Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Den skøyre sivilisasjonen

Medusas flåte er ein underhaldande roman om mennesket i ekstreme situasjonar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Franzobel, som eigentleg heiter Franz Stefan Griebl, debuterte i 1992 og har skrive nærare 50 verk.

Franzobel, som eigentleg heiter Franz Stefan Griebl, debuterte i 1992 og har skrive nærare 50 verk.

Foto: Georg Buxhofer / Paul Zsolnay Verlag

Franzobel, som eigentleg heiter Franz Stefan Griebl, debuterte i 1992 og har skrive nærare 50 verk.

Franzobel, som eigentleg heiter Franz Stefan Griebl, debuterte i 1992 og har skrive nærare 50 verk.

Foto: Georg Buxhofer / Paul Zsolnay Verlag

3708
20190208
3708
20190208

Roman

Franzobel:

Medusas flåte

Omsett av Ute Neumann
Cappelen Damm

Lite av det me har å hjelpa oss med i kvardagen, er slikt som me sjølve kan laga frå grunnen. Steinalderen er ikkje langt unna for den som mister kontakten med omverda. Og korleis står det til med humaniteten når kampen for eksistensen hardnar til? Noko av svaret på dette kan ein mellom anna finna i romanen Medusas flåte av den tyske forfattaren som kallar seg Franzobel.

Faktisk hending

Boka tek utgangspunkt i ei faktisk hending. Den franske fregatten «Medusa» forliste på ein sandbanke utanfor Vest-Afrika sommaren 1816. Om bord var passasjerar og soldatar som skulle til den vestafrikanske byen Saint-Louis. Nokre kom seg unna i livbåtar, somme vart att på vraket og 147 personar freista å redda seg på ein flåte. Av desse var det berre 15 att etter 13 dagar, då dei vart berga av briggen «Argus».

Romanen tek til med denne berginga, og lesaren forstår fort at Franzobel er ein forteljar som likar å ta kraftig i, for om skildringa av tilstanden til dei overlevande er noko i nærleiken av sanninga, må dei alle ha hatt stoffskifte som ein vedomn med full trekk i orkan, dei var skinnmagre og elendige.

Kor som er skriv Franzobel underhaldande og velinformert om hendinga, boka har eit stort persongalleri, og mange av dei viktige aktørane i handlinga er skildra med saftig språk. Diverre er dei også skildra særs stereotypt, alt frå sjøulken med obligatorisk papegøye til jøden som heile tida gjer merksam på at han er jøde, og alltid, utan unnatak, krydrar replikkane sine med fem–seks vendingar på jiddisch, stort sett dei same kvar gong. Her er det få sympatiske personar, og mest usympatiske er dei stygge, som den uappetittlege kokken og den motbydelege assistenten hans, eller den ekstremt egosentriske kona til ein guvernør, ho består, etter det forfattaren seier, berre av rynker og valkar. Ho får dessutan ein sjømann piska til døde av di han har banna. Vald er det i det heile svært mykje av i boka, etter kvart også drap og kannibalisme. Her er det få som legg band på seg, særleg etter forliset, men sanneleg driv dei styggaste med god tørrtrening i barbari også før den tid.

Anakronismar

Somme tider er det litt vanskeleg å sjå om dei stereotype ideane, fordomane og rasismen kjem frå romanpersonane eller forfattaren, for han blandar seg stadig i framstillinga med anakronistiske merknader, til dømes når han samanliknar personar i handlinga med Alain Delon og Arnold Schwarzenegger, eller skriv om UV-strålar og liknande, i gløtt frå vår eiga tid midt i det gamle. Det er stundom irriterande og tilfører ikkje romanen anna enn eit barnebokpreg midt i det alvorlege. Forfattaren lit ikkje på lesaren, men må forklara alt til dei dumme som ikkje har forstått at tidene skifter, og sedene med dei.

Nokre anakronismar forfattaren ikkje er medviten om, finn ein også, til dømes kjenner skipslegen Savigny til diagnosen irritabel tarm 134 år før vitskapen når opp til same nivå, og han er vel også noko tidleg ute med omgrepet hallusinogen, men elles er han det næraste ein kjem eit levande menneske på flåten. Men han kjem ikkje nær nok. Alt det fæle som skjer, kjennest uverkeleg, og fallet frå ein viss grad av sivilisasjon og til absolutt barbari grip ikkje så sterkt tak i lesaren som det hadde gjort om personane i romanen var menneske, og ikkje typar. Men underhaldande er romanen så absolutt, og Ute Neumann har gjort ein fin jobb med omsetjinga.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Franzobel:

Medusas flåte

Omsett av Ute Neumann
Cappelen Damm

Lite av det me har å hjelpa oss med i kvardagen, er slikt som me sjølve kan laga frå grunnen. Steinalderen er ikkje langt unna for den som mister kontakten med omverda. Og korleis står det til med humaniteten når kampen for eksistensen hardnar til? Noko av svaret på dette kan ein mellom anna finna i romanen Medusas flåte av den tyske forfattaren som kallar seg Franzobel.

Faktisk hending

Boka tek utgangspunkt i ei faktisk hending. Den franske fregatten «Medusa» forliste på ein sandbanke utanfor Vest-Afrika sommaren 1816. Om bord var passasjerar og soldatar som skulle til den vestafrikanske byen Saint-Louis. Nokre kom seg unna i livbåtar, somme vart att på vraket og 147 personar freista å redda seg på ein flåte. Av desse var det berre 15 att etter 13 dagar, då dei vart berga av briggen «Argus».

Romanen tek til med denne berginga, og lesaren forstår fort at Franzobel er ein forteljar som likar å ta kraftig i, for om skildringa av tilstanden til dei overlevande er noko i nærleiken av sanninga, må dei alle ha hatt stoffskifte som ein vedomn med full trekk i orkan, dei var skinnmagre og elendige.

Kor som er skriv Franzobel underhaldande og velinformert om hendinga, boka har eit stort persongalleri, og mange av dei viktige aktørane i handlinga er skildra med saftig språk. Diverre er dei også skildra særs stereotypt, alt frå sjøulken med obligatorisk papegøye til jøden som heile tida gjer merksam på at han er jøde, og alltid, utan unnatak, krydrar replikkane sine med fem–seks vendingar på jiddisch, stort sett dei same kvar gong. Her er det få sympatiske personar, og mest usympatiske er dei stygge, som den uappetittlege kokken og den motbydelege assistenten hans, eller den ekstremt egosentriske kona til ein guvernør, ho består, etter det forfattaren seier, berre av rynker og valkar. Ho får dessutan ein sjømann piska til døde av di han har banna. Vald er det i det heile svært mykje av i boka, etter kvart også drap og kannibalisme. Her er det få som legg band på seg, særleg etter forliset, men sanneleg driv dei styggaste med god tørrtrening i barbari også før den tid.

Anakronismar

Somme tider er det litt vanskeleg å sjå om dei stereotype ideane, fordomane og rasismen kjem frå romanpersonane eller forfattaren, for han blandar seg stadig i framstillinga med anakronistiske merknader, til dømes når han samanliknar personar i handlinga med Alain Delon og Arnold Schwarzenegger, eller skriv om UV-strålar og liknande, i gløtt frå vår eiga tid midt i det gamle. Det er stundom irriterande og tilfører ikkje romanen anna enn eit barnebokpreg midt i det alvorlege. Forfattaren lit ikkje på lesaren, men må forklara alt til dei dumme som ikkje har forstått at tidene skifter, og sedene med dei.

Nokre anakronismar forfattaren ikkje er medviten om, finn ein også, til dømes kjenner skipslegen Savigny til diagnosen irritabel tarm 134 år før vitskapen når opp til same nivå, og han er vel også noko tidleg ute med omgrepet hallusinogen, men elles er han det næraste ein kjem eit levande menneske på flåten. Men han kjem ikkje nær nok. Alt det fæle som skjer, kjennest uverkeleg, og fallet frå ein viss grad av sivilisasjon og til absolutt barbari grip ikkje så sterkt tak i lesaren som det hadde gjort om personane i romanen var menneske, og ikkje typar. Men underhaldande er romanen så absolutt, og Ute Neumann har gjort ein fin jobb med omsetjinga.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Fallet frå ein viss grad av sivilisasjon til absolutt barbari grip ikkje sterkt tak i lesaren.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis