Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Den kulaste draken

Denne dokumentaren om ikonet Bruce Lee viser at han vart ikonisk mot alle odds.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bruce Lee i filmen frå 1973.

Bruce Lee i filmen frå 1973.

Foto: Bettmann

Bruce Lee i filmen frå 1973.

Bruce Lee i filmen frå 1973.

Foto: Bettmann

2730
20200703
2730
20200703

Dokumentar

Regi: Bao Nguyen

Be Water

Med: Bruce Lee, familie, vener
NRK

Kona, dottera og ymse filmbransjefolk fortel om den spede starten, kampen om aksept og den spektakulære, men post mortem-suksessen han endeleg oppnådde.

Kung Fu

Bruce Lee vart fødd i 1940 på Chinese Hospital i San Francisco, då faren på den tida turnerte med ein operatrupp i USA. Oppveksten fekk han i Hong Kong, men faren sende sonen tilbake til Sambandsstatane for å få skikk på han. Denne splittinga mellom aust og vest er kanskje det mest fascinerande med dokumentaren Be Water, som viser forskjellsbehandlinga asiatiske vart og framleis vert utsette for i landet der alle skal vera jamstilte, men aldri ser ut til å verta det.

Stereotypiske framstillingar av den servile asiaten med gliper til auge og tannfylte flir såg ut til å regjera så til dei grader at då den karismatiske, knallpene, dyktige Bruce Lee fekk gehør for kampsportideane sine via TV-serien Kung Fu, gav dei heller den kvite skodespelaren David Carradine hovudrolla. Ein annan TV-serie, Green Hornet (1966–67) lét likevel Lee få jobben som hjelparen Kato, der han fekk vist fram evnene sine.

Utover dette var det som kung fu-trenar for skodespelarar som Steve McQueen og James Coburn han kom nærast Hollywood. For roller som den underdanige, latterlege kinesartenaren nekta han å ta, og då var det ikkje mykje att for han i USA.

Drakevegen

Eg hugsar ikkje kor gamal eg var då eg såg Enter the Dragon (1973), men filmen gjorde uutsletteleg inntrykk på meg. Ikkje berre den utruleg stilige filminga og dei fabelaktige slåstscenene med Bruce Lee i sakte film, men det at damer spelte både tøffe heltinner og tøffe slemmingar og slo frå seg så det stod etter.

Det var ingenting servilt over Lees karakter her – tvert om. For meg manifesterte han seg som nok ein asiatisk stereotyp: den sindige, kloke, filosofiske, fysisk overlegne kinesaren. Bruce hadde flytta tilbake til Hong Kong og spelt inn Way of the Dragon (1972) og Fist of Fury (1972), produsert for eit kinesisk publikum. Endeleg ville amerikansk filmbransje satsa på han, men rett før Enter the Dragon skulle ha premiere i Los Angeles, døydde Bruce Lee.

Eg kjem ikkje over kva for ein enorm storleik han faktisk er i dag; det er nesten femti år sidan han døydde, og det med berre ein knapp handfull filmar på CV-en. Men vegen fram til der vegen brått slutta, har eg visst lite om. Og eg har ikkje reflektert overvettes over kva generasjonar av kinesisk-amerikanarar har tolt av nedverdigande framstillingar. Det fekk Be Water meg til å gjera.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dokumentar

Regi: Bao Nguyen

Be Water

Med: Bruce Lee, familie, vener
NRK

Kona, dottera og ymse filmbransjefolk fortel om den spede starten, kampen om aksept og den spektakulære, men post mortem-suksessen han endeleg oppnådde.

Kung Fu

Bruce Lee vart fødd i 1940 på Chinese Hospital i San Francisco, då faren på den tida turnerte med ein operatrupp i USA. Oppveksten fekk han i Hong Kong, men faren sende sonen tilbake til Sambandsstatane for å få skikk på han. Denne splittinga mellom aust og vest er kanskje det mest fascinerande med dokumentaren Be Water, som viser forskjellsbehandlinga asiatiske vart og framleis vert utsette for i landet der alle skal vera jamstilte, men aldri ser ut til å verta det.

Stereotypiske framstillingar av den servile asiaten med gliper til auge og tannfylte flir såg ut til å regjera så til dei grader at då den karismatiske, knallpene, dyktige Bruce Lee fekk gehør for kampsportideane sine via TV-serien Kung Fu, gav dei heller den kvite skodespelaren David Carradine hovudrolla. Ein annan TV-serie, Green Hornet (1966–67) lét likevel Lee få jobben som hjelparen Kato, der han fekk vist fram evnene sine.

Utover dette var det som kung fu-trenar for skodespelarar som Steve McQueen og James Coburn han kom nærast Hollywood. For roller som den underdanige, latterlege kinesartenaren nekta han å ta, og då var det ikkje mykje att for han i USA.

Drakevegen

Eg hugsar ikkje kor gamal eg var då eg såg Enter the Dragon (1973), men filmen gjorde uutsletteleg inntrykk på meg. Ikkje berre den utruleg stilige filminga og dei fabelaktige slåstscenene med Bruce Lee i sakte film, men det at damer spelte både tøffe heltinner og tøffe slemmingar og slo frå seg så det stod etter.

Det var ingenting servilt over Lees karakter her – tvert om. For meg manifesterte han seg som nok ein asiatisk stereotyp: den sindige, kloke, filosofiske, fysisk overlegne kinesaren. Bruce hadde flytta tilbake til Hong Kong og spelt inn Way of the Dragon (1972) og Fist of Fury (1972), produsert for eit kinesisk publikum. Endeleg ville amerikansk filmbransje satsa på han, men rett før Enter the Dragon skulle ha premiere i Los Angeles, døydde Bruce Lee.

Eg kjem ikkje over kva for ein enorm storleik han faktisk er i dag; det er nesten femti år sidan han døydde, og det med berre ein knapp handfull filmar på CV-en. Men vegen fram til der vegen brått slutta, har eg visst lite om. Og eg har ikkje reflektert overvettes over kva generasjonar av kinesisk-amerikanarar har tolt av nedverdigande framstillingar. Det fekk Be Water meg til å gjera.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis