Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Resonnementets stormeister

Pål Norheim skreiv lysande tekstar i ein lukkeleg konstellasjon av vidsyn, refleksjon og formuleringsevne.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den andre boka som er utgjeven etter at Pål Norheim døydde brått i fjor, er ei essaysamling.

Den andre boka som er utgjeven etter at Pål Norheim døydde brått i fjor, er ei essaysamling.

Foto: Kolon Forlag

Den andre boka som er utgjeven etter at Pål Norheim døydde brått i fjor, er ei essaysamling.

Den andre boka som er utgjeven etter at Pål Norheim døydde brått i fjor, er ei essaysamling.

Foto: Kolon Forlag

3582
20180921
3582
20180921

Essay

Pål Norheim:

Gutterommet og verden

Kolon Forlag

Daud mun du lite duga, sa dei gamle, som no er daude, men orda deira er framleis dugande. Såleis er det òg med orda til Pål Norheim (1962–2017), i essaysamlinga Gutterommet og verden.

Georg Johannesen skreiv fleire gonger om såkalla gullpennar og at påstanden om at dei skriv så godt, eigentleg tyder på at dei tenkjer så dårleg. Sjølv var han ein kløppar på innleiingar og for slu til å risikera framhald. Pål Norheim tok på si side sjansen på grundige resonnement av ein slik kvalitet at lesaren stundom raudnar i visse om det Henning Hagerup skriv i etterordet: Dette kunne eg aldri ha skrive. For Pål Norheim både skreiv og tenkte godt, med språket som reiskap for tanken, særleg i denne boka, der analysen av samfunn og politikk tidt er temaet, og då vel å merka av det samtidige og dynamiske, ikkje av det som er katalogisert på historisk museum.

Presist

Det Norheim skriv om terrorhandlingane 22. juli 2011, rettssaka etterpå og bakteppet for udåden, er ikkje dementert av åra som har gått. Mange av passasjane er faktisk endå meir presise no enn dei var då Norheim skreiv dei, av di dei no skildrar generelle fenomen som har verknad for alle, medan dei i utgangspunktet var retta mot eitkvart spesifikt som råka særskilde grupper. Til dømes er det han skreiv om samfunnsdebattanten, akademikaren og ordsjongløren med ordensband og medfødd applaus på den ytste høgresida, Niall Ferguson, gyldig for ein armé av disiplar i dag: «Når man iakttar hans fjernsynsopptredener, kan man ikke annet enn beundre hvor virtuost han behersker kunsten å skjule sine egentlige synspunkter bak hypotetiske forbehold han selv ikke et sekund tar alvorlig.»

Optimisme

Her og der kan ein ana ein snev av optimisme hjå Norheim sjølv attom nedslåande drag ved samtida, som det han skriv om ideen om «the self-made man»: «I ettertidens lys må man formode at denne forestillingen – som vektlegger individets tro på seg selv mens den helt og holdent ignorerer historie, samfunn, økonomi og klassebakgrunn – vil fremstå som nokså selsom.» Førebels ser det heller ut til at trua på seg sjølv veks til ortodoksi, ikkje minst av di påstanden har tatt plassen til det etterrettelege argumentet. Sanning er ute, effekt er inne, og lever du etter det prinsippet, kan du i somme krinsar hausta ros for å kalla ein spade for ein spade når du skildrar ein hjulvisp.

Tittelteksten, som Norheim skreiv i 2012, kastar meir lys over ugjerningsmannen frå 22. juli og trollnettverket han høyrde til i via guteromsterminalen, enn det rettssaka same året gjorde. Mellom anna i konklusjonen, der han ser det paradokset terroristen ikkje såg i spegelen, på grunn av bjelken i auga: «Mannen på gutterommet, som drømte om å gjenopprette nasjonalstaten som monokulturelt uttrykk for en stolt stamme, har i årevis sittet og klippet ut og limt sammen kulturelt heterogene elementer – med eksotiske, multikulturelle collager som sluttprodukt.»

Det einaste eg kan ta Norheim på i denne samlinga, er at han to gonger siterer Apollinaires definisjon av surrealismen utan å nemna at definisjonen er eit sitat frå Maldorors sanger av Lautréamont (eigentleg Isidore Ducasse), og det er for ubetydeleg til å gje minuspoeng. Boka, den andre posthume utgjevinga til Pål Norheim, er kort og godt eit høgdepunkt i bokhausten.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Essay

Pål Norheim:

Gutterommet og verden

Kolon Forlag

Daud mun du lite duga, sa dei gamle, som no er daude, men orda deira er framleis dugande. Såleis er det òg med orda til Pål Norheim (1962–2017), i essaysamlinga Gutterommet og verden.

Georg Johannesen skreiv fleire gonger om såkalla gullpennar og at påstanden om at dei skriv så godt, eigentleg tyder på at dei tenkjer så dårleg. Sjølv var han ein kløppar på innleiingar og for slu til å risikera framhald. Pål Norheim tok på si side sjansen på grundige resonnement av ein slik kvalitet at lesaren stundom raudnar i visse om det Henning Hagerup skriv i etterordet: Dette kunne eg aldri ha skrive. For Pål Norheim både skreiv og tenkte godt, med språket som reiskap for tanken, særleg i denne boka, der analysen av samfunn og politikk tidt er temaet, og då vel å merka av det samtidige og dynamiske, ikkje av det som er katalogisert på historisk museum.

Presist

Det Norheim skriv om terrorhandlingane 22. juli 2011, rettssaka etterpå og bakteppet for udåden, er ikkje dementert av åra som har gått. Mange av passasjane er faktisk endå meir presise no enn dei var då Norheim skreiv dei, av di dei no skildrar generelle fenomen som har verknad for alle, medan dei i utgangspunktet var retta mot eitkvart spesifikt som råka særskilde grupper. Til dømes er det han skreiv om samfunnsdebattanten, akademikaren og ordsjongløren med ordensband og medfødd applaus på den ytste høgresida, Niall Ferguson, gyldig for ein armé av disiplar i dag: «Når man iakttar hans fjernsynsopptredener, kan man ikke annet enn beundre hvor virtuost han behersker kunsten å skjule sine egentlige synspunkter bak hypotetiske forbehold han selv ikke et sekund tar alvorlig.»

Optimisme

Her og der kan ein ana ein snev av optimisme hjå Norheim sjølv attom nedslåande drag ved samtida, som det han skriv om ideen om «the self-made man»: «I ettertidens lys må man formode at denne forestillingen – som vektlegger individets tro på seg selv mens den helt og holdent ignorerer historie, samfunn, økonomi og klassebakgrunn – vil fremstå som nokså selsom.» Førebels ser det heller ut til at trua på seg sjølv veks til ortodoksi, ikkje minst av di påstanden har tatt plassen til det etterrettelege argumentet. Sanning er ute, effekt er inne, og lever du etter det prinsippet, kan du i somme krinsar hausta ros for å kalla ein spade for ein spade når du skildrar ein hjulvisp.

Tittelteksten, som Norheim skreiv i 2012, kastar meir lys over ugjerningsmannen frå 22. juli og trollnettverket han høyrde til i via guteromsterminalen, enn det rettssaka same året gjorde. Mellom anna i konklusjonen, der han ser det paradokset terroristen ikkje såg i spegelen, på grunn av bjelken i auga: «Mannen på gutterommet, som drømte om å gjenopprette nasjonalstaten som monokulturelt uttrykk for en stolt stamme, har i årevis sittet og klippet ut og limt sammen kulturelt heterogene elementer – med eksotiske, multikulturelle collager som sluttprodukt.»

Det einaste eg kan ta Norheim på i denne samlinga, er at han to gonger siterer Apollinaires definisjon av surrealismen utan å nemna at definisjonen er eit sitat frå Maldorors sanger av Lautréamont (eigentleg Isidore Ducasse), og det er for ubetydeleg til å gje minuspoeng. Boka, den andre posthume utgjevinga til Pål Norheim, er kort og godt eit høgdepunkt i bokhausten.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Boka er kort og godt eit høgdepunkt i bok-
hausten.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis