JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Gåter i stein

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kyrkjeeide-steinen vart funnen på slutten av 1800-talet og er teken vare på av Bergen universitetsmuseum. Originalen målte 120 x 45 x 6 cm.

Kyrkjeeide-steinen vart funnen på slutten av 1800-talet og er teken vare på av Bergen universitetsmuseum. Originalen målte 120 x 45 x 6 cm.

Foto: Jarle Hessevik

Kyrkjeeide-steinen vart funnen på slutten av 1800-talet og er teken vare på av Bergen universitetsmuseum. Originalen målte 120 x 45 x 6 cm.

Kyrkjeeide-steinen vart funnen på slutten av 1800-talet og er teken vare på av Bergen universitetsmuseum. Originalen målte 120 x 45 x 6 cm.

Foto: Jarle Hessevik

1790
20240823
1790
20240823

Det er historisk sus over staden den store kvitmåla langkyrkja Nedstryn i Stryn står på. Her har kyrkjer vore reiste sidan 1200-talet, og arkeologiske utgravingar viser at også i førkristen tid var dette ein heilag stad. På sørsida rett utanfor gravplassen ligg eit synleg minne, nemleg ein kopi av Kyrkjeeide-steinen, som vart funnen her. Under steinen låg knoklar. Arkeologar meiner at dette kan vere eit gravminne for ei mektig kvinne.

Steinen er kjend for dei vakre og gåtefulle symbola som einkvan hogg inn ein gong for lenge sidan. Funnet er datert til bronsealderen (1700–500 f.Kr.) og er unikt, endåtil i heile Skandinavia.

Motiva er tolka som ein buktande orm, ein dolk, to øksar, tre krokar, ein sigd, ein kam, ringfigurar, ein trekant med frynser og to parallelle linjer.

Det er spennande å prøve å finne meining, ein bodskap i desse eldgamle teikna. Er det ein blome i midten – eller ei sol? Kva prøver dei å fortelje oss? Kan hende er dette avbildingar av dei gjenstandane som kvinna fekk med i grava? Liknande avbildingar av våpen finn vi på steinar frå område av det som i dag er Spania og Portugal. Ein hypotese er at denne kvinna kunne vere inngifta og tok med seg bildetradisjonar frå ein heimstad langt unna.

Vi kan kome med teoriar, men sikre svar får vi vel aldri. Likevel tilbyr steinen ei sjeldan glipe inn i eit tankesett som fanst nettopp her i oldtida. Sjølv om vi ikkje skjøner kva symbola skal fortelje, snakkar dei på sitt vis til oss, ikkje minst appellerer motivet til den estetiske sansen vår med den harmoniske komposisjonen og dei vakkert, mjukt forma figurane. Så kan vi fabulere vidare om kva gjenstandar som kan finnast att etter vår sivilisasjon, om tre tusen år frå no? Det kan godt vere at Kyrkjeeide-steinen er ein av dei.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det er historisk sus over staden den store kvitmåla langkyrkja Nedstryn i Stryn står på. Her har kyrkjer vore reiste sidan 1200-talet, og arkeologiske utgravingar viser at også i førkristen tid var dette ein heilag stad. På sørsida rett utanfor gravplassen ligg eit synleg minne, nemleg ein kopi av Kyrkjeeide-steinen, som vart funnen her. Under steinen låg knoklar. Arkeologar meiner at dette kan vere eit gravminne for ei mektig kvinne.

Steinen er kjend for dei vakre og gåtefulle symbola som einkvan hogg inn ein gong for lenge sidan. Funnet er datert til bronsealderen (1700–500 f.Kr.) og er unikt, endåtil i heile Skandinavia.

Motiva er tolka som ein buktande orm, ein dolk, to øksar, tre krokar, ein sigd, ein kam, ringfigurar, ein trekant med frynser og to parallelle linjer.

Det er spennande å prøve å finne meining, ein bodskap i desse eldgamle teikna. Er det ein blome i midten – eller ei sol? Kva prøver dei å fortelje oss? Kan hende er dette avbildingar av dei gjenstandane som kvinna fekk med i grava? Liknande avbildingar av våpen finn vi på steinar frå område av det som i dag er Spania og Portugal. Ein hypotese er at denne kvinna kunne vere inngifta og tok med seg bildetradisjonar frå ein heimstad langt unna.

Vi kan kome med teoriar, men sikre svar får vi vel aldri. Likevel tilbyr steinen ei sjeldan glipe inn i eit tankesett som fanst nettopp her i oldtida. Sjølv om vi ikkje skjøner kva symbola skal fortelje, snakkar dei på sitt vis til oss, ikkje minst appellerer motivet til den estetiske sansen vår med den harmoniske komposisjonen og dei vakkert, mjukt forma figurane. Så kan vi fabulere vidare om kva gjenstandar som kan finnast att etter vår sivilisasjon, om tre tusen år frå no? Det kan godt vere at Kyrkjeeide-steinen er ein av dei.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis