for projisere, lyt kvessa pennen godt, om dei då ikkje vil gå inn i drøftingar av slike emne som til dømes om avfortryllinga av verda har tappa dei store forteljingane for meining eller ikkje. Ulikt Unholt forstår eg det slik at det var den absolutte meininga som vart borte, medan ho no vert forsøkt prova ved påvising av dei relative. Men det er no berre mi meining. Den er forresten absolutt relativ, men relativt absolutt.
Kor som er har Unholt her levert eit stykke velskriven og interessant litteratur om dei store spørsmåla og dei uvisse svara, og han syner seg som eit tenkjande individ med imponerande kompetanse, og det gjer ikkje boka dårlegare at lesaren får ei kjensle av at denne framsyninga av evner og intelligens har vore nesten like viktig for forfattaren som skildring av eit menneske som forsvinn i ei endelaus skodde av forvirring og einsemd.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Truls Unholt:
Mor forsvinner
Tiden Norsk Forlag
Det menneskelege kan ikkje isolerast som ein einskild eigenskap, og kanskje er det ikkje viktig å finna ein endeleg definisjon. Men når me vert vitne til at ein person vert tappa for alt det som gjorde vedkommande til eit individ for oss, dukkar spørsmål om fenomenet opp av seg sjølv. Det er det Truls Unholt skriv om i debutromanen sin.
Han skriv om mor si, ei eldre kvinne råka av demens, og han skriv om seg sjølv, ein vaksen mann som forsøker å forstå sjukdomen hennar. I dette arbeidet stiller han sterkt, for han har store mentale ressursar, både som forfattar og romanfigur. Det er truleg difor han skriv boka meir som essay enn som roman. Han diktar ikkje, i alle høve ikkje på anna vis enn slik me alle gjer, utan å tenkja på det som dikting, i tolkinga av dei andre i verda. Såleis presenterer han i dette verket skarpe tankar om folk han observerer, og han meiner han veit kvar dei skal plasserast.
Godt orientert
Mor forsvinner er ei uvanleg debutbok, særleg av di forfattaren er så godt orientert. Han er formmedviten, han har nytta tida si til lesing, og han forstår det han har lese. Han resonnerer framifrå om nær sagt alt mellom himmel og jord, og nokre gonger verkar assosiasjonane til og frå det sentrale temaet ein tanke konstruerte. Boka fungerer dermed på to plan, ho er god som essayistikk når forfattaren har resonnert seg langt inn i monologar om samfunnsfenomen som ikkje har mykje med saka å gjera, og god som roman i dei til dels gripande scenene med mora, som ikkje forstår sin eigen situasjon. Der dei essayistiske avsnitta er drøftingar om mennesket som fell frå sin eigen identitet, er me framleis i romanen, og der er Unholt aller best. Når han drøftar andre emne, med like stor innsikt og godt vokabular, hender det stundom at lesaren undrar seg litt over den skråsikre presentasjonen av premissane, som når Unholt ser ut til å meina at mange kastar seg på bølgja av saker det er populært å engasjera seg i, av di dei har dårleg samvit for noko dei ikkje har skuld i. Det kan ein ikkje vita, for ein kan til tider få ein lei mistanke om at somme har slik rettferdssans at dei er viljuge til å kjempa for rettane til grupper dei ikkje høyrer til i.
Ambisiøst
Unholt allierer seg med store namn, men det er ikkje tom namnedryping, han nyttar verk frå vitskap og litteratur som fundament for prosjektet sitt. Det er ambisiøst gjort og tenkt, men den som vil ta han på anna enn at han byter om støpsel og stikkontakt, og skriv prosjektere i staden for projisere, lyt kvessa pennen godt, om dei då ikkje vil gå inn i drøftingar av slike emne som til dømes om avfortryllinga av verda har tappa dei store forteljingane for meining eller ikkje. Ulikt Unholt forstår eg det slik at det var den absolutte meininga som vart borte, medan ho no vert forsøkt prova ved påvising av dei relative. Men det er no berre mi meining. Den er forresten absolutt relativ, men relativt absolutt.
Kor som er har Unholt her levert eit stykke velskriven og interessant litteratur om dei store spørsmåla og dei uvisse svara, og han syner seg som eit tenkjande individ med imponerande kompetanse, og det gjer ikkje boka dårlegare at lesaren får ei kjensle av at denne framsyninga av evner og intelligens har vore nesten like viktig for forfattaren som skildring av eit menneske som forsvinn i ei endelaus skodde av forvirring og einsemd.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Dette er ei uvanleg debutbok, særleg av di forfattaren er så godt orientert.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida