Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Samtida i våre hender

Cathrine Knudsen skriv tankevekkande om ei framandgjord framtid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
I sin sjette roman tek Cathrine Knudsen lesaren med inn i ei framtid der alle er overvakte.

I sin sjette roman tek Cathrine Knudsen lesaren med inn i ei framtid der alle er overvakte.

Foto: Tommy Ellingsen

I sin sjette roman tek Cathrine Knudsen lesaren med inn i ei framtid der alle er overvakte.

I sin sjette roman tek Cathrine Knudsen lesaren med inn i ei framtid der alle er overvakte.

Foto: Tommy Ellingsen

3418
20201204
3418
20201204

Roman

Cathrine Knudsen:

Kjærlighetsfragmentet

Pelikanen forlag

Ein er berre så gamal som ein kjenner seg, heiter det. I Cathrine Knudsens roman Kjærlighetsfragmentet er ein berre så gamal som ein blir målt til. «Aldersrevisjonen» fortel deg, etter omfattande helsesjekk, kva den biologiske alderen din er. I eit slikt system går det bokstaveleg talt sport i å halde alderen sin nede så lenge ein kan.

Ingen draumar lenger

Vi er i ei framtid som ikkje er langt frå vår tid, men som likevel kjennest lysår unna. Ikkje så mykje fordi menneska går med helselenke kring handleddet som registrerer skritt, temperatur, puls og posisjon, eller fordi det er «wifi og stråling» overalt – dette har sin plass i verda i dag. Men heile barne- og vaksenlivet er no gjennomregulert: Barna lever nokre år i ein «opplæringssimulasjon», der dei får kunnskapar om den gamle verda. Dei kan plasserast på oppvekstgardar, men har ikkje foreldra råd til dette, må dei bu på arbeidshotellet der foreldra arbeider i dei obligatoriske «kjerneåra».

Hovudpersonen Lava arbeider på oppvekstgarden Agro Childhood, der dei gjer sitt beste for å framstå autentisk for barna, men ein skjønar at garden med sin «naturlege produksjon» langt på veg er ei konstruert røynd. Digitale plattformer er einaste inngang til skulen, Lava kan ikkje oppsøke eit menneske med ein viktig beskjed om legetime for dottera. Menneska kan ikkje drøyme lenger, så draumane må arrangerast, mot betaling.

Presist språk

Lava fortel barnebarnet Åse-Lin at då ho sjølv var lita, likte ho å vere med farmora i butikken, som ikkje låg i eit kjøpesenter, men som heitte daglegvare og låg for seg sjølv. Åse-Lin har sjølv aldri vore i ein butikk, ho er vand med å få all mat servert på hotellet.

Sjølv om Lava reflekterer over å stå med ein fot i kvar tid, er ho klar over at også ho er i ferd med å bli framandgjord. Som når aldersrevisjonen gir henne ei kjensle av å bli «personalisert». Ikkje før nokon måler kroppsfunksjonane hennar, har ho ein personlegdom, liksom: «Det er ingen andre som har akkurat min kombinasjon av data.»

Cathrine Knudsen er uhyre presis i skildringa av menneskeleg stordom. Enkelte scener gjer sterkt inntrykk. Ho skriv for eksempel fram som eit lyspunkt for Lava eit møte med ein familie på ein økologisk kafé. Familien imponerer henne fordi dei verkar så sunne, opne og frie, lausrivne frå måle- og vegesamfunnet: «De omgir seg med en rolig glede. En fornøydhet som ikke har noe med selvtilstrekkelighet å gjøre.»

Andre stader kan ein bli slått av kor treffande det ustabile i kjenslelivet er formulert. Som når Lava fortel om korleis kjenslene ikkje er «en bestandig del av meg, de er bare noe som blåser gjennom og inntar meg og overtar meg fullstendig, men etterlater meg like blank når de har reist. (…) som om det var en annen, det må ha vært en annen, jeg skammer meg over å tenke på det, det er som jeg begikk en forbrytelse ved å la dem herje slik med livet, jeg tenker tilbake med undring og skam, ja, skamrødme. Hvordan går det an? Hvor kom de fra? Hvor dro de hen? Hvor er de nå?»

Eg veit ikkje kor dei reiste, men Cathrine Knudsen er her, med sitt forfattarskap, og det er eg glad for.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Cathrine Knudsen:

Kjærlighetsfragmentet

Pelikanen forlag

Ein er berre så gamal som ein kjenner seg, heiter det. I Cathrine Knudsens roman Kjærlighetsfragmentet er ein berre så gamal som ein blir målt til. «Aldersrevisjonen» fortel deg, etter omfattande helsesjekk, kva den biologiske alderen din er. I eit slikt system går det bokstaveleg talt sport i å halde alderen sin nede så lenge ein kan.

Ingen draumar lenger

Vi er i ei framtid som ikkje er langt frå vår tid, men som likevel kjennest lysår unna. Ikkje så mykje fordi menneska går med helselenke kring handleddet som registrerer skritt, temperatur, puls og posisjon, eller fordi det er «wifi og stråling» overalt – dette har sin plass i verda i dag. Men heile barne- og vaksenlivet er no gjennomregulert: Barna lever nokre år i ein «opplæringssimulasjon», der dei får kunnskapar om den gamle verda. Dei kan plasserast på oppvekstgardar, men har ikkje foreldra råd til dette, må dei bu på arbeidshotellet der foreldra arbeider i dei obligatoriske «kjerneåra».

Hovudpersonen Lava arbeider på oppvekstgarden Agro Childhood, der dei gjer sitt beste for å framstå autentisk for barna, men ein skjønar at garden med sin «naturlege produksjon» langt på veg er ei konstruert røynd. Digitale plattformer er einaste inngang til skulen, Lava kan ikkje oppsøke eit menneske med ein viktig beskjed om legetime for dottera. Menneska kan ikkje drøyme lenger, så draumane må arrangerast, mot betaling.

Presist språk

Lava fortel barnebarnet Åse-Lin at då ho sjølv var lita, likte ho å vere med farmora i butikken, som ikkje låg i eit kjøpesenter, men som heitte daglegvare og låg for seg sjølv. Åse-Lin har sjølv aldri vore i ein butikk, ho er vand med å få all mat servert på hotellet.

Sjølv om Lava reflekterer over å stå med ein fot i kvar tid, er ho klar over at også ho er i ferd med å bli framandgjord. Som når aldersrevisjonen gir henne ei kjensle av å bli «personalisert». Ikkje før nokon måler kroppsfunksjonane hennar, har ho ein personlegdom, liksom: «Det er ingen andre som har akkurat min kombinasjon av data.»

Cathrine Knudsen er uhyre presis i skildringa av menneskeleg stordom. Enkelte scener gjer sterkt inntrykk. Ho skriv for eksempel fram som eit lyspunkt for Lava eit møte med ein familie på ein økologisk kafé. Familien imponerer henne fordi dei verkar så sunne, opne og frie, lausrivne frå måle- og vegesamfunnet: «De omgir seg med en rolig glede. En fornøydhet som ikke har noe med selvtilstrekkelighet å gjøre.»

Andre stader kan ein bli slått av kor treffande det ustabile i kjenslelivet er formulert. Som når Lava fortel om korleis kjenslene ikkje er «en bestandig del av meg, de er bare noe som blåser gjennom og inntar meg og overtar meg fullstendig, men etterlater meg like blank når de har reist. (…) som om det var en annen, det må ha vært en annen, jeg skammer meg over å tenke på det, det er som jeg begikk en forbrytelse ved å la dem herje slik med livet, jeg tenker tilbake med undring og skam, ja, skamrødme. Hvordan går det an? Hvor kom de fra? Hvor dro de hen? Hvor er de nå?»

Eg veit ikkje kor dei reiste, men Cathrine Knudsen er her, med sitt forfattarskap, og det er eg glad for.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Cathrine Knudsen er uhyre presis i skildringa av menneskeleg stordom.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis