Røyndomsnær animasjon
Tårnet grip for vidt, men har varme og håp.
I flyktningleiren må dei bygge oppover.
Animasjon
Regi: Mats Grorud
Tårnet
Produsent: Frode Søbstad
Animasjon smeltar saman med både røyndom og fiksjon i Tårnet, ei forteljing frå den palestinske flyktningleiren Burj el Barajneh i Libanon. Nordmannen Mats Grorud budde eitt år i leiren og har basert filmen på intervju med palestinske flyktningar og Dina Matars intervjubok What It Means to be Palestinian. Filmtittelen speler på den særeigne tårnliknande arkitekturen i leiren. På grunn av plassmangel må kvar generasjon byggje i høgda. Slik ser ein neste generasjon bokstaveleg talt vekse opp(over).
Katastrofen
Tårnet har blitt ei litt for ufokusert krønike om liva – og historiene – i ein av generasjonsbustadene. Hovudpersonen i filmen er elleve år gamle Wardi, som i starten er uvitande om lagnaden til Palestina. Men éin dag er det store demonstasjonar i leiren, og eit par gutar blir sende til sjukehus: Det er 15. mai, dagen som på arabisk blir kalla al-Nakba – katastrofen. Den døyande oldefaren Sidi begynner å fortelje 11-åringen om dagen han og familien vart tvinga ut av Galilea i samband med opprettinga av staten Israel. Her startar forteljinga å veksle mellom notid og fortid, eit grep Grorud har løyst på finurleg vis: Notida er i dokkeanimasjon, fortida har teikna animasjon.
Draumen
Tårnet har blitt samanlikninga med Vals med Bashir, den sterke dokumentaraktige animasjonsskildringa om dei gløymde minna til ein soldat frå Libanon-krigen i 1982. Grorud har òg eit tilbakeblikk til 1982 i ei hjarteskjerande scene, men ønsket om å fortelje i lange liner, gjer også at Grorud gaper over mykje. Paradoksalt nok gjer det at han ikkje grip djupt nok inn i materien. Der Vals med Bashir er konkret og spesifikk, er Tårnet vag og uklar: Grorud vil både skilje livsvilkåra til eksilpalestinarane her og no – og fortelje om fortida. Det gjer at (hovud)plottet går på tomgang i periodar.
Grorud reddar seg likevel inn med ei varm og øm skildring av relasjonen mellom Wardi og Sidi, den emosjonelle kjernen – og klimakset – i filmen. Trass i at Tårnet manglar den forteljartekniske bravuren til Vals med Bashir, er dette ein kjenslevar og humanistisk film for både store og små, som ber i seg ein kime av håp: draumen om ein dag å få vende heim.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Animasjon
Regi: Mats Grorud
Tårnet
Produsent: Frode Søbstad
Animasjon smeltar saman med både røyndom og fiksjon i Tårnet, ei forteljing frå den palestinske flyktningleiren Burj el Barajneh i Libanon. Nordmannen Mats Grorud budde eitt år i leiren og har basert filmen på intervju med palestinske flyktningar og Dina Matars intervjubok What It Means to be Palestinian. Filmtittelen speler på den særeigne tårnliknande arkitekturen i leiren. På grunn av plassmangel må kvar generasjon byggje i høgda. Slik ser ein neste generasjon bokstaveleg talt vekse opp(over).
Katastrofen
Tårnet har blitt ei litt for ufokusert krønike om liva – og historiene – i ein av generasjonsbustadene. Hovudpersonen i filmen er elleve år gamle Wardi, som i starten er uvitande om lagnaden til Palestina. Men éin dag er det store demonstasjonar i leiren, og eit par gutar blir sende til sjukehus: Det er 15. mai, dagen som på arabisk blir kalla al-Nakba – katastrofen. Den døyande oldefaren Sidi begynner å fortelje 11-åringen om dagen han og familien vart tvinga ut av Galilea i samband med opprettinga av staten Israel. Her startar forteljinga å veksle mellom notid og fortid, eit grep Grorud har løyst på finurleg vis: Notida er i dokkeanimasjon, fortida har teikna animasjon.
Draumen
Tårnet har blitt samanlikninga med Vals med Bashir, den sterke dokumentaraktige animasjonsskildringa om dei gløymde minna til ein soldat frå Libanon-krigen i 1982. Grorud har òg eit tilbakeblikk til 1982 i ei hjarteskjerande scene, men ønsket om å fortelje i lange liner, gjer også at Grorud gaper over mykje. Paradoksalt nok gjer det at han ikkje grip djupt nok inn i materien. Der Vals med Bashir er konkret og spesifikk, er Tårnet vag og uklar: Grorud vil både skilje livsvilkåra til eksilpalestinarane her og no – og fortelje om fortida. Det gjer at (hovud)plottet går på tomgang i periodar.
Grorud reddar seg likevel inn med ei varm og øm skildring av relasjonen mellom Wardi og Sidi, den emosjonelle kjernen – og klimakset – i filmen. Trass i at Tårnet manglar den forteljartekniske bravuren til Vals med Bashir, er dette ein kjenslevar og humanistisk film for både store og små, som ber i seg ein kime av håp: draumen om ein dag å få vende heim.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Der Vals med Bashir er konkret og spesifikk, er Tårnet for vag og uklar.
Sondre Åkervik
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida