Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Forkortingane går for langt

I så sterkt forkorta versjonar står songtekstane fram som utydelege.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Musikkjournalist Mona B. Riise har teke for seg 112 songtekstar frå om lag 50 norske artistar.

Musikkjournalist Mona B. Riise har teke for seg 112 songtekstar frå om lag 50 norske artistar.

Foto: Kristin Svorte

Musikkjournalist Mona B. Riise har teke for seg 112 songtekstar frå om lag 50 norske artistar.

Musikkjournalist Mona B. Riise har teke for seg 112 songtekstar frå om lag 50 norske artistar.

Foto: Kristin Svorte

2525
20180518
2525
20180518

Dikt

Mona B. Riise:

Norsk pop-poesi

Pax 2018

Det finst eit tradisjonelt skilje mellom song- og skriftlyrikken. Song er lyd og høyrer til på konsert og på plate, diktet er stille og høyrer til i skrifta og i boka. Opphavleg var lyrikk song akkompagnert av strengeinstrumentet lyre. Mona B. Riise, musikkjournalist i NRK, har sett seg føre å oppvurdere songtekstane, syne fram dei poetiske kvalitetane i eit utval rock- og poplåtar, hovudsakleg norske, men også somme engelskspråklege. I 2004 gjorde Jan Inge Reilstad noko liknande då han gav ut boka Samtidslyrikken – fra almuens opera til Gatas parlament.

Sju tema

Riises utval består av 112 songtekstar frå nesten 50 norske songartisar. Det finst ikkje ei uttala kronologisk avgrensing. Songtekstane er grovt sett, med unnatak av nokre Prøysen-tekstar, henta frå 1975 fram til i dag, frå Lillebjørn Nilsen til Lars Vaular. Tekstane er samla under sju tematiske vignettar, slik som «Byen» og «Livet og alt det der». Til kvar bolk har Riise laga ein kort personleg inngangstekst. I tillegg byd boka på korte samtalar med ti av artistane, blant dei Michael Krohn og Kari Bremnes, som reflekterer over tekstforfattarrolla.

Å syne fram dei poetiske kvalitetane til pop- og rocketekstar er ein god idé. Men fordi utvalet baserer seg på Riises personlege preferansar og ikkje skjeler til representative omsyn, kan det kjennast vanskeleg å kritisere prosjektet. Riise har «plukket ut smakebiter ( … ) av tekster som treffer et punkt, et minne eller en erfaring hos meg».

Utydeleg

Sjølv om utvalet er personleg, er hovudproblemet at 107 av totalt 112 songtekstar står «i utdrag», i sterkt forkorta versjon av originalen. Diverre er det ikkje tale om kosmetiske utelatingar, ofte er ein tredel av originalteksten borte. Slik manglar til dømes to strofer i «Dødelige drifter» av Lasse Myrvold (The Aller Værste). Ein går glipp av utviklinga i teksten, og tekstens estetiske verdi tapar seg når nøkkelbiletet i teksten forsvinn: «Du ser etter stjernene/ og stanger hodet i en mur».

I så sterkt forkorta versjonar står tekstane fram som utydelege. I staden for å syne tekstkvalitetane blir boka eit argument for det motsette standpunktet, at songtekst ikkje eignar seg så godt på papir. Gapet mellom skrift- og songlyrikken vert stadfesta. Diverre.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Mona B. Riise:

Norsk pop-poesi

Pax 2018

Det finst eit tradisjonelt skilje mellom song- og skriftlyrikken. Song er lyd og høyrer til på konsert og på plate, diktet er stille og høyrer til i skrifta og i boka. Opphavleg var lyrikk song akkompagnert av strengeinstrumentet lyre. Mona B. Riise, musikkjournalist i NRK, har sett seg føre å oppvurdere songtekstane, syne fram dei poetiske kvalitetane i eit utval rock- og poplåtar, hovudsakleg norske, men også somme engelskspråklege. I 2004 gjorde Jan Inge Reilstad noko liknande då han gav ut boka Samtidslyrikken – fra almuens opera til Gatas parlament.

Sju tema

Riises utval består av 112 songtekstar frå nesten 50 norske songartisar. Det finst ikkje ei uttala kronologisk avgrensing. Songtekstane er grovt sett, med unnatak av nokre Prøysen-tekstar, henta frå 1975 fram til i dag, frå Lillebjørn Nilsen til Lars Vaular. Tekstane er samla under sju tematiske vignettar, slik som «Byen» og «Livet og alt det der». Til kvar bolk har Riise laga ein kort personleg inngangstekst. I tillegg byd boka på korte samtalar med ti av artistane, blant dei Michael Krohn og Kari Bremnes, som reflekterer over tekstforfattarrolla.

Å syne fram dei poetiske kvalitetane til pop- og rocketekstar er ein god idé. Men fordi utvalet baserer seg på Riises personlege preferansar og ikkje skjeler til representative omsyn, kan det kjennast vanskeleg å kritisere prosjektet. Riise har «plukket ut smakebiter ( … ) av tekster som treffer et punkt, et minne eller en erfaring hos meg».

Utydeleg

Sjølv om utvalet er personleg, er hovudproblemet at 107 av totalt 112 songtekstar står «i utdrag», i sterkt forkorta versjon av originalen. Diverre er det ikkje tale om kosmetiske utelatingar, ofte er ein tredel av originalteksten borte. Slik manglar til dømes to strofer i «Dødelige drifter» av Lasse Myrvold (The Aller Værste). Ein går glipp av utviklinga i teksten, og tekstens estetiske verdi tapar seg når nøkkelbiletet i teksten forsvinn: «Du ser etter stjernene/ og stanger hodet i en mur».

I så sterkt forkorta versjonar står tekstane fram som utydelege. I staden for å syne tekstkvalitetane blir boka eit argument for det motsette standpunktet, at songtekst ikkje eignar seg så godt på papir. Gapet mellom skrift- og songlyrikken vert stadfesta. Diverre.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Å syne fram dei poetiske kvalitetane i songtekstar er ein god idé.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis