Prisutdeling og live allkunstteater
Sparket mot familiekonvensjonar er fargerikt, men er det teater?
Ibsenprisvinnar Taylor Mac i framsyninga si.
Foto: Nationaltheatret
Nationaltheatret
Taylor Mac:
Holiday Sauce – Pandemic
Strøymd frå New York
Sist laurdag vart altså Den internasjonale Ibsen-prisen, som den norske regjeringa etablerte i 2008, overrekt virtuelt frå Nationaltheatret til New York i ei livesending. Anne Lindmo innleidde prisutdelinga i ein times program saman med komitéleiar Ingrid Lorentzen og teatersjef Hanne Tømta.
Det vart mykje panegyrikk tileigna vinnaren, den overmåte mangesidige kunstnaren Taylor Mac, som er både skodespelar, dramatikar, dragartist, songar og komponist. Innleiingssendinga vart òg krydra med to vakre songleg-musikalske innslag frå Nils Bech.
Satirisk brodd
Ser ein på merittlista til Taylor Mac og kva som synest vere det kunstnarlege ærendet hans, er det ingen grunn til å tvile på at prisen er fortent. Han har openbert makta å handsame dei tradisjonelle omgrepa for teater og musikk på ein personleg og original måte. Han skjøner tida han lever i, og finn den rette satiriske brodden for å skildre nett det.
Så er berre spørsmålet om framsyninga som vart strøymd i samband med prisutdelinga, gav den fullgode kvitteringa for prisen.
Damene Lindmo, Lorentzen og Tømte tykte heilt klårt det, ut frå det vi fekk sjå og høyre av dei etterpå. Festleg, fargerikt og musikalsk var det òg, absolutt. Det spørst likevel om vi alle er fullt så overtydde av dette dømet.
Som musikkvideo
Dragshoweffekten som ramme rundt ei satirisk framsyning verkar ikkje, oppriktig talt, så svært teatralt fornyande i 2020. Og trass i alle gode, intelligente poeng og morosame på-hovudet-vinklingar av omgrepa jul, familie, vennskap, kjønn og identitet, ja, for ikkje å gløyme den flotte musikken, skal det ganske mykje til for at vi skal tykkje ei framsyning og ein scenekunstnar opnar «nye dimensjonar til teaterkunsten», som Lorentzen erklærte det.
Framsyninga Holiday Sauce – Pandemic framstod, slik ho vart formidla her, mest som ein times musikkvideo. (Ja orsak, men det var i alle høve ikkje langt ifrå.) Eg kjenner meg ganske viss på at Taylor Mac har gjort andre ting som formmessig har verka langt meir idérikt og utfordrande enn dette. For det er vel ikkje det vi skal ta til oss som nyskapande teater – videocollage?
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret
Taylor Mac:
Holiday Sauce – Pandemic
Strøymd frå New York
Sist laurdag vart altså Den internasjonale Ibsen-prisen, som den norske regjeringa etablerte i 2008, overrekt virtuelt frå Nationaltheatret til New York i ei livesending. Anne Lindmo innleidde prisutdelinga i ein times program saman med komitéleiar Ingrid Lorentzen og teatersjef Hanne Tømta.
Det vart mykje panegyrikk tileigna vinnaren, den overmåte mangesidige kunstnaren Taylor Mac, som er både skodespelar, dramatikar, dragartist, songar og komponist. Innleiingssendinga vart òg krydra med to vakre songleg-musikalske innslag frå Nils Bech.
Satirisk brodd
Ser ein på merittlista til Taylor Mac og kva som synest vere det kunstnarlege ærendet hans, er det ingen grunn til å tvile på at prisen er fortent. Han har openbert makta å handsame dei tradisjonelle omgrepa for teater og musikk på ein personleg og original måte. Han skjøner tida han lever i, og finn den rette satiriske brodden for å skildre nett det.
Så er berre spørsmålet om framsyninga som vart strøymd i samband med prisutdelinga, gav den fullgode kvitteringa for prisen.
Damene Lindmo, Lorentzen og Tømte tykte heilt klårt det, ut frå det vi fekk sjå og høyre av dei etterpå. Festleg, fargerikt og musikalsk var det òg, absolutt. Det spørst likevel om vi alle er fullt så overtydde av dette dømet.
Som musikkvideo
Dragshoweffekten som ramme rundt ei satirisk framsyning verkar ikkje, oppriktig talt, så svært teatralt fornyande i 2020. Og trass i alle gode, intelligente poeng og morosame på-hovudet-vinklingar av omgrepa jul, familie, vennskap, kjønn og identitet, ja, for ikkje å gløyme den flotte musikken, skal det ganske mykje til for at vi skal tykkje ei framsyning og ein scenekunstnar opnar «nye dimensjonar til teaterkunsten», som Lorentzen erklærte det.
Framsyninga Holiday Sauce – Pandemic framstod, slik ho vart formidla her, mest som ein times musikkvideo. (Ja orsak, men det var i alle høve ikkje langt ifrå.) Eg kjenner meg ganske viss på at Taylor Mac har gjort andre ting som formmessig har verka langt meir idérikt og utfordrande enn dette. For det er vel ikkje det vi skal ta til oss som nyskapande teater – videocollage?
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida