Vandraren
Det har gått seks år sidan sist Cat Power gav ut eit album.
Cat Power bytte plateselskap etter å ha blitt beden om å høyrast meir ut som Adele.
Pressefoto: Domino / Playground
Rock
Cat Power:
Wanderer
Domino/Playground
«Let me tell you a story about Black», heiter det i dei første verselinene i det sjuande sporet på Cat Powers ferske album Wanderer, som kjem ut i dag.
I forteljinga som følgjer, lurer dødsengelen i skuggane, og det er vanskeleg å høyre «Black» utan å tenkje at songen har røter i ein nordamerikansk musikktradisjon som strekkjer seg langt bakanfor musikkindustriens framvekst, til ei tid då ord og tone vart delte mellom menneske som møtte kvarandre andlet til andlet over det myteomspunne leirbålet.
Det er eit terreng denne trubaduren har vore i før. Charlyn Marie, eller «Chan», Marshall kalla det første bandet sitt Cat Power, men gjorde det etter kvart om til artistnamnet sitt. Ho vart fødd i Atlanta i 1972 og vaks opp her og der i dei amerikanske sørstatane. Karrieren skaut fart då ho for 22 år sidan signerte den første kontrakten med plateselskapet Matador, og somme lesarar vil nok kjenne sentrale utgivingar som Moon Pix (1998), You Are Free (2003) og The Greatest (2006).
Tradisjonsforankra
Frå første stund har Cat Powers musikk vore djupt forankra i tradisjonen, og både The Covers Record (2000) og oppfølgjaren Jukebox (2008) viste henne som ein stilsikker tolkar og fornyar av andre sine songar. Tidleg på 2000-talet vart ho premissleverandør for ein revitalisert americana, noko som ikkje minst var tydeleg då ho dukka opp i filmen Searching for the Wrong-Eyed Jesus (Andrew Douglas, 2003).
Kanskje var det ein slik jordnær estetikk som gjorde at eg aldri fekk taket på den poporienterte Sun (2012), som førte Cat Power ut av bakvegane i the South og inn på Billboard-lista.
Integritet
Fleire nylege intervju med Chan Marshall gjer det klart at ikkje minst selskapet Matador gledde seg stort over akkurat det. Og jammen prøvde dei ikkje å påverke henne til å gjere seg endå meir seljeleg – ifølgje artisten ønskte dei under arbeidet med dette nye albumet at ho skulle «høyrast meir ut som Adele».
Det er jo noko forbanna tøv, så Marshall slo opp – Wanderer kjem ut på Domino, der ho har fått gjere det ho ville, slik ho ville. Dermed har vi fått eit album der vi møter Cat Power på sitt mest lågmælte, men også fokuserte, i songar der tangentane, kassegitaren og røysta hennar står fram som dei viktigaste elementa i uttrykket. Gitt det ytre presset verkar strategien modig – og heilt rett.
Likevel sparkar ho bra frå seg i ein låt som «Woman», ein duett med Lana Del Rey, som vel berre kan forståast som ein langfinger til Matador. Funklar gjer også tolkinga av Rihannas «Stay», som i Marshalls hender kjennest tryglande og desperat på ein rå måte.
Kor autentisk rotfesta Wanderer enn er i tradisjonen, kjennest dermed plata likevel ikkje gammalmodig. Ikkje fordi Marshall får til å gjere så poetisk bruk av autotune i ein song som «Horizon», eller fordi dødsengelen i «Black» viser seg å vere ein figur i ei svært moderne forteljing om destruktivt rusmisbruk – snarare er det slik at artisten ved å gå tilbake til kjeldene har laga noko som kjennest tidlaust. Slik har Wanderer vorte ein manifestasjon av hardt prøvd, men slitesterk kunstnarleg integritet.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Cat Power:
Wanderer
Domino/Playground
«Let me tell you a story about Black», heiter det i dei første verselinene i det sjuande sporet på Cat Powers ferske album Wanderer, som kjem ut i dag.
I forteljinga som følgjer, lurer dødsengelen i skuggane, og det er vanskeleg å høyre «Black» utan å tenkje at songen har røter i ein nordamerikansk musikktradisjon som strekkjer seg langt bakanfor musikkindustriens framvekst, til ei tid då ord og tone vart delte mellom menneske som møtte kvarandre andlet til andlet over det myteomspunne leirbålet.
Det er eit terreng denne trubaduren har vore i før. Charlyn Marie, eller «Chan», Marshall kalla det første bandet sitt Cat Power, men gjorde det etter kvart om til artistnamnet sitt. Ho vart fødd i Atlanta i 1972 og vaks opp her og der i dei amerikanske sørstatane. Karrieren skaut fart då ho for 22 år sidan signerte den første kontrakten med plateselskapet Matador, og somme lesarar vil nok kjenne sentrale utgivingar som Moon Pix (1998), You Are Free (2003) og The Greatest (2006).
Tradisjonsforankra
Frå første stund har Cat Powers musikk vore djupt forankra i tradisjonen, og både The Covers Record (2000) og oppfølgjaren Jukebox (2008) viste henne som ein stilsikker tolkar og fornyar av andre sine songar. Tidleg på 2000-talet vart ho premissleverandør for ein revitalisert americana, noko som ikkje minst var tydeleg då ho dukka opp i filmen Searching for the Wrong-Eyed Jesus (Andrew Douglas, 2003).
Kanskje var det ein slik jordnær estetikk som gjorde at eg aldri fekk taket på den poporienterte Sun (2012), som førte Cat Power ut av bakvegane i the South og inn på Billboard-lista.
Integritet
Fleire nylege intervju med Chan Marshall gjer det klart at ikkje minst selskapet Matador gledde seg stort over akkurat det. Og jammen prøvde dei ikkje å påverke henne til å gjere seg endå meir seljeleg – ifølgje artisten ønskte dei under arbeidet med dette nye albumet at ho skulle «høyrast meir ut som Adele».
Det er jo noko forbanna tøv, så Marshall slo opp – Wanderer kjem ut på Domino, der ho har fått gjere det ho ville, slik ho ville. Dermed har vi fått eit album der vi møter Cat Power på sitt mest lågmælte, men også fokuserte, i songar der tangentane, kassegitaren og røysta hennar står fram som dei viktigaste elementa i uttrykket. Gitt det ytre presset verkar strategien modig – og heilt rett.
Likevel sparkar ho bra frå seg i ein låt som «Woman», ein duett med Lana Del Rey, som vel berre kan forståast som ein langfinger til Matador. Funklar gjer også tolkinga av Rihannas «Stay», som i Marshalls hender kjennest tryglande og desperat på ein rå måte.
Kor autentisk rotfesta Wanderer enn er i tradisjonen, kjennest dermed plata likevel ikkje gammalmodig. Ikkje fordi Marshall får til å gjere så poetisk bruk av autotune i ein song som «Horizon», eller fordi dødsengelen i «Black» viser seg å vere ein figur i ei svært moderne forteljing om destruktivt rusmisbruk – snarare er det slik at artisten ved å gå tilbake til kjeldene har laga noko som kjennest tidlaust. Slik har Wanderer vorte ein manifestasjon av hardt prøvd, men slitesterk kunstnarleg integritet.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida