Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Røyndomsnær animasjon

Tårnet grip for vidt, men har varme og håp.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
I flyktningleiren må dei bygge oppover.

I flyktningleiren må dei bygge oppover.

I flyktningleiren må dei bygge oppover.

I flyktningleiren må dei bygge oppover.

2464
20181130
2464
20181130

Animasjon

Regi: Mats Grorud

Tårnet

Produsent: Frode Søbstad

Animasjon smeltar saman med både røyndom og fiksjon i Tårnet, ei forteljing frå den palestinske flyktningleiren Burj el Barajneh i Libanon. Nordmannen Mats Grorud budde eitt år i leiren og har basert filmen på intervju med palestinske flyktningar og Dina Matars intervjubok What It Means to be Palestinian. Filmtittelen speler på den særeigne tårnliknande arkitekturen i leiren. På grunn av plassmangel må kvar generasjon byggje i høgda. Slik ser ein neste generasjon bokstaveleg talt vekse opp(over).

Katastrofen

Tårnet har blitt ei litt for ufokusert krønike om liva – og historiene – i ein av generasjonsbustadene. Hovudpersonen i filmen er elleve år gamle Wardi, som i starten er uvitande om lagnaden til Palestina. Men éin dag er det store demonstasjonar i leiren, og eit par gutar blir sende til sjukehus: Det er 15. mai, dagen som på arabisk blir kalla al-Nakba – katastrofen. Den døyande oldefaren Sidi begynner å fortelje 11-åringen om dagen han og familien vart tvinga ut av Galilea i samband med opprettinga av staten Israel. Her startar forteljinga å veksle mellom notid og fortid, eit grep Grorud har løyst på finurleg vis: Notida er i dokkeanimasjon, fortida har teikna animasjon.

Draumen

Tårnet har blitt samanlikninga med Vals med Bashir, den sterke dokumentaraktige animasjonsskildringa om dei gløymde minna til ein soldat frå Libanon-krigen i 1982. Grorud har òg eit tilbakeblikk til 1982 i ei hjarteskjerande scene, men ønsket om å fortelje i lange liner, gjer også at Grorud gaper over mykje. Paradoksalt nok gjer det at han ikkje grip djupt nok inn i materien. Der Vals med Bashir er konkret og spesifikk, er Tårnet vag og uklar: Grorud vil både skilje livsvilkåra til eksilpalestinarane her og no – og fortelje om fortida. Det gjer at (hovud)plottet går på tomgang i periodar.

Grorud reddar seg likevel inn med ei varm og øm skildring av relasjonen mellom Wardi og Sidi, den emosjonelle kjernen – og klimakset – i filmen. Trass i at Tårnet manglar den forteljartekniske bravuren til Vals med Bashir, er dette ein kjenslevar og humanistisk film for både store og små, som ber i seg ein kime av håp: draumen om ein dag å få vende heim.

Sondre Åkervik

Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Animasjon

Regi: Mats Grorud

Tårnet

Produsent: Frode Søbstad

Animasjon smeltar saman med både røyndom og fiksjon i Tårnet, ei forteljing frå den palestinske flyktningleiren Burj el Barajneh i Libanon. Nordmannen Mats Grorud budde eitt år i leiren og har basert filmen på intervju med palestinske flyktningar og Dina Matars intervjubok What It Means to be Palestinian. Filmtittelen speler på den særeigne tårnliknande arkitekturen i leiren. På grunn av plassmangel må kvar generasjon byggje i høgda. Slik ser ein neste generasjon bokstaveleg talt vekse opp(over).

Katastrofen

Tårnet har blitt ei litt for ufokusert krønike om liva – og historiene – i ein av generasjonsbustadene. Hovudpersonen i filmen er elleve år gamle Wardi, som i starten er uvitande om lagnaden til Palestina. Men éin dag er det store demonstasjonar i leiren, og eit par gutar blir sende til sjukehus: Det er 15. mai, dagen som på arabisk blir kalla al-Nakba – katastrofen. Den døyande oldefaren Sidi begynner å fortelje 11-åringen om dagen han og familien vart tvinga ut av Galilea i samband med opprettinga av staten Israel. Her startar forteljinga å veksle mellom notid og fortid, eit grep Grorud har løyst på finurleg vis: Notida er i dokkeanimasjon, fortida har teikna animasjon.

Draumen

Tårnet har blitt samanlikninga med Vals med Bashir, den sterke dokumentaraktige animasjonsskildringa om dei gløymde minna til ein soldat frå Libanon-krigen i 1982. Grorud har òg eit tilbakeblikk til 1982 i ei hjarteskjerande scene, men ønsket om å fortelje i lange liner, gjer også at Grorud gaper over mykje. Paradoksalt nok gjer det at han ikkje grip djupt nok inn i materien. Der Vals med Bashir er konkret og spesifikk, er Tårnet vag og uklar: Grorud vil både skilje livsvilkåra til eksilpalestinarane her og no – og fortelje om fortida. Det gjer at (hovud)plottet går på tomgang i periodar.

Grorud reddar seg likevel inn med ei varm og øm skildring av relasjonen mellom Wardi og Sidi, den emosjonelle kjernen – og klimakset – i filmen. Trass i at Tårnet manglar den forteljartekniske bravuren til Vals med Bashir, er dette ein kjenslevar og humanistisk film for både store og små, som ber i seg ein kime av håp: draumen om ein dag å få vende heim.

Sondre Åkervik

Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Der Vals med Bashir er konkret og spesifikk, er Tårnet for vag og uklar.

Sondre Åkervik

Emneknaggar

Fleire artiklar

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis