Sjeldne tonar
Festspillene lyfter fram Anne-Marie Ørbecks skifterike verk.
Ingrid Søfteland Neset som solist i Ørbecks «Pastorale og allegro for fløyte og strykeorkester».
Foto: Johanne Karlsrud
Les også
Fabio Biondi under intimkonserten i Griegs villa på Troldhaugen.
Foto: Thor Brødreskift
Surt og slurvete
Les også
Framsyninga syner korleis Canan (Hina Zaidi) blir møtt då ho byrjar på ungdomsskulen.
Foto: Marte Moen Blomstereng
Om blikk kunne drepe
Les også
Isabelle Faust som solist med Akademie für Alte Musik Berlin i Håkonshallen.
Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes
Froskekonsert
Les også
Gautier Capuçon (t.v.) i kjend positur i Håkonshallen, akkompagnert av Kim Bernard.
Foto: Johanne Karlsrud
Kraftig kost
Les også
Fabio Biondi under intimkonserten i Griegs villa på Troldhaugen.
Foto: Thor Brødreskift
Surt og slurvete
Les også
Framsyninga syner korleis Canan (Hina Zaidi) blir møtt då ho byrjar på ungdomsskulen.
Foto: Marte Moen Blomstereng
Om blikk kunne drepe
Les også
Isabelle Faust som solist med Akademie für Alte Musik Berlin i Håkonshallen.
Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes
Froskekonsert
Les også
Gautier Capuçon (t.v.) i kjend positur i Håkonshallen, akkompagnert av Kim Bernard.
Foto: Johanne Karlsrud
Kraftig kost
Festspelkonsert
Anne-Marie Ørbeck:
Portrett av Anne-Marie Ørbeck
Ymse solistar; Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Anna-Maria Helsing.
Håkonshallen, tysdag 30. mai
Anne-Marie Ørbeck er årets festspelkomponist, sjølv om ho er død. Nokre biografiske merknadar trengst: Ho voks opp i ein musikalsk familie i Oslo, studerte klaver og komposisjon der og i Berlin og debuterte som solist med eit imposant program i Universitetets aula i 1933.
Krigen sette ein stoppar for pianistverksemda. I 1940 flytta ho til Bergen, der ho blei buande. (At bergensarane reknar henne som «bergenskomponist», er ikkje underleg, i ein by der alt som blir gjort to gonger, er tradisjon.) Men som komponist heldt ho det gåande. Symfonien, fullført i 1944, er den einaste symfonien skriven av ei kvinne i Noreg. Han blir framført under Festspillenes avslutningskonsert i Grieghallen komande onsdag.
Komponistriss
Under portrettkonserten i Håkonshallen tysdag fekk me eit riss av komponistgjerninga hennar, framført av Bergen Filharmoniske Orkester under Anna-Maria Helsings presise taktstokk. Generelt kan Ørbecks tonespråk karakteriserast som melodiøst. Her er mykje folkemusikkinspirert melodikk og tonalitet, krydra med fritonale vendingar og kompleks rytmikk i dei snøgge satsane.
Mest tradisjonelt lét dei tre fyrste programpunkta: orkesterstykket Melodi (1939) og orkestersongane «So rodde dei fjordan» og «Vill-Guri» (urframførte i 1963). Songane med tekst av høvesvis Aslaug Vaa og Tor Jonsson blei framførte med varm og rund sopranrøyst av Annika Synnøve Beinnes. Som komposisjon er «Vill-Guri» den klårt sterkaste.
Pastoral fløyte
Eit døme på Ørbecks etterkrigsstil er Pastorale og allegro for fløyte og strykarar (urframført i 1960), som er skrive med fin dialog mellom solist og orkester. Andresatsen har ei aggressiv fløytestemme som blei energisk spelt av Ingrid Søfteland Neset. (Eg tykkjer forresten ho stundom kunne blåst endå sterkare for slik å hevda seg betre mot orkesteret.)
Det mest omfangsrike programpunktet var Concertino for klaver og orkester (urframført i 1938), Ørbecks fyrste store kompositoriske suksess som ikkje har vore å høyra på 76 år. Dette rapsodiske verket, som bognar av skifterike musikalske idear, er både interessant og minneverdig, men var krevjande å lytta til.
Detaljrikt partitur
Pianisten Kei Solvang presterte i og for seg utmerkt heile vegen. Men særleg i den marsjaktige fyrstesatsen kunne ein merke noko slark i samspelet mellom solist og orkester. Samspelet fungerte betre i den virtuose andresatsen, som er prega av «skeive» rytmar og uregelmessige periodar. Eg fekk ikkje med meg alle dei rytmiske detaljane i framføringa, for partituret er komplisert og tempoet var høgt.
Dessutan: For at eit brot skal ha verknad, må det bryta med noko som er etablert. Når episodane blir så korte som her, når dei ikkje får «sett seg» i hugen til lyttaren før noko nytt blir introdusert, forsvinn kontrastane.
Den rolege tredjesatsen har ei effektfullt innleiing med cello solo. Her syner Ørbeck seg som klangkunstnar: Dei tette, skimrande akkordane i klaverets høgste register må vera næraste ein kjem nordlys i musikken. Sistesatsen er også skifterik. Men her er bolkane lengre, så stemningane rekk å etablera seg før nye blir innførte.
Sjur Haga Bringeland
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Festspelkonsert
Anne-Marie Ørbeck:
Portrett av Anne-Marie Ørbeck
Ymse solistar; Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Anna-Maria Helsing.
Håkonshallen, tysdag 30. mai
Anne-Marie Ørbeck er årets festspelkomponist, sjølv om ho er død. Nokre biografiske merknadar trengst: Ho voks opp i ein musikalsk familie i Oslo, studerte klaver og komposisjon der og i Berlin og debuterte som solist med eit imposant program i Universitetets aula i 1933.
Krigen sette ein stoppar for pianistverksemda. I 1940 flytta ho til Bergen, der ho blei buande. (At bergensarane reknar henne som «bergenskomponist», er ikkje underleg, i ein by der alt som blir gjort to gonger, er tradisjon.) Men som komponist heldt ho det gåande. Symfonien, fullført i 1944, er den einaste symfonien skriven av ei kvinne i Noreg. Han blir framført under Festspillenes avslutningskonsert i Grieghallen komande onsdag.
Komponistriss
Under portrettkonserten i Håkonshallen tysdag fekk me eit riss av komponistgjerninga hennar, framført av Bergen Filharmoniske Orkester under Anna-Maria Helsings presise taktstokk. Generelt kan Ørbecks tonespråk karakteriserast som melodiøst. Her er mykje folkemusikkinspirert melodikk og tonalitet, krydra med fritonale vendingar og kompleks rytmikk i dei snøgge satsane.
Mest tradisjonelt lét dei tre fyrste programpunkta: orkesterstykket Melodi (1939) og orkestersongane «So rodde dei fjordan» og «Vill-Guri» (urframførte i 1963). Songane med tekst av høvesvis Aslaug Vaa og Tor Jonsson blei framførte med varm og rund sopranrøyst av Annika Synnøve Beinnes. Som komposisjon er «Vill-Guri» den klårt sterkaste.
Pastoral fløyte
Eit døme på Ørbecks etterkrigsstil er Pastorale og allegro for fløyte og strykarar (urframført i 1960), som er skrive med fin dialog mellom solist og orkester. Andresatsen har ei aggressiv fløytestemme som blei energisk spelt av Ingrid Søfteland Neset. (Eg tykkjer forresten ho stundom kunne blåst endå sterkare for slik å hevda seg betre mot orkesteret.)
Det mest omfangsrike programpunktet var Concertino for klaver og orkester (urframført i 1938), Ørbecks fyrste store kompositoriske suksess som ikkje har vore å høyra på 76 år. Dette rapsodiske verket, som bognar av skifterike musikalske idear, er både interessant og minneverdig, men var krevjande å lytta til.
Detaljrikt partitur
Pianisten Kei Solvang presterte i og for seg utmerkt heile vegen. Men særleg i den marsjaktige fyrstesatsen kunne ein merke noko slark i samspelet mellom solist og orkester. Samspelet fungerte betre i den virtuose andresatsen, som er prega av «skeive» rytmar og uregelmessige periodar. Eg fekk ikkje med meg alle dei rytmiske detaljane i framføringa, for partituret er komplisert og tempoet var høgt.
Dessutan: For at eit brot skal ha verknad, må det bryta med noko som er etablert. Når episodane blir så korte som her, når dei ikkje får «sett seg» i hugen til lyttaren før noko nytt blir introdusert, forsvinn kontrastane.
Den rolege tredjesatsen har ei effektfullt innleiing med cello solo. Her syner Ørbeck seg som klangkunstnar: Dei tette, skimrande akkordane i klaverets høgste register må vera næraste ein kjem nordlys i musikken. Sistesatsen er også skifterik. Men her er bolkane lengre, så stemningane rekk å etablera seg før nye blir innførte.
Sjur Haga Bringeland
Les også
Fabio Biondi under intimkonserten i Griegs villa på Troldhaugen.
Foto: Thor Brødreskift
Surt og slurvete
Les også
Framsyninga syner korleis Canan (Hina Zaidi) blir møtt då ho byrjar på ungdomsskulen.
Foto: Marte Moen Blomstereng
Om blikk kunne drepe
Les også
Isabelle Faust som solist med Akademie für Alte Musik Berlin i Håkonshallen.
Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes
Froskekonsert
Les også
Gautier Capuçon (t.v.) i kjend positur i Håkonshallen, akkompagnert av Kim Bernard.
Foto: Johanne Karlsrud
Kraftig kost
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?