Bråkete før stormen
Quo Vadis, Aida? er ein drivande god og spennande film, men han krev stålsetjing.
Dei mest lada scenene er der me ser kor hjelpelause dei nederlandske FN-soldatane er, og kor avgjerande kommunikasjon er, skriv Brit Aksnes.
Foto: Arthaus
Krigsdrama
Regi: Jasmila Zbanic
Quo Vadis, Aida?
Med: Jasna Djuricic, Johan Heldenbergh, Boris Isakovich
Kinofilm
Den bosniske tolken Aida (Djuricic) sit i leilegheita saman med mannen sin og dei to nesten vaksne sønene sine. Dei lyt koma seg i sikkerheit, då byen står i fare for å verta bomba. Det er 11. juli 1995, og byen dei bur i, heiter Srebenica.
Massakren
Dei fyrste fem minuttane håpar eg intenst at det skal handla om at dei stikk av, og korleis dei startar livet på nytt, til dømes i Noreg.
Dei eksjugoslaviske flyktningane som kom til heimbygda mi, kunne sikkert fortalt spennande historier vel verde ein film eller to. Men så skjønar eg at her går det for seint, her kjem ingen store hopp i tid med ei naturleg oppbygging mot ein framtidsfjern happy ending.
Eg skal sitja i to timar og håpa intenst at det ikkje er Aidas mann og søner som skal bli offer for eit av dei verste folkemorda i Europa i nyare tid.
Og sjølv om håpet for vår heltinne og familien er der, er også vissa om kva som skjedde på ekte, så altomfattande fælt at det er vanskeleg å kjenna på noko anna enn fortviling og sorg. Men det er høgt tempo i Quo Vadis, Aida?, så noko trist og traudig dveledrama er det langt frå.
Det mest fortvilande er at byen vart utnemnd til ei FN-sone som skulle vera trygg frå hovudfienden Army Republika Srpska og general Ratko Mladic. Dei nederlandske FN-soldatane i leiren der Aida er tolk, har ikkje ein sjanse.
Mladic-pics
Ein konflikt som den i Balkan-regionen etter oppløysinga av Jugoslavia har sjølvsagt ingen enkle forklaringar eller opplagde syndebukkar, men i ettertid skal du leita godt for å finna ein verre syndebukk enn general Mladic.
Quo Vadis, Aida? er basert på sakprosaboka Under the UN flag (skriven av Srebenica-overlevar Hasan Nuhanovic, 2007), og all dokumentasjonen Mladic sjølv etterlét seg, vert gjenskapt i filmen.
At serbarane er skurkane i filmen, kjem tydeleg fram, men så skal det noko til å undergrava det òg. Den farlege patriotismen som hjelpte til med å radikalisera unge menn som igjen drap klassekameratar og naboar berre på grunn av etnisk tilhøyrsle og religion, er ubehageleg å tenka på, for å ta svakt i.
Svaret
Dette er ikkje regissør Jasmila Zbanic’ fyrste film om Bosniakrigen; Grbavica (2006) tek opp lagnaden til ei kvinne råka av massakren.
Dei mest lada scenene i Quo Vadis, Aida? er der me ser kor hjelpelause dei nederlandske FN-soldatane er, kor lite dei får til å kommunisera, og kor avgjerande språk og kultur er. Oberst Karremans (Heldenbergh) framstår smertefullt menneskeleg i sine fortvilte forsøk på mekling og på å skaffa hjelp og merksemd utanfrå.
Dei fæle serbarane, dei feige nederlendarane og dei uskuldige bosniarane: Det kunne lett vorte sjablongaktig, men sterke, sårbare Aida nyanserer det på vegner av dei alle.
«Kva ville eg gjort sjølv?», blir eit opplagt spørsmål her. Fasiten skal eg vera glad om eg aldri treng finna. Det er hardt nok berre å sjå denne filmen.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Krigsdrama
Regi: Jasmila Zbanic
Quo Vadis, Aida?
Med: Jasna Djuricic, Johan Heldenbergh, Boris Isakovich
Kinofilm
Den bosniske tolken Aida (Djuricic) sit i leilegheita saman med mannen sin og dei to nesten vaksne sønene sine. Dei lyt koma seg i sikkerheit, då byen står i fare for å verta bomba. Det er 11. juli 1995, og byen dei bur i, heiter Srebenica.
Massakren
Dei fyrste fem minuttane håpar eg intenst at det skal handla om at dei stikk av, og korleis dei startar livet på nytt, til dømes i Noreg.
Dei eksjugoslaviske flyktningane som kom til heimbygda mi, kunne sikkert fortalt spennande historier vel verde ein film eller to. Men så skjønar eg at her går det for seint, her kjem ingen store hopp i tid med ei naturleg oppbygging mot ein framtidsfjern happy ending.
Eg skal sitja i to timar og håpa intenst at det ikkje er Aidas mann og søner som skal bli offer for eit av dei verste folkemorda i Europa i nyare tid.
Og sjølv om håpet for vår heltinne og familien er der, er også vissa om kva som skjedde på ekte, så altomfattande fælt at det er vanskeleg å kjenna på noko anna enn fortviling og sorg. Men det er høgt tempo i Quo Vadis, Aida?, så noko trist og traudig dveledrama er det langt frå.
Det mest fortvilande er at byen vart utnemnd til ei FN-sone som skulle vera trygg frå hovudfienden Army Republika Srpska og general Ratko Mladic. Dei nederlandske FN-soldatane i leiren der Aida er tolk, har ikkje ein sjanse.
Mladic-pics
Ein konflikt som den i Balkan-regionen etter oppløysinga av Jugoslavia har sjølvsagt ingen enkle forklaringar eller opplagde syndebukkar, men i ettertid skal du leita godt for å finna ein verre syndebukk enn general Mladic.
Quo Vadis, Aida? er basert på sakprosaboka Under the UN flag (skriven av Srebenica-overlevar Hasan Nuhanovic, 2007), og all dokumentasjonen Mladic sjølv etterlét seg, vert gjenskapt i filmen.
At serbarane er skurkane i filmen, kjem tydeleg fram, men så skal det noko til å undergrava det òg. Den farlege patriotismen som hjelpte til med å radikalisera unge menn som igjen drap klassekameratar og naboar berre på grunn av etnisk tilhøyrsle og religion, er ubehageleg å tenka på, for å ta svakt i.
Svaret
Dette er ikkje regissør Jasmila Zbanic’ fyrste film om Bosniakrigen; Grbavica (2006) tek opp lagnaden til ei kvinne råka av massakren.
Dei mest lada scenene i Quo Vadis, Aida? er der me ser kor hjelpelause dei nederlandske FN-soldatane er, kor lite dei får til å kommunisera, og kor avgjerande språk og kultur er. Oberst Karremans (Heldenbergh) framstår smertefullt menneskeleg i sine fortvilte forsøk på mekling og på å skaffa hjelp og merksemd utanfrå.
Dei fæle serbarane, dei feige nederlendarane og dei uskuldige bosniarane: Det kunne lett vorte sjablongaktig, men sterke, sårbare Aida nyanserer det på vegner av dei alle.
«Kva ville eg gjort sjølv?», blir eit opplagt spørsmål her. Fasiten skal eg vera glad om eg aldri treng finna. Det er hardt nok berre å sjå denne filmen.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Det kunne lett ha blitt sjablongaktig, men sterke Aida nyanserer bildet på vegner av dei alle.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida