Stilig, skite slit
Robert Eggers lagar kjekk og ekkel skrekk med humor og heilstøypt stil.
William Dafoe og Robert Pattinson spelar fyrvaktarane.
Foto: Eric Chakeen / United International Pictures
DRAMA / SKREKK
Regi: Robert Eggers
The Lighthouse
Med: Robert Pattinson, Willem Dafoe
Omstreifaren Ephraim Winslow (Pattinson) skal hjelpe surpompen Thomas Wake (Dafoe) på eit fyr i havgapet i New England på tampen av 1800-tallet. Der er det lite ljos og lite varme å hente. Hjelpesveinen slit og sklir sakte mot vanvit under den tyranniske slasken Wake.
Grovarbeid
Regissør Robert Eggers har teke utgangspunkt i journalar frå fyrbøtarar og tekstar av Herman Melville for skildringa av livet på den vêrbitne holmen. Gris og kroppsvesker av alle slag flyt friare enn fantasien som gradvis vrenger verdsbiletet til nykommaren Ephraim. Robert Pattinson visar at han høyrer like mykje heime i ambisiøse auteurfilmar som i lettselte seriefilmar. Fjeset til Willem Dafoe gjer seg ypparleg som fyrbøtar i dunkelt ljos.
Trass i kjeldebruk ligg The Lighthouse i grøssarfeltet, men endå lenger frå standardskrekken enn debuten The Witch. Ephraim er i klem mellom skrekkvelde, høgdeskrekk, våte draumar, mareritt og måker. Fleire scener har klare vink til Fuglane og Vertigo av Hitchcock. Andre utsnitt minner om Fritz Lang i perioden med tysk ekspresjonisme. Regissør Robert Eggers og fotograf Jarin Blaschke har grave djupt for å finne rett kamera og filmrull for å gje eit grovkorna og mørkt kontrastrikt uttrykk som ser gamalt ut. Dei lukkast. Eit format smalare enn dei fleste stumfilmar sikrar klaustrofobi. Svarte svaberg som fyller nesten heile lerretet, er mektig. Stilen er stram.
Frisk bris
Trass i det dystre er filmen full av komikk, gjerne i form av prompehumor og slapstick. Blandinga sit bra. Stilen er streng, men The Lighthouse er først og fremst ein vellaga underhaldningsfilm med spesiell appell blant filmnerdar. Få skildrar eit skrekkeleg New England i støypeskeia som Eggers.
Som debuten The Witch er dette ei herleg gjennomført stiløving med grov uhyggje stendig på lur i utrygt terreng. Slitet på fyret er alt anna enn romantisk. Alt er skitent. Stormane er farlige og dårlig tima. I ei tid der teknologi tar over, tenkjer eg at nett denne jobben er grei å automatisere. I ei tid med mykje samlebandsfilm frå USA er The Lighthouse eit friskt pust.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA / SKREKK
Regi: Robert Eggers
The Lighthouse
Med: Robert Pattinson, Willem Dafoe
Omstreifaren Ephraim Winslow (Pattinson) skal hjelpe surpompen Thomas Wake (Dafoe) på eit fyr i havgapet i New England på tampen av 1800-tallet. Der er det lite ljos og lite varme å hente. Hjelpesveinen slit og sklir sakte mot vanvit under den tyranniske slasken Wake.
Grovarbeid
Regissør Robert Eggers har teke utgangspunkt i journalar frå fyrbøtarar og tekstar av Herman Melville for skildringa av livet på den vêrbitne holmen. Gris og kroppsvesker av alle slag flyt friare enn fantasien som gradvis vrenger verdsbiletet til nykommaren Ephraim. Robert Pattinson visar at han høyrer like mykje heime i ambisiøse auteurfilmar som i lettselte seriefilmar. Fjeset til Willem Dafoe gjer seg ypparleg som fyrbøtar i dunkelt ljos.
Trass i kjeldebruk ligg The Lighthouse i grøssarfeltet, men endå lenger frå standardskrekken enn debuten The Witch. Ephraim er i klem mellom skrekkvelde, høgdeskrekk, våte draumar, mareritt og måker. Fleire scener har klare vink til Fuglane og Vertigo av Hitchcock. Andre utsnitt minner om Fritz Lang i perioden med tysk ekspresjonisme. Regissør Robert Eggers og fotograf Jarin Blaschke har grave djupt for å finne rett kamera og filmrull for å gje eit grovkorna og mørkt kontrastrikt uttrykk som ser gamalt ut. Dei lukkast. Eit format smalare enn dei fleste stumfilmar sikrar klaustrofobi. Svarte svaberg som fyller nesten heile lerretet, er mektig. Stilen er stram.
Frisk bris
Trass i det dystre er filmen full av komikk, gjerne i form av prompehumor og slapstick. Blandinga sit bra. Stilen er streng, men The Lighthouse er først og fremst ein vellaga underhaldningsfilm med spesiell appell blant filmnerdar. Få skildrar eit skrekkeleg New England i støypeskeia som Eggers.
Som debuten The Witch er dette ei herleg gjennomført stiløving med grov uhyggje stendig på lur i utrygt terreng. Slitet på fyret er alt anna enn romantisk. Alt er skitent. Stormane er farlige og dårlig tima. I ei tid der teknologi tar over, tenkjer eg at nett denne jobben er grei å automatisere. I ei tid med mykje samlebandsfilm frå USA er The Lighthouse eit friskt pust.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida