Vakne draumar, sovande røynd
Mosaikkspeilet byr på formsikre noveller om oppvekst, lagnad og det gåtefulle sinnet.
Svein Roger Nilsen bur i, skriv om og arbeider i Drammen.
Foto: Paal Audestad
Noveller
Svein Roger Nilsen:
Mosaikkspeilet
Tiden
Draumar i vaken tilstand er psykosar, hevdar Svein Roger Nilsen i den nye novellesamlinga si. Sjølv vil eg leggja til at minne er sovande røynd. Draum og minne er resultat av opplevingar. Men draumen er òg ei oppleving og kan gje minnet eit problem dersom ein drøymer i vaken tilstand. Personlege røynsler har fått meg til å meina at hjernen drøymer heile tida, men at draumen er lukkeleg avstengd frå det vakne sinnet. Konklusjonen er då denne: I søvne er alle galne.
Sentralt i novellesamlinga står ein lang og original tekst, «Prosjekt Geppetto», ein hybrid mellom novelle, roman og essay om årsakene til schizofreni. Dei andre novellene er meir klassiske og knytte til sosial interaksjon, stort sett i det same miljøet, i drammensdistriktet til litt ulike tider.
Musikalsk
Det er godt mogleg at forteljaren er den same i kvar av novellene. I den første og dei to siste minnest han i alle høve seg sjølv og andre gutar som voks opp i lag. Mellom alt det kvardagslege her skjer det tidvis dramatiske saker, ein gut øydelegg seg etter å ha fått høgspentstraum gjennom kroppen, ein annan får kreft i ung alder, og alt er plausibelt og ekte, Nilsen treng ikkje markera tid og stad med oppramsing av koordinatar, lesaren er straks med og trur på det som vert sagt. Her er fine replikkar med musikalsk bruk av talespråk, og språket er i det heile godt forma etter alderen og refleksjonsnivået til forteljaren.
I den andre novella i boka er han vaksen, tilsett i helsevesenet, truleg som sosionom, på heimevitjing hjå ein ny klient, eller brukar, som det så skånsamt skal heite. Denne brukaren kjenner han att som ein i utkanten av den gutegjengen han sjølv var ein del av over tretti år tidlegare. Og det er altså sosionomen som skriv den lange teksten «Prosjekt Geppetto», der han informerer på ein svært interessevekkjande måte om forskinga på schizofreni, søvn og draumar. Det er mykje opplysning å henta der, og just som i opplysningstida set han seg føre å finna ut av det han lurer mest på, ved å bruka seg sjølv som forsøkskanin.
Kausalitet
Denne teksten er interessant på fleire plan. Det eine er formidlinga av kunnskap både om sentrale idear og perifere personar, som til dømes dei merkverdige teikningane til Edmund Monsiel, som den eksperimenterande sosionomen ser i samanheng med portrettet av Edmond de Belamy, det første måleriet laga av såkalla kunstig intelligens.
Nilsen har ei spesiell evne til å finna slike fascinerande fenomen og skissera moglege samband mellom element ein skulle tru eksisterte heilt lausrivne frå kvarandre, i tillegg til å presentera tilsvarande kausalitetsrekkjer andre har postulert, som samanhengen mellom schizofreni og ymse rørsler med fingrane på venstrehanda. Og kan det vera slik at folk med visse sinnslidingar gjer som Monsiel, og utan påviseleg tildriv utanfrå tek til å teikna mannsandlet med stor bart og stirande augo, og ingenting anna?
Det andre planet i denne teksten er den språklege utviklinga medan eksperimentet går sin gang. Her er det ikkje lett å finna balansen mellom for lite og for mykje, men Nilsen har klart det på framifrå vis. Likevel er det all den spennande kunnskapen han formidlar, som sit fast i lesaren etterpå, ein må berre finna teikningane til Monsiel på nettet, og etterpå er ein nesten fortapt av undring og fascinasjon.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Noveller
Svein Roger Nilsen:
Mosaikkspeilet
Tiden
Draumar i vaken tilstand er psykosar, hevdar Svein Roger Nilsen i den nye novellesamlinga si. Sjølv vil eg leggja til at minne er sovande røynd. Draum og minne er resultat av opplevingar. Men draumen er òg ei oppleving og kan gje minnet eit problem dersom ein drøymer i vaken tilstand. Personlege røynsler har fått meg til å meina at hjernen drøymer heile tida, men at draumen er lukkeleg avstengd frå det vakne sinnet. Konklusjonen er då denne: I søvne er alle galne.
Sentralt i novellesamlinga står ein lang og original tekst, «Prosjekt Geppetto», ein hybrid mellom novelle, roman og essay om årsakene til schizofreni. Dei andre novellene er meir klassiske og knytte til sosial interaksjon, stort sett i det same miljøet, i drammensdistriktet til litt ulike tider.
Musikalsk
Det er godt mogleg at forteljaren er den same i kvar av novellene. I den første og dei to siste minnest han i alle høve seg sjølv og andre gutar som voks opp i lag. Mellom alt det kvardagslege her skjer det tidvis dramatiske saker, ein gut øydelegg seg etter å ha fått høgspentstraum gjennom kroppen, ein annan får kreft i ung alder, og alt er plausibelt og ekte, Nilsen treng ikkje markera tid og stad med oppramsing av koordinatar, lesaren er straks med og trur på det som vert sagt. Her er fine replikkar med musikalsk bruk av talespråk, og språket er i det heile godt forma etter alderen og refleksjonsnivået til forteljaren.
I den andre novella i boka er han vaksen, tilsett i helsevesenet, truleg som sosionom, på heimevitjing hjå ein ny klient, eller brukar, som det så skånsamt skal heite. Denne brukaren kjenner han att som ein i utkanten av den gutegjengen han sjølv var ein del av over tretti år tidlegare. Og det er altså sosionomen som skriv den lange teksten «Prosjekt Geppetto», der han informerer på ein svært interessevekkjande måte om forskinga på schizofreni, søvn og draumar. Det er mykje opplysning å henta der, og just som i opplysningstida set han seg føre å finna ut av det han lurer mest på, ved å bruka seg sjølv som forsøkskanin.
Kausalitet
Denne teksten er interessant på fleire plan. Det eine er formidlinga av kunnskap både om sentrale idear og perifere personar, som til dømes dei merkverdige teikningane til Edmund Monsiel, som den eksperimenterande sosionomen ser i samanheng med portrettet av Edmond de Belamy, det første måleriet laga av såkalla kunstig intelligens.
Nilsen har ei spesiell evne til å finna slike fascinerande fenomen og skissera moglege samband mellom element ein skulle tru eksisterte heilt lausrivne frå kvarandre, i tillegg til å presentera tilsvarande kausalitetsrekkjer andre har postulert, som samanhengen mellom schizofreni og ymse rørsler med fingrane på venstrehanda. Og kan det vera slik at folk med visse sinnslidingar gjer som Monsiel, og utan påviseleg tildriv utanfrå tek til å teikna mannsandlet med stor bart og stirande augo, og ingenting anna?
Det andre planet i denne teksten er den språklege utviklinga medan eksperimentet går sin gang. Her er det ikkje lett å finna balansen mellom for lite og for mykje, men Nilsen har klart det på framifrå vis. Likevel er det all den spennande kunnskapen han formidlar, som sit fast i lesaren etterpå, ein må berre finna teikningane til Monsiel på nettet, og etterpå er ein nesten fortapt av undring og fascinasjon.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Likevel er det all den spennande kunnskapen han formidlar, som sit fast i lesaren etterpå.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida