Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Mennesket som språk

Claussen gir oss interessant skrivekunst med lite dikting og endå mindre diktat.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Morten Claussen syner det store repertoaret sitt.

Morten Claussen syner det store repertoaret sitt.

Foto: Bokvennen Forlag

Morten Claussen syner det store repertoaret sitt.

Morten Claussen syner det store repertoaret sitt.

Foto: Bokvennen Forlag

3675
20171027
3675
20171027

Forteljingar

Morten Claussen:

Aldri oppgitt

Bokvennen Forlag

Etter å ha lese samlinga Aldri oppgitt av Morten Claussen sit eg att med ei oppleving av å ha vore på ei utstilling av abstrakt kunst der forklaringane til kuratoren drukna i musikken av samtidskomponist Rabaldrian Schrammel. Ein har fått mange einskildinntrykk, men ein treng tid for seg sjølv før samanheng og meining formar seg.

To bolkar

Boka er delt i to bolkar. Om den første no og då kjem nær sjangernemninga «fortellinger», gjer den andre det slett ikkje, av di han for det meste berre er dialog, ofte utan at dei samtalande har namn. I den første delen syner Claussen det store repertoaret sitt i tekstar som både imiterer og siterer verk frå verdslitteraturen. Her finn ein litt Kafka, men også, overraskande nok, Stendahl, litt Balzac og litt Proust, ein smak av Shakespeare, og sikkert mykje anna som gjekk meg hus forbi. Her er også tekstar med såkalla loops og skiftande identitet og synsvinkel, slik ein finn det til dømes i filmar av David Lynch, og settinga kan vera kor som helst, når som helst og med kven som helst i hovudrolla, med tema som skiftar frå vegbygging i Kina i ei novelle, til George W. Bush som skriv på avskilstalen sin i ei anna. Av desse tekstene vart eg mest interessert i ein som handlar om ein offentleg skrivar, ein Notarius Publicus, ein kontor-Sisyfos som lagar avskrift av uendelege mengder dokument. Fortida hans veit me lite om, men framtida ser ut til å vera eit framhald av det noverande, utan brigde av noko slag. Det går tydeleg fram av teksten at arbeidet hans er fullstendig meiningslaust.

I dei mange dialogane, som verkeleg berre er samtaler, kan ein no og då, og alltid indirekte, skimta omgjevnader og relasjonar, til dømes ein son som samtaler med ein far som bur på ein aldersheim; i bakgrunnen sender radioen eit høyrespel om Zarathustra, sonen vil høyra på, faren ser berre verda med utgangspunkt i seg sjølv. Gamle folk, altså! Dei må berre skjerpa seg!

Prosaisk

Nokre gonger er samtalen prosaisk med utgangspunkt i små og store hendingar, til dømes ein skitur som ikkje enda godt, og sjølv om dei samtalande i det minste ved eitt høve kan sjå ut til å vera Allhærs Gud og den einborne son hans, er det elles slik at dialogane samla kan gje eit bilete av ein familie, og det ein av det pratsame slaget. Her finst ikkje skildring utanom replikkane. Dei som uttaler seg, har oftast ikkje andre eigenskapar enn talen, me får ingen opplysningar utanom dei som kjem fram i meiningsutvekslingane. Då oppdagar lesaren at det heller ikkje er naudsynt med meir, for mennesket ovrar seg i språket, og sjølv når dei som bablar i veg om alt mogleg, liknar kvarandre i ordval og uttrykksmåte, slik at dei ikkje alltid kan identifiserast ved ein tydeleg idiolekt, har dei i det minste kvar sin synsvinkel. Sagt på ein annan måte: Ein får ikkje inntrykk av at dei er samde. Då er det enno litt liv i dei, for, som Lyndon B. Johnson sa: Når to personar er samde i alt, er det berre éin av dei som tenkjer.

Dialogane er tidt underhaldande, med sitat frå både Bibelen og Dusteforbundet, og ein replikk som dette: «Milde Moses, man skal leve så ingen griner når man dør». Men Claussen diktar nesten ikkje, og dikterer aldri. Såleis får lesaren både ansvar og fridom til å dikta sjølv, og dermed kan nok forfattaren skyta ein kvit pinn etter populariteten, i våre fjordlandstider der maten helst skal vera ferdig melta før du et han.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Forteljingar

Morten Claussen:

Aldri oppgitt

Bokvennen Forlag

Etter å ha lese samlinga Aldri oppgitt av Morten Claussen sit eg att med ei oppleving av å ha vore på ei utstilling av abstrakt kunst der forklaringane til kuratoren drukna i musikken av samtidskomponist Rabaldrian Schrammel. Ein har fått mange einskildinntrykk, men ein treng tid for seg sjølv før samanheng og meining formar seg.

To bolkar

Boka er delt i to bolkar. Om den første no og då kjem nær sjangernemninga «fortellinger», gjer den andre det slett ikkje, av di han for det meste berre er dialog, ofte utan at dei samtalande har namn. I den første delen syner Claussen det store repertoaret sitt i tekstar som både imiterer og siterer verk frå verdslitteraturen. Her finn ein litt Kafka, men også, overraskande nok, Stendahl, litt Balzac og litt Proust, ein smak av Shakespeare, og sikkert mykje anna som gjekk meg hus forbi. Her er også tekstar med såkalla loops og skiftande identitet og synsvinkel, slik ein finn det til dømes i filmar av David Lynch, og settinga kan vera kor som helst, når som helst og med kven som helst i hovudrolla, med tema som skiftar frå vegbygging i Kina i ei novelle, til George W. Bush som skriv på avskilstalen sin i ei anna. Av desse tekstene vart eg mest interessert i ein som handlar om ein offentleg skrivar, ein Notarius Publicus, ein kontor-Sisyfos som lagar avskrift av uendelege mengder dokument. Fortida hans veit me lite om, men framtida ser ut til å vera eit framhald av det noverande, utan brigde av noko slag. Det går tydeleg fram av teksten at arbeidet hans er fullstendig meiningslaust.

I dei mange dialogane, som verkeleg berre er samtaler, kan ein no og då, og alltid indirekte, skimta omgjevnader og relasjonar, til dømes ein son som samtaler med ein far som bur på ein aldersheim; i bakgrunnen sender radioen eit høyrespel om Zarathustra, sonen vil høyra på, faren ser berre verda med utgangspunkt i seg sjølv. Gamle folk, altså! Dei må berre skjerpa seg!

Prosaisk

Nokre gonger er samtalen prosaisk med utgangspunkt i små og store hendingar, til dømes ein skitur som ikkje enda godt, og sjølv om dei samtalande i det minste ved eitt høve kan sjå ut til å vera Allhærs Gud og den einborne son hans, er det elles slik at dialogane samla kan gje eit bilete av ein familie, og det ein av det pratsame slaget. Her finst ikkje skildring utanom replikkane. Dei som uttaler seg, har oftast ikkje andre eigenskapar enn talen, me får ingen opplysningar utanom dei som kjem fram i meiningsutvekslingane. Då oppdagar lesaren at det heller ikkje er naudsynt med meir, for mennesket ovrar seg i språket, og sjølv når dei som bablar i veg om alt mogleg, liknar kvarandre i ordval og uttrykksmåte, slik at dei ikkje alltid kan identifiserast ved ein tydeleg idiolekt, har dei i det minste kvar sin synsvinkel. Sagt på ein annan måte: Ein får ikkje inntrykk av at dei er samde. Då er det enno litt liv i dei, for, som Lyndon B. Johnson sa: Når to personar er samde i alt, er det berre éin av dei som tenkjer.

Dialogane er tidt underhaldande, med sitat frå både Bibelen og Dusteforbundet, og ein replikk som dette: «Milde Moses, man skal leve så ingen griner når man dør». Men Claussen diktar nesten ikkje, og dikterer aldri. Såleis får lesaren både ansvar og fridom til å dikta sjølv, og dermed kan nok forfattaren skyta ein kvit pinn etter populariteten, i våre fjordlandstider der maten helst skal vera ferdig melta før du et han.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dei som uttaler seg, har oftast ikkje andre eigenskapar enn talen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis