Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Når stjerner eksploderer

Jan Kjærstad har skrive ein referansespekka roman.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jan Kjærstad har skrive ei hyllest til vanlege fedrar, som kan hende ikkje er så vanlege som ein trur, skriv forlaget.

Jan Kjærstad har skrive ei hyllest til vanlege fedrar, som kan hende ikkje er så vanlege som ein trur, skriv forlaget.

Foto: Mette Solberg Fjeldheim

Jan Kjærstad har skrive ei hyllest til vanlege fedrar, som kan hende ikkje er så vanlege som ein trur, skriv forlaget.

Jan Kjærstad har skrive ei hyllest til vanlege fedrar, som kan hende ikkje er så vanlege som ein trur, skriv forlaget.

Foto: Mette Solberg Fjeldheim

3658
20191018
3658
20191018

Roman

Jan Kjærstad:

Mr. Woolf

Aschehoug

På sakprosafestivalen på Litteraturhuset i Oslo 12. oktober i år heldt den danske forfattaren Carsten Jensen eit foredrag om kor destruktivt det antroposentriske (menneskesentrerte) leveviset vårt er. Jensen har lite tru på at teknologi og kunstig intelligens skal løyse problema. Slike aktuelle spørsmål ligg nok i underteksten i Kjærstads nyaste roman. Hovudpersonen sit nemleg i Genève med utsikt til Cern, Den europeiske organisasjonen for kjernefysisk forsking, og staden der verdsveven blei skapt.

På overflata er boka ein sprenglærd underhaldningsroman med islett av asiatiske gangsterfilmar. I kjend stil har Jan Kjærstad konstruert ei sinnrik soge om sonen til ein leiketøyshandlar som blir nobelprisvinnar i fysikk. Mr. Wolf er mellom anna ein verkeleg restaurant i Hongkong, byen der mykje av handlinga i romanen går føre seg. Namnet er berre éin av eit sant mylder av referansar i boka. Leik er eit sentralt motiv, både fysiske leiketøy for barn og forteljing og språk som leik med ord. Leik og alvor er ikkje motsetnader i Kjærstads univers. Aller mest leikar forfattaren seg med alle referansane sine, ein leik denne lesaren går lei av.

Lost in Hong Kong

William Abelson, nobelprisvinnaren, er i Sveits med biografen sin for å utdjupe og utfylle vesentlege samanhengar frå livssoga si. Det er rammeforteljinga rundt ei handling som hoppar fram og tilbake i tid, i små og store sprang. William er ikkje nokon sympatisk figur, han opptrer sjølvgod og arrogant i samtale med biografen, ei samtale der vi berre får servert Williams replikkar. Han har levd eit brokete liv, som ung fekk han problem med narkotika og blei redda av systera. Liz og William var nær knytte til kvarandre som barn, blei morlause midt i barndomen, men har lite kontakt som vaksne. Liz forsvinn, og det er faren som sender William av garde til Hongkong for å finne henne. I den austlege metropolen hender mangt merkeleg og underleg med og rundt William.

Først heilt mot slutten finn han Liz, ei kvinne som for lengst har fått mytiske dimensjonar gjennom det idealiserte blikket til veslebroren. Kjærstad er god til å skrive fram sære og originale detaljar for å definere ein karakter. Likevel blir ikkje personane heilt verkelege for oss i dette mylderet, og fleire av karaktertrekka grensar mot det overnaturlege.

Mørk materie

Å problematisere biografien som sjanger er eit velkjent Kjærstad-motiv. Korleis heng ting saman i eit liv, er det nokon samanheng i det heile? I årets roman er dette også knytt til Williams undring over faren, som sonen etter kvart skjønar at han slett ikkje kjende, og skildringa av faren har den nærleiken og varmen som romanen elles manglar. Eg kan likevel ikkje sjå at Mr. Woolf tilfører denne tematikken så mykje nytt. William seier sjølv ein stad langt uti boka: «Jeg vet ikke hvorfor jeg forteller dette, det har ingenting med saken å gjøre.» Dessverre blir lesinga av boka òg litt slik: heilskapen druknar i alle detaljane.

Først på side 286 greip romanen verkeleg tak i meg, og då var det berre om lag 30 sider att. Som skyskraparane i Hongkong har Kjærstads forteljing mykje skinande og imponerande overflate. Men så mykje «fleksing» av høgtflygande faktakunnskap og fikse grep reduserer djupna i historia, og ikkje minst alvoret Kjærstad truleg ønskjer å formidle.

For kva skjer når ei stjerne eksploderer? I verste fall tyder det slutten for alt liv på kloten vår.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Jan Kjærstad:

Mr. Woolf

Aschehoug

På sakprosafestivalen på Litteraturhuset i Oslo 12. oktober i år heldt den danske forfattaren Carsten Jensen eit foredrag om kor destruktivt det antroposentriske (menneskesentrerte) leveviset vårt er. Jensen har lite tru på at teknologi og kunstig intelligens skal løyse problema. Slike aktuelle spørsmål ligg nok i underteksten i Kjærstads nyaste roman. Hovudpersonen sit nemleg i Genève med utsikt til Cern, Den europeiske organisasjonen for kjernefysisk forsking, og staden der verdsveven blei skapt.

På overflata er boka ein sprenglærd underhaldningsroman med islett av asiatiske gangsterfilmar. I kjend stil har Jan Kjærstad konstruert ei sinnrik soge om sonen til ein leiketøyshandlar som blir nobelprisvinnar i fysikk. Mr. Wolf er mellom anna ein verkeleg restaurant i Hongkong, byen der mykje av handlinga i romanen går føre seg. Namnet er berre éin av eit sant mylder av referansar i boka. Leik er eit sentralt motiv, både fysiske leiketøy for barn og forteljing og språk som leik med ord. Leik og alvor er ikkje motsetnader i Kjærstads univers. Aller mest leikar forfattaren seg med alle referansane sine, ein leik denne lesaren går lei av.

Lost in Hong Kong

William Abelson, nobelprisvinnaren, er i Sveits med biografen sin for å utdjupe og utfylle vesentlege samanhengar frå livssoga si. Det er rammeforteljinga rundt ei handling som hoppar fram og tilbake i tid, i små og store sprang. William er ikkje nokon sympatisk figur, han opptrer sjølvgod og arrogant i samtale med biografen, ei samtale der vi berre får servert Williams replikkar. Han har levd eit brokete liv, som ung fekk han problem med narkotika og blei redda av systera. Liz og William var nær knytte til kvarandre som barn, blei morlause midt i barndomen, men har lite kontakt som vaksne. Liz forsvinn, og det er faren som sender William av garde til Hongkong for å finne henne. I den austlege metropolen hender mangt merkeleg og underleg med og rundt William.

Først heilt mot slutten finn han Liz, ei kvinne som for lengst har fått mytiske dimensjonar gjennom det idealiserte blikket til veslebroren. Kjærstad er god til å skrive fram sære og originale detaljar for å definere ein karakter. Likevel blir ikkje personane heilt verkelege for oss i dette mylderet, og fleire av karaktertrekka grensar mot det overnaturlege.

Mørk materie

Å problematisere biografien som sjanger er eit velkjent Kjærstad-motiv. Korleis heng ting saman i eit liv, er det nokon samanheng i det heile? I årets roman er dette også knytt til Williams undring over faren, som sonen etter kvart skjønar at han slett ikkje kjende, og skildringa av faren har den nærleiken og varmen som romanen elles manglar. Eg kan likevel ikkje sjå at Mr. Woolf tilfører denne tematikken så mykje nytt. William seier sjølv ein stad langt uti boka: «Jeg vet ikke hvorfor jeg forteller dette, det har ingenting med saken å gjøre.» Dessverre blir lesinga av boka òg litt slik: heilskapen druknar i alle detaljane.

Først på side 286 greip romanen verkeleg tak i meg, og då var det berre om lag 30 sider att. Som skyskraparane i Hongkong har Kjærstads forteljing mykje skinande og imponerande overflate. Men så mykje «fleksing» av høgtflygande faktakunnskap og fikse grep reduserer djupna i historia, og ikkje minst alvoret Kjærstad truleg ønskjer å formidle.

For kva skjer når ei stjerne eksploderer? I verste fall tyder det slutten for alt liv på kloten vår.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Å problematisere biografien som sjanger er eit velkjent Kjærstad-motiv.

Emneknaggar

Fleire artiklar

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis