Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Uromonument

Novellesamlinga er ujamn, men på sitt beste er ho fortreffeleg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jan Grue har skrive fem novellesamlingar så langt.

Jan Grue har skrive fem novellesamlingar så langt.

Foto: Anne Valeur

Jan Grue har skrive fem novellesamlingar så langt.

Jan Grue har skrive fem novellesamlingar så langt.

Foto: Anne Valeur

3377
20191115
3377
20191115

Noveller

Jan Grue:

Uromomenter

Gyldendal

Jan Grue var nominert til Nordisk råds litteraturpris 2019 for «Jeg lever et liv som ligner deres», utgitt i 2018 og som han òg fekk Kritikarprisen for. Grue kunne godt ha blitt nominert til ein pris for teksten «Det fjerde trimesteret» i novellesamlinga Uromomenter òg. Her går Sigrid omkring på overtid etter fødselstermin, ho er tung og lei, men ho skal halde ut. Alle idiotane som er i omløp, gjer det berre ikkje så enkelt for henne. Ho har ein mann som er full av forståing og ansvarskjensle, utan at han mistar integriteten sin eller trongen til å seie ifrå sjølv, og det er denne uuthaldeleg imponerande balansen som er irriterande, sjølvsagt. Når ho blir møtt av ein nyutdanna sjukepleiar som aldri sjølv har vore gravid, men som seier «forskning viser at», held det på å rable for Sigrid, som frå naturens side ser ut til å svare på dumskap eller tankeløyse med syrlege replikkar avleverte med presisjon.

Men presisjonen er sjølvsagt forfattar Jan Grue sin, uansett kven som har synsvinkelen: «Når sykepleieren smilte, som hun gjorde på slutten av hver eneste setning, mekanisk og forutsigbart, var det like uhyggelig som hvis Lånekassen hadde kvittert med smilefjes i tekstmeldingene sine.»

Ulike formgrep

Av dei seks novellene i samlinga er eg også begeistra for «Hullet under byen» og «Nina i New York». I den sistnemnde bygger Grue opp eit møte mellom Nina og Frederik på så finstemt vis at det er sjølve oppbygginga som treffer denne lesaren. I den førstnemnde skriv Grue om eit hol under byen, og enkelte menneske på bakkeplan, men vegen til forståing er ikkje strak: Vi blir kvervla rundt i eit tilsynelatande retningslaust og svært underhaldande, lett surrealistisk språk. På grunn av strukturen lar denne teksten seg lese fleire gongar, der stadig nye tolkingar kjem til syne.

Novella «Gjenferdet av Jens Stoltenberg», der eit par får eit hologram av Stoltenberg inn i stova og ikkje blir kvitt det, synest eg blir for rar, eller kanskje ikkje rar nok. Eg veit ikkje kvar Grue vil med dette bildet, anna enn å plante det der og sjå kva det gjer med personane i teksten. Eg klarer heller ikkje feste meg særleg ved «En annen verden er mulig», det er som om teksten sjølv ikkje har bestemt seg for kva han skal handle (mest) om. Derimot er «Jonathan Ruges lange marsj» ein original, uføreseieleg, fornøyeleg og urovekkande tekst om møtet ein kjendisskribent har med ein ung beundrar.

Godt språk

Trass i det (litt) ujamne i samlinga er språket til forfattaren gjennomgåande godt. Det er vitalt og utsøkt, utan å gjere seg til. Grue kan vere morosam på ein komprimert måte, som når han skildrar korleis Gunnar «tjente på den allment lave kvaliteten på menn i sin generasjon»: «I de ubrukeliges land er den helt greie konge.»

Og han ligg liksom alltid eit hestehovud føre. Når det står om Sigrid, tung og gravid og sint, at «Dyret tok over nå, snerret henne ned i bagasjerommet og kjørte som en gærning», tenker eg: Det var ikkje ein god metafor. Dyr køyrer jo ikkje bil. Då står det på neste linje: «Ikke en god metafor. Dyr kjører ikke bil.» Slik blir det i staden eit bilde på kor sliten Sigrid er, og at ho derfor i augneblinken ikkje greier å stable konsistente bilde på beina.

Ingvild Bræin

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Noveller

Jan Grue:

Uromomenter

Gyldendal

Jan Grue var nominert til Nordisk råds litteraturpris 2019 for «Jeg lever et liv som ligner deres», utgitt i 2018 og som han òg fekk Kritikarprisen for. Grue kunne godt ha blitt nominert til ein pris for teksten «Det fjerde trimesteret» i novellesamlinga Uromomenter òg. Her går Sigrid omkring på overtid etter fødselstermin, ho er tung og lei, men ho skal halde ut. Alle idiotane som er i omløp, gjer det berre ikkje så enkelt for henne. Ho har ein mann som er full av forståing og ansvarskjensle, utan at han mistar integriteten sin eller trongen til å seie ifrå sjølv, og det er denne uuthaldeleg imponerande balansen som er irriterande, sjølvsagt. Når ho blir møtt av ein nyutdanna sjukepleiar som aldri sjølv har vore gravid, men som seier «forskning viser at», held det på å rable for Sigrid, som frå naturens side ser ut til å svare på dumskap eller tankeløyse med syrlege replikkar avleverte med presisjon.

Men presisjonen er sjølvsagt forfattar Jan Grue sin, uansett kven som har synsvinkelen: «Når sykepleieren smilte, som hun gjorde på slutten av hver eneste setning, mekanisk og forutsigbart, var det like uhyggelig som hvis Lånekassen hadde kvittert med smilefjes i tekstmeldingene sine.»

Ulike formgrep

Av dei seks novellene i samlinga er eg også begeistra for «Hullet under byen» og «Nina i New York». I den sistnemnde bygger Grue opp eit møte mellom Nina og Frederik på så finstemt vis at det er sjølve oppbygginga som treffer denne lesaren. I den førstnemnde skriv Grue om eit hol under byen, og enkelte menneske på bakkeplan, men vegen til forståing er ikkje strak: Vi blir kvervla rundt i eit tilsynelatande retningslaust og svært underhaldande, lett surrealistisk språk. På grunn av strukturen lar denne teksten seg lese fleire gongar, der stadig nye tolkingar kjem til syne.

Novella «Gjenferdet av Jens Stoltenberg», der eit par får eit hologram av Stoltenberg inn i stova og ikkje blir kvitt det, synest eg blir for rar, eller kanskje ikkje rar nok. Eg veit ikkje kvar Grue vil med dette bildet, anna enn å plante det der og sjå kva det gjer med personane i teksten. Eg klarer heller ikkje feste meg særleg ved «En annen verden er mulig», det er som om teksten sjølv ikkje har bestemt seg for kva han skal handle (mest) om. Derimot er «Jonathan Ruges lange marsj» ein original, uføreseieleg, fornøyeleg og urovekkande tekst om møtet ein kjendisskribent har med ein ung beundrar.

Godt språk

Trass i det (litt) ujamne i samlinga er språket til forfattaren gjennomgåande godt. Det er vitalt og utsøkt, utan å gjere seg til. Grue kan vere morosam på ein komprimert måte, som når han skildrar korleis Gunnar «tjente på den allment lave kvaliteten på menn i sin generasjon»: «I de ubrukeliges land er den helt greie konge.»

Og han ligg liksom alltid eit hestehovud føre. Når det står om Sigrid, tung og gravid og sint, at «Dyret tok over nå, snerret henne ned i bagasjerommet og kjørte som en gærning», tenker eg: Det var ikkje ein god metafor. Dyr køyrer jo ikkje bil. Då står det på neste linje: «Ikke en god metafor. Dyr kjører ikke bil.» Slik blir det i staden eit bilde på kor sliten Sigrid er, og at ho derfor i augneblinken ikkje greier å stable konsistente bilde på beina.

Ingvild Bræin

Språket til forfattaren er gjennomgåande godt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis