Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Saknar ei dør på gløtt

Eg kan sjå ei spennande historie i Magnus Grova Søilens debutroman, men eg kan ikkje riktig kjenne henne.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Magnus Grova Søilen debuterer som romanforfattar, men har gjeve ut fire diktsamlingar etter debuten i 2009.

Magnus Grova Søilen debuterer som romanforfattar, men har gjeve ut fire diktsamlingar etter debuten i 2009.

Foto Eirik Apeland / Tiden

Magnus Grova Søilen debuterer som romanforfattar, men har gjeve ut fire diktsamlingar etter debuten i 2009.

Magnus Grova Søilen debuterer som romanforfattar, men har gjeve ut fire diktsamlingar etter debuten i 2009.

Foto Eirik Apeland / Tiden

3458
20190329
3458
20190329

Roman

Magnus Grova
Søilen:

Flaskeladden i Eskimopolis

Tiden

Eg byrjar å klø meg i hovudet alt i møtet med tittelen på Magnus Grova Søilens debutroman. Flaskeladden i Eskimopolis – kva er det meininga eg skal tenkje om det? Eg får ingen assosiasjonar, anna enn dei eventyrlege. Tittelen verkar litt hemmeleg. Eg held fram med å klø meg i hovudet i den første, korte delen av romanen. «HELLvetes fokkings fittofon!» innleier nokre sider med eit forunderleg språk som eigentleg ikkje set meg på sporet av kvar vi skal, sjølv om eg skjønar at det bak alt bråket i teksten handlar om ein gjeldstyngd kar som forsøker å selje ishavsdagboka til farfaren sin til eit forlag. Dei neste dryge 300 sidene høyrer denne fiktive dagboka til, og her er det også vanskeleg å kome forbi språklege støysoner for å finne vilje til å høyre stemma bak: «’Svalbard e’kje Grønland’, vrisset Grenske og kløiet over rekken, tvispyttet lever lenger på bølgen enn varmeminnet fra døren han slamret rakt i synet på meg.» Eg slit med å finne ei dør inn til romanuniverset, ein invitasjon.

Kronikøren på jobb

Den norske ishavsimperialismen er bakgrunnen for ferda, som føregår i 1932 og tar sikte på å etablere norske busetnader på Aust-Grønland. Den nemnde farfaren har tatt hyre på eit skip som kronikør, etter å ha gått på nederlag etter nederlag heime i Bergen. Ikkje får han jobb, han har ingen stad å bu og han er kjend som «Flaskeladden», kjem det fram langt uti boka, fordi han samlar flasker. No observerer og skildrar han reisekameratane, både arbeidarane på golvet og dei arrogante «viterne» (vitskapsfolka). Han skriv om vêr og vind, om hundar, isbjørn og sel og om oppdaginga av eit «utdødd eskimopolis» (eskimolandsby) i ei reisedagbok. Eit kompendium han eigentleg er hyra for å skrive, lèt vente på seg.

Søilen viser kunnskap om politikk, verdssamfunn, samværskultur og språk i 30-åra, etter det mitt avgrensa oppmøte i tidsepoken kan avgjere. Det er òg mogleg at all grisepraten og rasismen er truverdig. «Jeg blir kvalt her inne, se til øieblikkelig å lyde, her er jo som å puste i et ludderskrev!» «Hvem skulle være de ville germanere av i dag? Negre, austral-buskmenn, eskimoer, muhammedanere? Nei, slike evner intet.»

Kjem ikkje innanfor

Problemet er at dagboka, i tillegg til å bere i seg eit språk som er interessant og særeige nok, men òg arkaisk og kantete, ikkje eigentleg har noka framdrift. Dagbokskrivaren skriv om dette og hint, assosierer og hoppar rundt, det meste er springande. Dei andre i mannskapet blir omtala, men blir ikkje særleg interessante som personar, og det er vanskeleg å halde dei frå kvarandre. Vi ser skjemd skipsmat, telting i minus 33 grader, skyting av sjuk hund og kranglar om bord gjennom skrivaren, og berre han og skrivestilen hans. Det er noko utmattande innovervendt over det.

Eg ser ei spennande rammehistorie, ein forfattar som kan arbeide kreativt med språk, og som nok har lagt ned eit betydeleg arbeid i denne forteljinga. Likevel blir eg som lesar svevande rundt teksten utan nokon gong å heilt kome inn i han. Fleire gongar tenkjer eg faktisk på boka som lesaravstøytande. Eg saknar eit grep frå forfattaren, ei retning, som kunne fått meg innanfor.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Magnus Grova
Søilen:

Flaskeladden i Eskimopolis

Tiden

Eg byrjar å klø meg i hovudet alt i møtet med tittelen på Magnus Grova Søilens debutroman. Flaskeladden i Eskimopolis – kva er det meininga eg skal tenkje om det? Eg får ingen assosiasjonar, anna enn dei eventyrlege. Tittelen verkar litt hemmeleg. Eg held fram med å klø meg i hovudet i den første, korte delen av romanen. «HELLvetes fokkings fittofon!» innleier nokre sider med eit forunderleg språk som eigentleg ikkje set meg på sporet av kvar vi skal, sjølv om eg skjønar at det bak alt bråket i teksten handlar om ein gjeldstyngd kar som forsøker å selje ishavsdagboka til farfaren sin til eit forlag. Dei neste dryge 300 sidene høyrer denne fiktive dagboka til, og her er det også vanskeleg å kome forbi språklege støysoner for å finne vilje til å høyre stemma bak: «’Svalbard e’kje Grønland’, vrisset Grenske og kløiet over rekken, tvispyttet lever lenger på bølgen enn varmeminnet fra døren han slamret rakt i synet på meg.» Eg slit med å finne ei dør inn til romanuniverset, ein invitasjon.

Kronikøren på jobb

Den norske ishavsimperialismen er bakgrunnen for ferda, som føregår i 1932 og tar sikte på å etablere norske busetnader på Aust-Grønland. Den nemnde farfaren har tatt hyre på eit skip som kronikør, etter å ha gått på nederlag etter nederlag heime i Bergen. Ikkje får han jobb, han har ingen stad å bu og han er kjend som «Flaskeladden», kjem det fram langt uti boka, fordi han samlar flasker. No observerer og skildrar han reisekameratane, både arbeidarane på golvet og dei arrogante «viterne» (vitskapsfolka). Han skriv om vêr og vind, om hundar, isbjørn og sel og om oppdaginga av eit «utdødd eskimopolis» (eskimolandsby) i ei reisedagbok. Eit kompendium han eigentleg er hyra for å skrive, lèt vente på seg.

Søilen viser kunnskap om politikk, verdssamfunn, samværskultur og språk i 30-åra, etter det mitt avgrensa oppmøte i tidsepoken kan avgjere. Det er òg mogleg at all grisepraten og rasismen er truverdig. «Jeg blir kvalt her inne, se til øieblikkelig å lyde, her er jo som å puste i et ludderskrev!» «Hvem skulle være de ville germanere av i dag? Negre, austral-buskmenn, eskimoer, muhammedanere? Nei, slike evner intet.»

Kjem ikkje innanfor

Problemet er at dagboka, i tillegg til å bere i seg eit språk som er interessant og særeige nok, men òg arkaisk og kantete, ikkje eigentleg har noka framdrift. Dagbokskrivaren skriv om dette og hint, assosierer og hoppar rundt, det meste er springande. Dei andre i mannskapet blir omtala, men blir ikkje særleg interessante som personar, og det er vanskeleg å halde dei frå kvarandre. Vi ser skjemd skipsmat, telting i minus 33 grader, skyting av sjuk hund og kranglar om bord gjennom skrivaren, og berre han og skrivestilen hans. Det er noko utmattande innovervendt over det.

Eg ser ei spennande rammehistorie, ein forfattar som kan arbeide kreativt med språk, og som nok har lagt ned eit betydeleg arbeid i denne forteljinga. Likevel blir eg som lesar svevande rundt teksten utan nokon gong å heilt kome inn i han. Fleire gongar tenkjer eg faktisk på boka som lesaravstøytande. Eg saknar eit grep frå forfattaren, ei retning, som kunne fått meg innanfor.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Problemet er at dagboka ikkje eigentleg har noka framdrift.

Emneknaggar

Fleire artiklar

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis